Klodsel – skor eller nylonstrumpor po sommaren och till smokingklänning?

Fråga:
Kan man vara barbent till kort smokingklänning på sommaren? Kan man ha högklackade sandaletter?

Svar:
Strumpor anses tillhöra den kompletta klädseln på en nivå som denna. Men samtidigt lär ingen notera om du är barbent under den långa klänningen och sommartid är det säkert mest bekvämt.

Skorna ska vara väldigt festbetonade och fina. Du får själv avgöra om dina sandaletter kan anses vara detta, då fungerar de.

Klicka här för att läsa om aftonklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

Annons:

Klädkod – smokingklänning po stadshuset och kungaparet?

Fråga:
Jag är inbjuden på fest till Stockholms stadshus med kungaparet närvarande. Tror att det kommer att vara några hundra gäster där och klädkoden är smoking/mörk kostym.

Det kommer att vara middag och dans. Festen är en jobbrelaterad jubileumsfest. Tänkte först satsa på en lång klänning, som är enkel men ändå har lite roliga detaljer.

Nu funderar jag på om jag istället ska ha en mer strikt klänning i grov siden från 50-talet som slutar på knät. Vad passar bäst ?

Svar:
En smokingklänning ska inte vara lika festlig i sin utformning som en frackklänning. Klänningen ska om den är lång vara lagom urringad och valet av din smokingklädsel beror på vilken typ av fest du skall gå på. Häör är det stort och formellt med kungaparet närvarande. Är det en stor smokingfest med dans då tar du på dig en finare klänning som då kan vara lång, ärmlös och urringad.

Tittar jag på din bild som du sänt mig och som bifogas här klarar du dessa krav utmärkt. Klänningen är inte golvlång, det ska aldrig en smoking- eller aftonklänning vara. Din klänning passar också bra till koden mörk kostym, då det är en formell fest. Bra val således!

Klicka här för att läsa mer om smokingklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Konfirmation – måste jag bära mörka kläder i kyrkan?

Fråga:
Klädsel i kyrkan. Måste man ha mörk klädsel ?

Svar:
Det beror givetvis på vilken kyrka eller helgedom du besöker. I katolska kyrkan är man högtidsklädd, i judendomen ofta kostymer och klänningar, inom Buddismen undviker du helsvart klädsel. Inom Svenska Kyrkan var gästerna alltid klädda i mörk kostym eller mörk långärmad klänning. Så är det inte inom Svenska Kyrkan idag, man bär en vårdad och snygg, diskret klädsel.

Klicka här för att läsa om konfirmation >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klodkoder – hur kombinera kavaj och chinos?

Fråga:
Jag följer dig med intresse och glodje på Twitter. Har för mig att du där en gång skrev att man kunde kontakta dig ifall man hade frågor rörande klädkoder?

Jag har en liten fråga som jag gärna skulle få klarhet kring. Hur tänker man kring kombinationen kavaj och chinos? Är det en kombination som funkar?
Om jag t.ex. har en svart kavaj, vad för färger på chinos är då korrekt att använda? Spontant vill jag väl själv påstå att svarta chinos inte är lämpligt till svart kavaj. Det ser lite konstigt ut.
Svart kavaj + blåa chinos?
Svart kavaj + beige chinos?
Andra färger på chinos som fungerar?

Svar:
Klädkoden som du beskriver återfinns under den moderna benämningen Kavaj, devs den som används i idag. Den skulle på engelska motsvara Smart Casual ungefär.

Färger bestäms helt och hållet utifrån tycke, smak, stil och mode. Men jag är benägen att instämma i svårigheten med svarta chinos och svart kavaj, det blir lite likt en mörk kostym. Men i vissa sammanhang fungerar även detta utmärkt och kan bli riktigt snyggt.

Men allt är som sagt en smaksak och det står dig fritt att kombinera på bästa sätt.  De färger du föreslår är helt ok och även andra kombinationer kan passa ihop.

Klicka här för att läsa min artikel om kavaj >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

Klädsel – sommarkavaj på eftermiddag?

Fråga:
I juni så är sonen och jag bjudna på Nordens Arks 25-års jubileum. På fredagseftermiddagen är det samling och foreläsningar på universitetet i Göteborg vad jag förstår så är det lättare förtäring.

Kronprinsessan kommer också, så jag undrar med klädsel för mig och sonen (17 år). Samma klädkod står det för middagen på lördagkvällen men där är kronprinsessan inte med.

Svar:
Jag gissar att du fått klädkoden ”Sommarkavaj” angiven (du skrev det i rubriken). Svaret är att tyvärr finns denna kod inte och de har hittat på en egen sådan. Dumt och ogenomtänkt.

Men med tanke på det fina besöket så är lite mer formell klädsel på plats. En kavajklädsel i ljusare sommarfärger får vi väl gissa att de avser. Sonen kanske inte äger en kostym, men ett par snygga byxor i ljus färg och skjorta med tröja passar säkert lika bra.

Klicka här för att läsa om klädkoden kavaj >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Bröllop – hur ska en frackklänning vara utformad?

Fråga:
I sommar gifter sig vår äldsta dotter och det är frack som gäller (högtidsdräkt).

Jag har köpt en mycket vacker, tunn chiffong (i siden) klänning utan ärm med väldigt ordinär rund ”halvhög” ringning. Ljuva färger och vackert mönster. Sjal i samma tyg över axlarna.

Min svärmor som både har mycket god smak och är kunnig inom sömnad och tillskärning tycker att det är ett mycket bra val. Det är ju ett ”sommarbröllop”.

Vår dotter, som inte sett den, ifrågasätter om det verkligen är en ”frackklänning”. Min fråga är: Måste det verkligen vara stelt, blankt och stramt eller vad menas egentligen med frackklänning?

Svar:
Du skriver inte längden på klänningen, men det är alltid hellång klänning eller kjol med separat överdel. Vid stor fest, som detta är, är det viktiga att klänningen är utpräglat festbetonad.  Den kan vara urringad, stor och vid. Men varken ringning eller vid kjol krävs. Den kan vara slät, ärmförsedd och även ha hög hals. Det enda som kan sägas vara fel är om den inte är golvlång.

Om din svärmor är kunnig i sömnad och du gillar klänningen utgår jag ifrån att den är passande.

Läs mer om hur frackklänningen utformas >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Konfirmation – vilken klädsel ska man ha? Jeans?

Fråga:
Kan man ha vanliga jeans och skjorta på en konfirmation?

Svar:
Allting är möjligt och det är bättre att närvara i ”fel” klädsel, än att inte komma alls. Jeans är inget jag rekommenderar.

Vill du vara korrekt klädd gäller en mörk kostym med vit skjorta eller ljusa byxor, för kvinnorna en  finare klänning, knä eller halvlång.

Klicka här för att läsa om konfirmation >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – kädkod Kavaj i Blå Hallen, vad tar jag?

Fråga:
Studerar på högskola och är nu färdig och skall delta i högtidscermoni vid Blå Hallen. I inbjudan står klädkod kavaj.

Det betyder enligt vett och etikett ej långklänning. Dock menade ansvariga att har man en långklänning är det ett utmärkt tillfälle att använda den.

Känner mig något förvirrad över detta svar. Har en långklänning som jag gärna vill använda men vill inte bryta någon vett och etikett regel. Hur ska jag göra? Vill naturligtvis inte komma fel klädd.

Svar:
Vid en formell tillställnng med många gäster kan du bära en lång klänning. Men den ska vara ankellång, inte golvlång. Den golvlånga klänngen är alldeles för festbetonad i frackklädsel.

 Klicka här för att läsa om Kavajklädsel för henne >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – kan jag som brudgummens mor bära vit kappa?

Fråga:
Jag ska på min sons bröllop. Klädkod: mörk kostym

Har köpt en passande klänning i blek apelsinfärg. Till det har jag även köpt en tunn kappa. Knälång. Men, den är vit med tre knappar i klänningens färg.
Är det lämpligt med en vit kappa i kyrkan och utomhus på bröllopet?

Svar:
Det är inga som helst problem att bära en vit kappa. Jag gissar att det är färgen vit du tänker på, men det är endast helvit klänning som ska undvikas. Det är brudens privilegium.

Klicka här för att läsa om klädsel på bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Dresscodes – smart casual och evening dress vid ceremoni?

Fråga:
Jag och min man ska på en avslutningscermoni av en masterutbildning på Karolinska institutet.

Det står att till ceremonin rekommenderas smart casual och direkt efter är det middag och då är det evening dress som gäller! Vad ska vi ha på oss?

Svar:
Underförstått skall Smart Casual vara sportigt men ändå passande klädsel om man vill lyckas i sitt klädval. Men definitivt inte joggingskor och sweatshirt.
Det är kan vara udda byxa och klubbblazer, men även enklare. För kvinnan en blus med byxor, kjol och blus samt lågklackade skor.

Evening dress är smokingklädsel. Du kan läsa mer om båda dessa klädkoder i bifogad länk.

Klicka här för att läsa om olika dresscodes >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn