Vett och etikett på jobbet – namnskyltens placering – höger eller vänster sida?

Fråga:
På vår arbetsplats bär alla namnbrickor. Nu har en diskussion uppstått om vilken sida namnbrickan ska sitta på. Har du ett enkelt svar på detta?

Svar:
Traditionellt bärs den på vänster sida, närmast hjärtat. Men alla med ”säljvana” vet att det är klokare att placera den på höger sida. Skälet är att när man tar varandra i hand, eller ser på varandra är det lättare att låta blicken diskret ”falla ned” till höger sida. prova själv, så ser du genast skillnaden. Så mitt svar blir rent affärsmässigt – höger.

Klicka här för att läsa mer om affärsetikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Present – vernissage, ska man ta med blommor?

Fråga:
Vår dotter och två andra skall ha sin första  vernissage. Som vi föräldrar är inbjudna till.
Undrar då om vi skall ha med t.ex. blommor till henne? Har aldrig varit på något sådant.

Svar:
En blomma kan vara jättetrevligt, men absolut inget krav. Din närvaro räcker gott.

En liten grupp med ett kort i kan också vara effektfullt, den kan hon placera så alla ser den på utställningen.

Klicka här för att läsa om blommor som present >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Inbjudan – bara jag blir bjuden, inte min sambo. Vad har värden för avsikter?

Fråga:
Jag har en vett och etikett-fråga som väl gränsar till ett moraliskt spörsmål. Jag har en ganska liten men nära vänskapskrets på fyra väninnor. Min sambo känner mina väninnor väl och är nästan alltid med när det bjuds till fest.

För ett tag sedan bjöd en ”ny” vän mig och mina väninnor på fest. Jag känner honom
inte så väldigt väl,Jag blev personligt inbjuden. Några dagar innan festen berättar en väninna
att värden) hälsar att man inte kan ta med sig sin respektive på festen. Jag blir sårad och förolämpad. Detta drabbar nämligen endast min sambo väninnans pojkvän är inbjuden då han känner värden bättre. Jag blir irriterad på min vän och värd som gör så här. Jag tycker inte att det är okej att ge någon en ”anti-inbjudan” på detta sätt, för mig gränsar det till mobbing av både mig och min sambo. Jag frågar om en förklaring till detta och får höra att det är pga platsbrist i värdens lägenhet. Väl på festen har vissa andra med sig sin respektive, som jag med säkerhet vet har träffat värden mindre än min sambo. Jag är den enda som har fått höra att jag inte får ta med min respektive. Jag får dessutom också frågan ”Var är din sambo”, av värdens vänner eftersom han ofta har varit med på fester innan. På detta vet jag inte vad jag ska svara, jag kan ju inte säga ”Nej, han var uttryckligen inte bjuden”.

Vad värden hade för avsikter med sitt beteende vet jag inte, och jag har inga höga tankar om honom numera.  Men det som jag inte kan gå vidare från är min nära väninnas beteende. Att hon förde vidare denna (i mina ögon) mobbning, och dessutom försvarar den och blir arg på mig som tycker att detta är fel och ohyfsat.

Tycker du att det är okej ur ett socialt vett och etikett perspektiv att bjuda in någon till en fest, och sedan hälsa att den inbjudnes respektive uttryckligen inte är bjuden? Har jag överreagerat som har så svårt att smälta detta?

Svar:
Svaret är enkelt – du ska tacka nej och inte ens fundera på att gå på festen. Man delar inte på ett par och det borde värden, eller din nya ”vän” veta. Du undrar dessutom vad han avser, för mig känns det uppenbart, han vill träffa dig på tu man hand utan din sambo.

Oavsett, så ska du se det ur din sambos perspektiv – hur kul vore det om en ensam tjej bara bjöd honom och inte dig? Du skulle vilja att han avböjde, eller hur?

Det är inte din väninna som gör fel, lite osmart av henne att vara budbärare, det är värden som klantar sig. Däremot är det ett oskick av din väninna att påstå att du är oartig etc. Där ska du sätta ner foten och tydligt förklara att du inte accepterar sådant snack! Jag skulle annars avsäga mig den vänskapen, för då är det ingen vänskap, enbart en egotrippad person och är socialt obegåvad.

Klicka här för att läsa hur du avböjer en inbjudan >>

Annons:

Människor emellan – etikett när man läser tidningen?

Fråga:
När man bläddrar I en tidning är det ibland svårt att få tag i nästa sida varpå jag slickar på tumme/pekfinger och på så sätt får bättre grepp. Men min fru tycker detta är dålig vett och etikett med hänvisning till bakterier och att någon annan kan råka ta i något där mitt saliv varit.

Finns det någon etikettregel kring detta?

Svar:
Det är bara att konstatera att det finns det inte. Sedan kan man definiera begreppet som bemötandet av andra, det är väl närmast här dn hustru har en åsikt. Men faktum är ju, att det är du som ”slickar i dig” andras avtryck i tidningen. Därmed är det upp till dig.

Klicka här för att läsa om tidningens vett och etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Värdskap – konsten att kasta ut en packad gäst, hur är den?

Fråga:
Någon gång har vi stött på denna person. Som alltid blir full, eller just denna gång blivit så berusad att det är jobbigt. Så vad skall man göra? Eller om det är du själv som blivit berusad. Vad gör man då, och efteråt??

Svar:
Du ser det på på din fest och vill ta hand om saken med en viss ”finess” och etikett misstänker jag. Då gäller det att som värd agera – snabbt! För både gästens och övriga gästers skull.

Den bästa lösningen är att få ut personen ur hemmet. Kolla även om gästen kom ensam eller tillsammans med någon. Ta gästens partner åt sidan och hör efter om inte ”NN kanske fått  lite mycket att dricka?” Föreslå därefter, fråga inte, att partnern ordnar så NN kommer hem. Om detta inte fungerar, placera gästen i en redan beställd taxi, gör upp med chauffören om adress och betalning (det kan du lösa med gästen en annan dag) och skicka hem. Det finns säkert lika många tricks att fixa dett problem som läsare på bloggen. Det här var ett av dem.

Det kan tyckas vara elakt och du riskerar att ”göra bort dig”, men berätta nästföljande dag för din berusade vän att ”en vän bryr jag mig om och förhindrar att det blir fel, men min ovän hade jag struntat i” Är det du själv som gått över styr, ta dig hem. Klarar du det inte själv är det bättre att be om hjälp av en vän och sedan kontaktar du din värd dagen efter och ber om ursäkt (ifall det behövs).

Klicka här för att läsa mer om berusade gäster >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Hälsning – ska man säga Du eller Ni?

Fråga:
Jag arbetar som servitris och min chef kräver att alla gäster ska tilltalas ned ”Ni”. jag tycker det känns konstigt och obekvämt, vad är egentligen rätt eller fel?

Svar:
Ingetdera är rätt eller fel. Pronomet Ni är, korrekt använt ett fint tilltal, men omodernt. De flesta (ett antal tusen personer) som jag frågar vid mina föreläsningar uppskattar inte att man säger Ni. Det ordet blir vasst och lite opersonligt. Du-reformen har kommit för att stanna.

Kort kan man säga – tilltala kunden med Ni, svarar de med att säga Du, då Du:ar du dem också.

Klicka här för att läsa mer om du och ni >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Skilsmässa – ska jag verkligen behöva gå på min exmans bröllop? För barnens skull?

Fråga:
Min man och jag har nyligen tagit ut skilsmässa som är klar, vi är inte ovänner – men han har hittat en annan. Jag kan ju inte säga att jag gillar det, men jag kommer inte heller att sakna den som ljugit för mig. Till saken: Nu ska han gifta igen och han vill nu att jag ska komma med barnen (de är tre och sex år) på hans bröllop. Jag tycker det känns lite väl magstarkt, han bedrog mig ju! Vad ska jag göra?

Svar:
Det är inget bekymmer alls att svara på. Avstå! Det är ju naivt av honom att komma med en sådan fråga, det är som om han vill ”legitimera” sitt vänsterprassel genom din närvaro.
Låt honom bjuda barnen själv och ta hand om dem.

Klicka här för att läsa om vett och etikett vid skilsmässa >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Människor emellan – vad ska jag göra när en vän förlorat sin son?

Fråga:
Jag har en  vän som mist en son nyligen. Jag ska besöka henne ikväll, där kommer även hennes sons sambo vara och deras baby. Jag känner jag vill ha något med mig, men vad? Vad kan vara lämpligt?

Svar:
Egentligen räcker det med din närvaro, en kram, det är din bästa ”present” just nu. Men en blomma, i färger som de tycker om är aldrig fel. Kan tyckas vara småtråkigt, men i detta fallet spelar det ingen roll. Annars köper du en bok som hon kan läsa eller liknande. Så hon kan skingra tankarna en stund.

Klicka här för att läsa om etikett människor emellan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Klädsel – vid utdelning av medalj?

Fråga:
Jag och min man är bjudna på utdelning (vad är den korrekta benämningen?) av medalj. Det är vår vän som ska få medalj av Polens President. Hur skall vi klä oss, ska vi ha någon present till honom osv. Han själv är noga med vett och etikett.

Svar:
Det heter, precis som du skrivit, utdelning av medalj.  Klädkoden är troligen mörk kostym. Present lär inte behövas, inga blommor heller, det räcker gott med er närvaro och gratulationer.

Klicka här för att läsa om medaljer och ordnar >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Annons:

Presentation – vem presenteras först?

Fråga:
Om jag möter en vuxen och har mitt barnbarn med mig vem presenterar jag först ? Det är en tvistefråga mellan mig och en person.

Svar:
Vi har till stor del frångått det äldre synsättet att det är kön, rang och ålder som avgör vem som hälsar. Du ska få två svar, dels hur man gör idag och  då säger man helt enkelt ”Hej, vad kul att ses! Detta är mitt barbarn Kalle”

Det andra är mer formellt, man ska enligt gammal etikett, som inte används längre, göra annorlunda. Man säger: ”Goddag fru Nilsson, detta är mitt barnbarn Kalle. Kalle – detta är min goda vän, fru Nilsson”.

Klicka här för att läsa om presentation >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn