Artighet – vem tackar vem efter en födelsedagsfest?

Fråga:
Jag undrar om man ska skicka tack-kort efter att ha blivit inbjuden och därefter uppvaktat och deltagit på en födelsedagsfest där jubilaren fyller jämnt.

Eller är det bara jubilaren som tackar för uppvaktningen?

Svar:
Jubilaren skriver och tackar för presenter och uppvaktning.

Gästen skriver och tackar för en trevlig fest.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – vilka skor ska jag bära till min långklänning och vid ett bröllop?

Fråga:
Vad för sorts skor och färg ska jag ha till mörkgrön långklänning?

Bröllop i augusti.

Svar:
Om det är en ankellång klänning bär du ett par skor i infärgat siden, men de är inte så vanliga.

Istället kan du ta en sko i läder i matt eller med glänsande yta.

Även lackskor  går bra och med eller utan hög klack är en smaksak.

Till den golvlånga klänningen är det i prncip samma sko, men du kan också ha en sko i guld eller silver till denna klänning.

Vid den golvlånga klänningen får tårna synas om du vill.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Obegripliga klädkoder – vad innebär Summer elegance, är det shorts eller kostym?

Fråga:
Vi är bjudna på ett 30-årskalas med dresscode ”summer elegance”.

Festen är hemma i jubilarens trädgård och startar 17.00.

Till saken hör att väderprognosen för dagen är 32 grader och sol.

Hur ställer man sig till kavaj och slips?

Är kort klänning ett möjligt alternativ, eller tvådelat med blus och kjol?

Svar:
Det enkla svaret är att klädkoden existerar inte, värdparet har hittat på den.

Detta är den stora nackdelen med påhittade klädkoder – gästerna begriper inte vad de avser.

Sommarelegant…. skulle den svenska versionen bli.

Kanske är det shorts, snygg skjorta och sneakers för någon, bomullsklänning eller kort kjol med linne.

Kanske kavaj, byxa och skjorta med slips för någon annan, svaret ligger i betraktarens öga.

Ni har två val, det ena är och ringa värdparet och fråga vad de avser för ni vet inte vad som avses (detta anses inte som oartigt vid otydlighet).

Det andra är att ni klär er på det sätt som ni uppfattar elegant på sommaren.

Jag hade valt snygga byxor, färgad skjorta utan slips och ljus kavaj, för henne hade jag valt en finare somrig bomullsklänning.

Men som sagt, det är enbart gissningar.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – jag saknar rätt klädsel, vad gör jag?

Fråga:
Om man inte har någon mörk kostym för detta ändamål kan man då ha någonn annan färg på kostymen?

Hur ska en kvinna vara klädd?

Svar:
Det finns några alternativ, du kan bära en mörkblå eller mörkgrå alternativt svart kostym.

Saknar du dessa alternativ skulle jag rekommendera dig att antingen köpa en, låna eller hyra.

Att hyra kan bli lika dyrt som om du köper en svart standardkostym på någon av de lågprisbutiker som finns.

Jag rekommenderar dig inte att gå på bröllopet iförd andra kläder, det blir helt fel.

Kvinnan bär en kjol eller klänning som är under hennes knä i längd.

Det kan också vara ett par festfina byxor, men de ska vara aftonfina.

Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe, men en okomplicerad klänning fungerar alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Konfirmation – vad innebär det när du skriver ”ingen blomsterhyllning”?

Fråga:
I vår familj har rosor getts åt konfirmanden efter kyrkan för att en fin bild med vit kåpa och rosor kunnat tas.

Du skriver att inga blomsterhyllningar.

Kan du utveckla detta?

Svar:
Det du beskriver med fotot och blomman är en förklaring som talar för sig själv.

Det blir vackert och det är ingen blomsterhyllning.

Med blomsterhyllning avses den tradition som finns för de som tagit studenten och där studenten har en mängd blommor runt halsen.

Detta har spridit sig och idag kan man se barn som lämnat första klass ha buketter runt halsen, inte så många blommor, men någon eller några.

Efter konfirmationen finns inte denna sed och det är detta som avses med ingen blomsterhyllning.

När konfirmationen är över i kyrkan och firandet börjat finns inget som hindrar att du ger en bukett blommor.

Men om vi ska vara uppriktiga är jag inte helt säker på att en 14-åring blir lika glad över en bukett blommor som om du gav motsvarande summa som present istället.

Klicka här för att läsa min artikel om konfirmation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – varför anges alltid mannens klädsel, men aldrig hur kvinnan ska vara klädd?

Fråga:
Damer-kvinnor i min omgivning har börjat protestera mot att inbjudningskort bara anger vilken klädsen herrar-män ska bära, typ frack, smoking.

Jag anser att det är mycket komplicerat att definiera vad en kvinna ska ta på sig för en klänning: frack – ta din finaste långklänning, smoking: ta din näst finaste korta eller långa klänning, mörk kostym: ta en lite bättre kläng eller dräkt.

Hur skulle ni lösa problemet med att efter ”frack”, ”smoking” resp. ”mörk kostym” ange klädseln för damer kort och koncist?

Svar:
Det är en synpunkt som även jag allt ofta för höra och jag kan till delar instämma i dessa.

I klädkodens förklaring finns alltid en beskrivning till vad som förväntas av både mannen och kvinnan, detta oavsett om det enbart anges mannens eller mannens och kvinnans klädsel.

När du skriver Smoking finns, outtalat, kvinnans klädsel tydligt och klart redovisad, det ser du på mina artiklar som exempel.

Svaret på frågan om både mannens och kvinnans klädsel blir i det fallet blir att du skriver ”Klädsel: Smoking och för damerna Aftonklänning

Är det frack skrivs ”Frack och för damerna frackklänning”.

Vid mörk kostym kan man själv välja ”Mörk kostym och för damerna Mörk kostymklänning- eller Aftonklänning”.

Det är inte märkvärdigare än så, både damer och herrar måste i förekommande fall söka svaret i litteraturen eller på nätet om man inte i förväg har denna kunskap.

Som du märker blir det lätt en lek med ord och självklart en mer genusneutral inbjudan, än om du enbart skriver mannens klädsel.

Men innebörden blir exakt densamma och dina kvinnliga bekanta ska således inte få en exakt beskrivning,

Om det förväntas, då kan de ge dem en länk till min sida så det problemet löst.

Klicka här för att läsa min snabbkurs till klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – arg granne, så vem hälsar först?

Fråga:
Frågan som har orsakat stor ovänskap.

Efter att ha varit bortrest på semester i ca 5 veckor, med vår stora husbil,anländer vi hem till vårt bostadsområde.

Har några bekanta i huset där vi bor och har skickat semesterhälsning (vykort) i vanlig ordning.

Jag tycker inte att vi skall behöva ringa eller på annat sätt avisera vår ankomst, eftersom det är väldigt tydligt när den stora husbilen åter står på sin parkeringsplats och ALLA ser att nu har dom kommit hem efter sin resa.

Så vem hälsar först i det här fallet?

Svar:
Om ni fått hjälp av grannarna att se till bostaden, vattna och(/eller ta hand om posten.

Då är det självklart att ni väl hemkomna går in, hälsar och tackar för hjälpen och signalerar att ni är åter.

Om inget av detta skett, finns ingen som helst anledning att diskutera hälsandet. Den som ser den andra först hälsar!

Om er granne ser att ni är hemma kan de sonika konstatera ”Nu är de hemma” och nästa gång man ses säger man ”Välkomna hem!”.

Ska jag vara ärlig ser och förstår jag inte ens problemet och att bli oense om en sådan sak verkar lite väl magstarkt.

Klicka här för att läsa min artikel om att hälsa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Födelsedag – måste man fira med stor fest att man fyller 25 år?

Fråga:
Har hört att 25 års dagen är en stor dag som måste firas stort.

Stämmer detta har inte hört det tidigare.

Svar:
Den räknas inte som en av de mer officiella stora högtidsdagarna.

Men många firar den med stor fest som du skriver.

Kanske den festen får mer prägel av ungdom och all därtill, till skillnad från 40-50-60 år osv.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla jämnt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Hälsning – du skriver om betydelsen av ordet goddag, var kommer det ifrån?

Fråga:
Du skriver det betyder Guds frid

Min fråga är då, från vilket språk det härstammar.

Vore intressant att få veta.

Svar:
Ibland ser man inte sina egna misstag och detta är dessutom en text som skrevs för många år sedan.

Men jag vill minnas att det antingen var Magdalena Ribbing eller Marius Wingårdh som en gång skrev detta och ursprunget få nog anses som okänt då ingen av dessa två längre kan svara.

Att skriva som jag gjort ”betyder Gud Frid” var fel ordval, det ska vara ”har samma innebörd som”.

Detta är nu åtgärdat. Tack för att du uppmärksammade mig på detta.

Hälsningen har sitt ursprung i att man antingen önskade Guds Fred eller en god dag (Goddag).

Båda med samma syfte och tanke.

Klicka här för att läsa min artikel om att säga Goddag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson