Bröllop – finns det regler för om toastmasters klädsel ska matcha någon?

Fråga:
Min sambos syster skall gifta sig, och han ska vara toastmaster. Brudgummens syster skall vara toastmadam.

Vem ska min sambo ”matcha” – typ med slips eller näsduk? Med mej ellerr madamen? Eller gäller inte sådant?

Svar:
Han behöver inte matcha någon av er, han kan bära en diskret slips och en vit näsduk.

Krav på matchning finns inte, det är en modesak som dyker upp allt oftare.

Klicka här för att läsa om brudfölje >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – klädsel till tärnans respektive, måste den matcha?

Fråga:
Ska min pojkvän på något sätt matcha mig färgmässigt om jag är tärna?

Svar:
Nej, det är det på intet vis något som kräver. Ni kommer inte sitta tillsammans i kyrkan, ni kommer inte sitta ihop vid festen. Så det blir inget som kommer noteras oavsett hur ni gör.

Sedan kan det vara en kul grej om han väljer en slips i samma färg som din klänning. Men som sagt, inget ni behöver genomföra.

Klicka här för att läsa om att vara tärna på bröllop >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Utlandets etikett – krävs det hatt vid bröllop i Italien?

Fråga:
Måste/bör jag ha någon sorts huvudbonad på bröllop i en katolsk kyrka i Italien? Ska bära en kort klänning, strax nedanför knä.

Bröllopet är kl 12 på dagen, mottagning på hotell kl 16. Jag är brudgummens mamma, ca 150 gäster, mycket internationellt men brudens familj är italiensk och strikta katoliker.

Svar:
Det du beskriver är ett förmiddagsbröllop och det betyder att du mycket väl kan bära hatt. Men något formellt krav eller förväntan på detta finns inte, men ju mer proper du är, desto bättre. En italienare/italienska är alltid stiligt klädda.

Eftersom det är er son som gifter sig, så varför inte fråga honom om vad han förväntar sig? Det är alltid bäst att samråda och han kan ju fråga sin blivande hustru till råds.

Klicka här för att läsa om etikett i Italien >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Klädsel – huvudbonad till folkdräkt?

Fråga:
Jag ska på bröllop och tänker ha folkdräkt på mig. Jag har fått olika bud på om jag ska ha mössa eller huckle som huvudbonad då jag är ogift. Det är en Västerbottensdräkt.

Vad är det som gäller?

Svar:
Du kan utan bekymmer bära din dräkt, den fungerar till alla klädkoder.

Det förekommer en mängd tillbehör till folk och hembygdsdräkter. Det varierar också stort mellan de olika dräkterna, men jag tror att förr hade kvinnorna kulört mössa som ogift och svart som gift till er dräkt (utifrån några bilder i ett album). Denna uppgift är inte tillräckligt säker för att jag ska kunna säga att det är mitt råd.

Mitt råd är att du kontaktar hembygdsföreningen på din ort. De kan säkert hjälpa dig mycket bättre än jag.

Klicka här för att läsa om högtidsdräkt >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – kan jag bära kavaj tillsammans med kortärmad skjorta?

Fråga:
Kan man sommartid ha en kortärmad skjorta till kavaj? Jag har hört sägas att man förväntas ha långärmad till kavaj, vilket är konstigt sommartid. Tänker bära jeans till.

Svar:
Formellt bär du alltid skjorta med lång ärm till kostym. Det är snyggare och mest korrekt. Konstigt är det inte, med kort ärm och hög luftfuktighet fastnar din hud i underlaget, på bordet, i pappren på kontoret etc. I Singapore frågade jag varför man bar lång ärm i 36 graders värme och svaret blev exakt samma. De har hög luftfuktighet och det fungerar inte med kort ärm.

I ditt fall spelar det ingen roll eftersom du planerar bära jeans till kavajen är du fritidsklädd och inte på något vis formell i din klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om klädseln kavaj >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Kungligt – klädsel på jubileumsmiddag?

Fråga:
Jag ska på en jubileumsmiddag där kungen och drottningen ska vara med. Jag sitter inte vid honnörsbordet. Vi ska vara stadshuset i gyllene salen först och sedan i blå hallen. Det blir dans.

Det blir hundratals gäster. Klädsel är smoking/mörk kostym. Jag har köpt en fantastisk klänning i 100 % siden men oroar mig för att den inte är tillräckligt uppklädd. Jag kommer att ha en fin håruppsättning som jag gör hos frisör samt svarta högklackade lackskor och en svart lackväska. Jag kommer att ha örhängen och halsband. Vad tror du?

Svar:
En lång smokingklänning blir finare, just genom sin längd – ankellång, den klänning du beskriver är knälång. Valet av din smokingklädsel beror på vilken typ av fest du skall gå på, i detta fallet är det mycket formellt. Då det är en stor smokingfest med dans då tar du på dig en finare klänning och du kommer garanterat se en hel del ankellånga klänningar. 

Om du vill så använder du smycken, men det krävs inte ett enda smycke vid en aftonklänning. Så du kan absolut använda det du föreslår.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädsel – svarta strumpor på begravning?

Fråga:

Jag ska på begravning. I annonsen stod inget om kläder. Det är första gången jag sett en sådan annons. Därför började jag söka på internet, vad ska man ha på sig när det inte står någonting alls, när det inte finns någon klädkod. Jag är inte nära anhörig. 

Du skiljer dig från alla eftersom du skriver att om man är kvinna och inte nära anhörig så ska man bära ljusa nylonstrumpor och inte svarta. Jag har alltid burit svarta nylonstrumpor.

Jag har läst Ribbings Etikettboken. Hon skriver inte lika tydligt som du om man ska svarta eller ljusa nylonstrumpor. Kvinnor: ”Svarta strumpor är brukligt för närmast anhöriga”. Underförstått är det förmodligen så att man ska ha ljusa nylonstrumpor. Hon skriver också: ”De behöver inte, men kan om de vill, ha svarta strumpor.”

Jag har faktiskt inte noterat om hur vanligt det är om kvinnor har ljusa eller mörka nylonstrumpor. Jag har ledsamt nog varit på många begravningar. I övrigt på alla internetsidor jag läst så står det att man ska ha mörka nylonstrumpor. 

Svar:
Anges ingen klädsel innebär det mörk sådan. Det är så man skriver och det är det korrekta. Det gäller samtliga gäster.

Men var har du läst att jag skrivit ljusa strumpor på begravning? Jag har inte skrivit så, det står: ”arbetskamrater eller vänner behövs inga svarta strumpor” ( i ett kompletterande mail  från dig har du även meddelat mig att du läst fel i min text). Du behöver alltså inte bära svarta strumpor, men det är ok om du vill göra så.

Ribbing och jag har säkert samma uppfattning, jag vet inte exakt vad hon skrivit då jag inte läser hennes böcker särskilt ofta. Men lita på henne om du läst, hon är mycket duktig.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – hur kan jag bära mitt armbandsur?

Fråga:
Jag är en kille på 22 år som är bjuden på bröllop med mörk kostym som klädkod. Vad gäller klockor?

Har en lite finare klocka som jag vill passa på att använda. Kan man ha ärmen lite högre upp så att klockan syns?

Svar:
Det är det inget som hindrar att du har, men normalt sett så har en skjorta med bra passform utrymme för att klockan ska kunna glida in under ärmen.

Klicka här för att läsa min artikel om skjortor >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn