Klädsel – mörk kostym för 17 årig kille?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop där klädsel är mörk kostym. Vad bär då damen? Ska vår 17-årige son också bära mörk kostym?

Svar:
Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt. En liten jacka eller liv med ärmar och en lång kjol kan krävas vid mycket fin klädsel och stor middag. Färgen väljer du helt efter eget tycke och smak.

Om din son fortfarande är i den åldern att han växer fort, kan det vara onödigt att köpa en kostym. För på en 17-åring, är trots allt en mörk kostym snyggast. Alternativet är ett par mörka snygga byxor, skjorta med slips och en tröja.

Klicka här för att läsa om mörk kostym >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Dresscode – hur skriver jag Kavaj på en engelsk inbjudan?

Fråga:
Jag håller på att planera mitt bröllop som blir i augusti 2010. Vi kommer att skicka ut inbjudan till utländska gäster som bor i Singapore, Australien, USA och Schwiez, jag har funderar på hur jag skall formulerar klädkoden på engelska. Tänkt att skriva Kavaj på de svenska inbjudningskorten men hur skriver jag på de engelska?
Om man skriver Suit/ Informal dress vad betyder det?

Svar:
Formal dress (UK) och formal wear (US) är koderna för kläder (i andra länder) som lämpar sig för mer formella sociala tillställningar, som bröllop, formella fester eller middagar. Den västerländska traditionen med smoking eller frack som kännetecknas av svart eller vit fluga, har spridit sig till många länder, det är numer nästan alltid standarden i länder som saknar en formell nationaldräkt. Men du vill ta detta till en mer traditionell ”svensk” nivå och då gäller mörk kostym, eller som man skrev förr, kavaj. Här uppstår problemet, man saknar vårt begrepp kavaj på bröllop i andra länder, där gäller enbart ”formal” och du måste ”kliva ned” en nivå. Men det ska stå Dresscode informal på inbjudan, sedan lägger du till Dark lounge suit.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädsel – regler för lackskor?

Fråga:
Jag spelar med i en orkester där klädseln är väldigt enkel. Svarta byxor med svart skjorta. (inget mer-ingen slips eller liknande…) Nu är det förslag på lackskor till detta. Vilka regler finns det när det gäller lackskor? Kan man ha detta eller ser det konstigt ut?

Svar:
Den enda ”regel” som finns är att lackskor (för mannen) är finare än en välputsad sko till frack eller smoking. Om det ser ”konstigt” ut är mer en smaksak än etikett. Ni kan ha vad ni själva vill.

Klicka här för att läsa mer om vett och etikett med skor >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Begravning – slips och färgen?

Fråga:
Jag har en fråga gällande den begravning jag ska närvara vid imorgon och val av slipsfärg. Det är så att personen som avlidit är min mosters man (d.v.s min indirekta morbror). Han var även min gudfar och våra familjer har gjort en hel del resor tillsammans de första 20 åren av mitt liv. De sista 15 åren har vi träffats ca 1-2 gånger/månad, men har alltid haft god kontakt. Jag umgås mycket med hans son (min kusin) och har gjort så hela livet. Frågan är om jag ska använda svart eller vit slips imorgon?

Stort tack på förhand för – en i mina ögon – komplicerad fråga och ett svårt svar.

Svar:
Det är framför allt syskon, föräldrar, make/maka och barn som är närmast anhöriga. I ditt fall var ny mycket nära vänner och släkt på avstånd genom giftermål. Det innebär alltså svart slips, du är inte närmast anhörig.

Klicka här för att läsa om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – Smoking med cummerband?

Fråga:
Är det fel att ha maggördel till smoking med spetsig krage?

Svar:
Till en smoking med spetsiga slag (ser ut som en vanlig kavaj på slagen, fast i siden bär du väst och till den med schalkrage bär du midjeband. Om det är rätt eller fel – ärligt talat kommer ingen märka om du ”blandar” de två modellerna.

Klicka här för att läsa om Smoking >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Utlandet – langes Abenkleid på fest i Tyskland?

Fråga:
Jag ska på en stor fest i Tyskland nosta vecka, det är en tillställning för att fira jubileum för Handelskammaren i Tyskland samt utdelning av exportpriset och  kungen och drottningen kommer att vara där.

Klädseln är angiven som festlig klädsel och häromdagen kom ett förtydligande mail om vad det innebär. Det står att för herrar kann det vara frack, smoking eller mörk kostym och för damer ”Langes Abenkleid” (som jag direktöversatt skulle säga lång kvällsklänning), coctailklänning eller elegantare byxdress.

Min fråga är om jag kan bära balklänning, den är i thaisiden, hellång med lite utstående kjol, lite urringad fram och lite bar rygg med strass- spänne bak? Jag har burit denna klänning när klädkoden varit enbart frack innan men är lite osäker vad som gäller.

Svar:
Du kan utan problem bära denna klänning. Klädkoden är ju ordentligt omfattande och därmed ger den också stor frihet, Det fungerar med både mörkkostymklänning, aftonklänning, festlig byxdress (smoking) eller frackklänning (som din). Så du kommer vara perfekt klädd!

Klicka här för att läsa om etikett i Tyskland >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – hur funkar det om man har skjortan utanpå?

fråga:
Min kamrat envisas med att stondigt ha skjortan utanpå i alla lägen. Kan du inte ge några goda råd så att han blir upplyst om när och var det är lämpligt med detta fenomen.

Svar:
En skjorta utanpå är en modedetalj som idag kan ses i de mest skiftande sammanhang. Därmed inte sagt att det fungerar tillsammans med kostym vid klädkod kavaj eller mork kostym.

Men däremot kan jag inte ”tillrättavisa” någon, man måste själv upptäcka när det passar eller inte.

Klicka här för att läsa om skjortans vett och etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkod – vad innebär mörk kostym för kvinna?

fråga:
Ska på en middag  som soger mork kostym. Vad innebär det vad gäller för klädsel för kvinnan?

Svar:
Kort kan det beskrivas som en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara längre. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Utlandet – engelskt bröllop med dresscode Chic?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på ett bröllop i England nu till sommaren. Där står det: Transport & location by return samt om klädsel: Modern Chic. Vad betyder detta?

Svar:
En liknande fråga som den du ställt har besvarats den 21 maj och du hittar svaret om du klicka här >>

Prova gärna att söka i rutan till höger, så hittar ni frågor och svar som innehåller ditt sökord. Hade du sökt på ”chic” så hade frågans svar kommit upp direkt.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn