Fråga:
Jag har en vett och etikett-fråga som väl gränsar till ett moraliskt spörsmål. Jag har en ganska liten men nära vänskapskrets på fyra väninnor. Min sambo känner mina väninnor väl och är nästan alltid med när det bjuds till fest.
För ett tag sedan bjöd en ”ny” vän mig och mina väninnor på fest. Jag känner honom
inte så väldigt väl,Jag blev personligt inbjuden. Några dagar innan festen berättar en väninna
att värden) hälsar att man inte kan ta med sig sin respektive på festen. Jag blir sårad och förolämpad. Detta drabbar nämligen endast min sambo väninnans pojkvän är inbjuden då han känner värden bättre. Jag blir irriterad på min vän och värd som gör så här. Jag tycker inte att det är okej att ge någon en ”anti-inbjudan” på detta sätt, för mig gränsar det till mobbing av både mig och min sambo. Jag frågar om en förklaring till detta och får höra att det är pga platsbrist i värdens lägenhet. Väl på festen har vissa andra med sig sin respektive, som jag med säkerhet vet har träffat värden mindre än min sambo. Jag är den enda som har fått höra att jag inte får ta med min respektive. Jag får dessutom också frågan ”Var är din sambo”, av värdens vänner eftersom han ofta har varit med på fester innan. På detta vet jag inte vad jag ska svara, jag kan ju inte säga ”Nej, han var uttryckligen inte bjuden”.
Vad värden hade för avsikter med sitt beteende vet jag inte, och jag har inga höga tankar om honom numera. Men det som jag inte kan gå vidare från är min nära väninnas beteende. Att hon förde vidare denna (i mina ögon) mobbning, och dessutom försvarar den och blir arg på mig som tycker att detta är fel och ohyfsat.
Tycker du att det är okej ur ett socialt vett och etikett perspektiv att bjuda in någon till en fest, och sedan hälsa att den inbjudnes respektive uttryckligen inte är bjuden? Har jag överreagerat som har så svårt att smälta detta?
Svar:
Svaret är enkelt – du ska tacka nej och inte ens fundera på att gå på festen. Man delar inte på ett par och det borde värden, eller din nya ”vän” veta. Du undrar dessutom vad han avser, för mig känns det uppenbart, han vill träffa dig på tu man hand utan din sambo.
Oavsett, så ska du se det ur din sambos perspektiv – hur kul vore det om en ensam tjej bara bjöd honom och inte dig? Du skulle vilja att han avböjde, eller hur?
Det är inte din väninna som gör fel, lite osmart av henne att vara budbärare, det är värden som klantar sig. Däremot är det ett oskick av din väninna att påstå att du är oartig etc. Där ska du sätta ner foten och tydligt förklara att du inte accepterar sådant snack! Jag skulle annars avsäga mig den vänskapen, för då är det ingen vänskap, enbart en egotrippad person och är socialt obegåvad.
Klicka här för att läsa hur du avböjer en inbjudan >>