Annons:

Medaljer – till vilken klänning kan jag bära min medalj?

Fråga:
Jag har erhållit en liten guldmedalj (NoR = Nit och Redlighet i Rikets tjänst) och undrar ifall jag kan bära den på kort klänning?

Svar:
Om du ska bära medaljen eller inte beror på sammanhanget. Medaljer bärs inte på en ordinär middag. I andra sammanhang kan du ersätta medaljen med ett miniatyrtecken.

För att komplicera det hela än mer, så kan du i en del sammanhang kan bära medaljen till Kavajklänning (mörk kostymklänning) och i dess original vid jubileer.

Till sist, ett utmärkelsetecken som denna medalj du fått, bärs till mörk kostymklänning när den används som formell festdräkt. Då är sällan klänningen kort (dvs. under ditt knä), den är ankellång.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – kan jag bära jeans som klädsel vid trädgårdsbröllop?

Fråga:
Kan jag ha vita jeans och en chiffongblus vid ett trädgårdsbröllop? Det är bara de närmaste släktingarna, som är inbjudna.

Jag är mamma till bruden.

Svar:
Det beror givetvis på vilken klädsel brudparet föreslagit vid sin inbjudan. Men bröllop får anses som formellt och därmed är inte vare sig jeans eller byxor något jag skulle rekommendera. Något mer festligt som en klänning eller kjol med top i finare tyger skulle jag föreslå.

Läs mer om förslag på klädsel >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Begravning – kan en kvinna bärs öppna skor på sommarbegravning?

Fråga:
Jag ska gå på min morbrors begravning snart. Det innebär att det kommer bli en sommarbegravning. Det gör att jag undrar lite över skovalet.

Min mamma är tyvärr död så jag kan inte fråga henne längre. Men hon sa alltid att man inte skulle ha öppna skor på en begravning.
Jag är rädd för att det kan bli varmt om det är en fin dag. Får man inte ha sandaler ( med svarta strumpor) i på en begravning?
Hoppas på att min mamma hade fel.

Svar:
Din mamma hade inte fel, men kanske hennes råd inte är lika aktuella idag. Ska du vara formell hade hon helt rätt, men så noga med klädseln är vi inte på en begravning idag.

Självklart ska du inte komma i en glittrig, festbetonad sandalett, men en mörk diskret sådan fungerar alldeles utmärkt.

Klicka här för satt läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Student – klädsel för publiken på abiturientbal?

Fråga:
Jag är bjuden här om några dagar av min väninna och se på när hennes dotter dansar bal. Vad jag undrar lite är det sed att man tar med sig en present till dottern? Är det oartigt med ett presentkort?
Tack så mycket på förhand! Bra sida!

Svar:
Tack för ditt beröm, hoppas att mitt svar hinner nå dig då jag har väldigt många i kö just nu.

Abiturientbal kommer från den gamla studentexamen som infördes 1864.  Eleven kunde kalla sig abiturient i och med att man börjat skriva de skriftliga proven i studentexamen. Begreppet avskaffades i Sverige 1968, men förekommer fortfarande i Finland.

En sådan bal är lite som en bal på slottet, med studenterna iklädda vackra klänningar och frackar. De har tränat att dansa och gör detta inför publik. Vissa skolor vårdar fortfarande traditionerna och balerna brukar dra mycket publik.

Klädseln som publik är inte given, det varierar stort. Men klä dig finare än vardag, så klarar du dig långt.

Klicka här för att läsa om klädkod finare vardag >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dresscodes – vad innebär ”Attire semi formal” på bröllop för henne?

Fråga:
Behöver hjälp…. Bjuden på bröllop och på inbjudan på kors står klädsel: mörk kostym på svenska och på deras ”bröllopshemsida” står där:
Klädsel är mörk kostym, Attire Semi formal. Suit for men, and a cocktail dress or a dressy shirt with a top for the ladies.

Om jag förstått det rätt så är mörk kostym längre än knäna och cocktail gärna ovanför knän.

Svar:
Cocktailklänningen har alltid varit och är fortfarande en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk. som siden eller sammet. Med knäkort beskriver man egentligen en kjol under ditt knä i längd.

Dessutom har inbjudan skrivits med ”Attire semi formal”, vilket som du skriver innebär mörk kostymklädsel. Därmed har de formaliserat inbjudan och då ska längden vara under knäet.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkod – bröllop med Kavaj, fungerar ljusgrå kostym?

Fråga:
Jag skall på bröllop mitt på högsommaren i Sverige. Det står kavaj som klädkod, fungerar en ljusgrå kostym till ändamålet?

Svar:
Klädkod Kavaj innebär vid mer formella tillställningar, som bröllop, mörk kostym. Så mitt svar blir således nej, det kan du inte.

Välj en mörkare grå kostym i så fall.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – klädkod kavaj, kan jag bära hatt?

Fråga:
Hej och tack för utomordentlig info om vett och etikett. Vi är bjudna på bröllop och står i inbjudan kavaj kan jag då bära hatt?

Svar:
Nu framgår det inte av din fråga om du är man eller kvinna. I båda fallen är svaret att det kan du göra,  med skillnaden att mannen tar av hatten i inne i kyrkan. En kvinna kan bära hatt till förmiddagsdräkt eller mörk kostymklänning. Vid bröllop räknas begreppet Kavaj som mörk kostymklädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – mörk kostym för 17 årig kille?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop där klädsel är mörk kostym. Vad bär då damen? Ska vår 17-årige son också bära mörk kostym?

Svar:
Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt. En liten jacka eller liv med ärmar och en lång kjol kan krävas vid mycket fin klädsel och stor middag. Färgen väljer du helt efter eget tycke och smak.

Om din son fortfarande är i den åldern att han växer fort, kan det vara onödigt att köpa en kostym. För på en 17-åring, är trots allt en mörk kostym snyggast. Alternativet är ett par mörka snygga byxor, skjorta med slips och en tröja.

Klicka här för att läsa om mörk kostym >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn