Hör hon till familjen?

Fråga:
Min far ska begravas och en brorson har träffat en utländsk flicka som nyligen flyttat till honom i Sverige. Jag anser att hon inte kan följa med, då hon inte kände vår far. Min önskan är att hon inte deltar, vilket vi inte är överens om i familjen. Rätt eller fel?

Svar:
Om det är din brorson, så är det hans farfar som har gått bort. De flesta barnbarn älskar sina mor- och farföräldrar mycket högt och är ledsna. Vem kan då vara ett bättre stöd en den livskamrat man valt? Det spelar ingen större roll om man känner den bortgågne, om man har en annan tro eller kommer från ett annat land – bor man ihop är man en del av familjen. Om det dessutom är din brors önskan att hon ska vara med – vad är bekymret? Jag ber dig fundera på vad er far hade önskat. Rätt eller fel? Det är upp till dig, men jag hade aldrig nekat henne utan sagt välkommen i familjen!

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Kläder på filmpremiär

Fråga:
Är bjuden på en filmpremiär och är 50 + vad passar med för klädsel? Går dessutom ensam utan sällskap. Vad skall jag tänka på….  Vet att det kommer att bli bilder tagna osv.

Svar:
Klä dig snyggt i något som du trivs med och som du vet fungerar i bild. Det finns ingen formell kod för klädsel här. Annars är det nog bra att ha lite förberedda frågor att ställa vid ett mingel och allmänt försöka känna sig bekväm.
 

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

     

Vett och etikett på en blogg

Det är väldigt trist att tvingas ta beslutet att inte tillåta alla läsare att kommentera denna blogg. Tyvärr missbrukas detta förtroende av en liten grupp och det har på sista tiden rasat in ovidkommande och vissa av dem kränkande kommentarer med diverse länkar som inte hör hemma här. ´’

Det är inget som berör mig personligen, men rasism, sex i förnedrande syfte och annat skräp vill jag inte förknippas med. Man kunde ju hoppas att folk följde Netiketten att bara kommentera kring ämnet. men tyvärr, nu måste du kära läsare, vara inloggad på Aftonbladet för att kunna kommentera i denna blogg. Jag beklagar verkligen detta!

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Klädsel på balettföretällning

Fråga:
Jag och en kompis ska på balett för första gången. Vi ska se Svansjön, så jag undrar vad man ska ha för kläder på sig?

Svar:
Det var betydligt mer noga förr, nu räcker det i princip om du är hel och ren. Valfritt således.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Är självskador anstötliga?

Fråga:
Är det ofint att klä sig så att självskador/ ärr på armarna syns? Självklart väljer jag i många fall att dölja mina ärr.
Men om jag vid tillfälle/ varm dag/ fest eller dylikt skulle vilja bära korta ärmar – är det anstötligt? Även om skadorna är självförvållade är det ju en sjukdom, som egentligen borde kunna jämställas med t ex cancer/ brännskada eller annat som skadar huden.

Svar:
Det är precis som du skriver ett ärr ifrån tidigare sjukdom. En amputerad behöver inte dölja det och lika lite behöver du dölja dina ärr. Sedan kan man tycka att det känns skönt att inte visa, men det är ditt beslut och ingen annans. Så självklart är det inte anstötligt, det skulle vara mycket värre om någon påpekade en sådan sak.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Nyfikna kollegor besvarar man med…

Fråga:
Jag undrar om man måste svara på närgången fråga från nyfiken kollega? Har hon rätt att få veta om jag har fått t ex en päls (som jag bar i vintras) t ex av min särbo? Ställa frågor om om min familj, ekonomi etc???Vem jag ska resa med etc? jag anser att det är privat område och ytterst impertinent att fråga om.Vad svarar jag?

Svar:
Det är ofta ett dilemma, men ett bra svar är: ”Hur tänker du nu?”. Väldigt ofta börjar folk förklara sig, komma med tveksamma svar och sedan lägga ned, för det finns inget bra svar. Skulle de fortsätta fråga nyfiket så är det bara att säga som det är, dvs. det är något som jag inte brukar berätta.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Vernissage

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till en konst-vernissage. Vilken klädsel gäller? Är det brukligt att ta med blommor eller en flaska vin, mousserande? Tacksam för tips!

Svar:
Det krävs ingen speciell klädserl, det varierar väldigt hos besökarna. De flesta konstnärer blir mest glada över ditt besök och känner du konstnären kan en lite blomma med ett lycka till bli uppskattat. men inte heller det är nödvändigt.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Bästa presenten

Fråga:
Vad är den bästa presenten som man kan ta med till en middag?
Jag förstår att blommor och vin är de vanligaste presenterna. Isåfall vilken sorts vin?
Jag är inbjuden till en middag hos en arbetskamrat. (Första gången hos henne och första gången middag hos en arbetskamrat). Ska få träffa och lära känna några av hennes kompisar.

Svar:
Det är jättesvårt att säga vad som är bästa presenten för någon. Det beror också på vad man är beredd att betala. Men varför inte ett Amaronevin, det kan öppnas och sparas någon dag för att avnjutas på nytt. Köp desutom en av Henrik Ungerths böcker om dessa viner så blir det perfekt. Annars kan du ta med något personligt som du gjort, hembakat bröd, sylt, saft eller liknande.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Sjukdom tog mitt körkort – vad säga?

Fråga:
Jag läser till ett nytt yrke och är färdig till januari. Jag har två problem. För det
första så när folk undrar vad jag pluggar till så svarar ingen ”vad kul” när jag säger jobbet, utan alla säger saker i stil med ”behöver man utbildning till det?” eller ”jaha, ska du också lura folk?”. Självklart blir jag ledsen, vad svarar jag på sådant?
Mitt andra problem är att jag har en kronisk sjukdom, ochjag måste vara frisk för at få köra bil. Jag fick problem och får körkortet nästa år. När jag är färdigutbildad kommer jag inte kunna börja jobba förrän 4 månader senare, under vilka jag kommer behöva jobba heltid på mitt gamla jobb, som jag tidigare sagt att jag skulle sluta på.  Jag vet att jag kommer få en massa pikar i stil med ”gick det inte bra för dig?”, och liknande, trots att jag vet att jag har nytt jobb i maj. Hur tacklar man sådant om jag inte vill säga den verkliga anledningen, utan att verka otrevlig? Och vad svarar jag när folk undrar varför jag helt plötsligt inte har körkort längre?

Svar:
Att folk svarar så dumt på en högre utbildning tyder mer på avundsjuka än på klokhet. Om jag var du skulle jag svara: ”Det var tråkigt att du tycker så, för det har varit en lång och krävande utbildning.” Sedan släpper du den biten, de flesta inser sitt misstag och ursäktar sig. Gör ingen affär av det.

I din andra fråga undrar du om sjukdom (jag vet vad du har för sjukdom, men har valt att ta bort det här) och körkort. I det fallet är bara att säga som det är, annars blir det konstigt ”Tyvärr blev jag sjuk igen och då får jag inte köra bil. Inget jag kan göra något åt, jag får tillbaka körkortet och då börjar jag jobba med min nya kompetens”. För du kan ju inte hjälpa det och om någon har lust att skoja med dig efter det svaret, skulle jag bli mycket förvånad. Det vore ju en sak om man kört bil och blivit av med kortet pga trafikbrott, men inte för din del.  Le och se fram emot ditt nya jobb! Lycka till.