Ta med present till en man

Fråga:
Jag är hembjuden till en man jag träffat en gång tidigare på en allmän plats. Min fråga är: bör jag ha med mig en present, i så fall vad?
     
Svar:
Du behöver inte ha en present med dig. Vill du detta kan du själv välja t.ex. att ta med dig en flaska vin. Min känsla blir därmed ”lite romantik”. Vill du vara mer neutral kan en burk hemgjord sylt eller marmelad eller liknande vara trevligt.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Besserwissrar

Fråga:
Allt som oftast råkar man ut för människor som oombedda börjar komma med förbättringsförslag avseende ens egendom eller påpekar att man borde ha fixat skorsten istället för att berömma att man istället hunnit måla hela huset (ja, kanske inte exakt så men du förstår vad jag menar :)). Hur ska man på ett artigt sätt värja sig från såna ”attacker”?

Svar:
Ofta handlar allt om liknelsen ”surt sa räven om rönnbären”. Många människor har så ofattbart svårt att uttrycka
positiva ord, ge komplimanger och medge att t.ex. en granne gjort något bra. Istället blir reaktionen att personen känner ett underläge och reagerar med en falsk självbild. Genom att uttrycka ”attacker” som du beskriver utvecklar personen en falsk självsäkerhet. Tyvärr hjälper det inte att ”knäppa dem på näsan” de återvinner inte en stabil självbild ändå. Mitt råd är att istället ska man visa respekt, vara hövlig och vänlig tillbaka. Tacka för tipsen och kort säga att det ska vi givetvis tänka på…

Ofta händer det att en annan närvarande person går in och korrigerar besserwissern. Om inte annat har du genom ditt goda uppträdande visat att du har en bättre social kompetens, förutom kunskapen i att renovera huset.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Man uppvaktar den dag man är inbjuden

Fråga:
Är inbjuden på födelsedagsfest (70 års) till helgen. Jubilaren fyller år under veckan innan. När ska vi uppvakta. Ska vi gå hem till jubilaren på födelsedagen (öppet hus) eller vänta med uppvaktningen till festkvällen?

Svar:
Ni avvaktar till festen.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

 

Annons:

Ska bestman betala för att vara med på bröllop?

Fråga:
Jag undrar om det är sjysst av brudparet att kräva mig på kuvertavgift när jag är brudgummens bestman. Jag har själv betalt allt i klädväg osv. Det har inte tärnorna behövt, dom har fått sina klänningar betalda.

Svar:
Det var en ganska svår fråga. Att ha en subskriberad (gästerna betalar) fest är ok. Att få kläder betalda är inget man kan förvänta sig, att tärnorna fått det är bara att gratulera till. Troligen ville brudparet att de skulle bära speciella klänningar. Jag vet inte vad du ska bära för kläder, men ofta förväntas det att de redan finns i en mans garderob. Den enda väg du kunde välja var att avböja bröllopet. För du kan inte be om ett betalt kuvert, att du skulle slippa avgiften ,det borde brudparet i förväg sagt till om.
Så tyvärr blir mitt svar att det du kan göra nu om du ogillar din kostnad är att vänligt meddela att du inte har råd att närvara. Annars, se glad ut, var med och se till att du får roligt!

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Skålandets bakgrund

Fråga:
Hej. Min fråga är om var och varför skall man titta varandra i ögonen när man skålar i vin? Man har alls icke samma procedur när man skålar i sprit. Är detta bara en svensk företeelse?

Svar:
Det hör samman med den tiden då man kunde utsättas för fiender överallt, t.o.m. vid middagsbordet fick man ta sig i akt. Att visa händerna, lyfta glaset med vapenhanden (höger) och fixera blicken så fienden inte kunde kommunicera med andra var skälet. Idag är det en artighetsgest, ett sätt att uppmärksamma den person man skålar med, så sker även vid skålande i sprit. Men skålandety och traditionerna variera över hela världen, ofta är det endast en skål och sedan dricker man fritt.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Tog foton trots mitt nej – ska jag ha en f.d vän nu?

Fråga:
Nyinköpt ny motorcykel och resa i Norge. Undermåliga däck från leverantören gör att MC:n behöver bärgas. Jag ber min resekamrat, på egen motorcykel, att inte fotografera min nya MC:n stående på bärgningsbilen. Min resekamrat tog foton mot min vilja. Han respekterade inte min önskan och slår ifrån sig, det spelar väl ingen roll/ är du så känslig. Är detta ett acceptabelt beteende? Skall han hädanefter var en f.d resekamrat?

Svar:
Detta handlar mer om relationer än etikett, men visst kunde din kamrat respekterat din önskan. Men att gå så långt som till före detta reskamratlåter väl lite överdrivet. Det var ju knappast ditt fel att hojen måste bärgas, så vad har du att skämmas för? Mitt råd är att du bara struntar i alltihop och i lugn och ro ber kamraten att radera bilderna.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Present till besök i sommarstuga

Fråga:
Jag och min man ska besöka vår sons flickväns föräldrar för första gången vi ska vara tillsammans i deras sommarstuga ett par dagar,vad ska man ha med sig som present?

Svar:
Varför inte slå dem en signal och fråga om det är något ni kan bidra med vid ert besök. Mat, dryck etc. Annar kan ett par flaskor vin eller blommor vara trevlígt.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Svenska män i strumplästen – vilket trams!

Fråga:
Hej,
vid tillställningar i sitt hem är vi ju tacksamma för att folk tar av sej ytterskorna. Men ibland ställs frågan från vissa om det är ok att behålla skorna på. Vissa har som ursäkt problem med fötterna och andra vill bara ha dem på. Som värd vill jag då inte chikanera min gäst och säger ok. Men bör jag som gäst på en tillställning (födelsedag, dop, middag etc.) ta med mej inneskor om det känns mer komfortabelt?

Svar:
Man ska som gäst inte gå i strumplästen, det är bland det mest konstiga ”svenska” trams man kan se, vuxna män i kostym och strumplästen. Man behåller skorna på, skälet till detta är att man annars meddelar att ”ni har inte råd att städa”. Förr hade man galoscher som skydd, har man inte det på sig så tar man även som man med sig ett par inneskor.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Fira förlovning

Fråga:
Måste man fria när man förlovar sig? Vad säger man om man inte friar?

Svar:
Förlovning var förr ett bevis på att man avsåg gifta sig, idag är det mer ett tecken på att man hör ihop. Så man måste inte fria. Det finns de som förlovar sig inne i smyckesbutiken, andra vid en romantisk middag och den tredje med släkt och vänner. Allt beror på situationen och vad man säger får känslorna avgöra. Men varför inte ”Jag älskar dig”?

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Telegram, även om man är på bröllopet

Fråga:
Är det fel att skicka telegram till brudparet när man närvarar bröllopet?

Svar:
Man kan inte säga att det är ”fel”, men varför skulle man överhuvudtaget göra det? Man är ju på plats och framför sina lyckönskningar. Det skulle med andra ord uppfattas som väldigt märkligt, så mitt råd är att ni avstår från det.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .