Utlandets klädkoder – kan jag bära kostym utan slips vid business casual?

Fråga:
Är det ok att ha en mellanblå kostym samt skjorta men utan slips även om det står business casual?

Kan man ha piké till den kostymen istället för skjorta?

Svar:
Business Casual är en kombination av färgad skjorta eller pikétröja, kostym eller chinos med ett bälte och skor.

Det går utmärkt att avstå slips och ha översta halsknappen öppen.

Klicka här för att läsa min artikel om business casual >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – hur delar man kostnader för en studentmottagning?

Fråga:
Vi är separerade sedan många år.

Nu tar vår dotter studenten.

Förälder A är singel med liten släkt.

Förälder B har stor släkt samt sambo med stor släkt.

Förälder A har ingen kontakt med släkt B och känner ingen av förälder Bs sambos släktingar.

Förälder B har nu bjudit in 31 personer till dotterns student.

Förälder A har bjudit in 7 personer.

Tillsammans har A och B bjudit in 9 personer. Summa 47 gäster

Hur delar man rättvist på kostnaden?

Svar:
Jag utgår från att er dotter har en relation till samtliga gäster. Det handlar inte om vem du eller ditt ex. känner.

Det är för hennes räkning ni bjudit in, inte för er egen del och därmed är alla gäster där för hennes skull.

Så vanligen brukar man dela på kostnader för barnen, det är väl fullt rimligt även i detta fall.

Kostnaden uppstår för er dotter, alltså delar ni på denna utgift.

Klicka här för att läsa min artikel om studentmottagning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Medaljer – hur bär man medaljer på en kavaj?

Fråga:
Jag ska delta på veterandagen.

Jag undrar vart på kavajen ska jag sätta mina medaljer?

Ovanför bröstfickan eller under eller hur…..?

Svar:
Om du bär medaljer i full storlek, skall ju dessa vila på fickans övre kant (ungefär där ficklocket skulle ha suttit om det varit en uniform).

Då kan du  inte bära näsduk samtidigt.

Klicka här för att läsa hur medaljer bärs >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – skriver vi titlar på placeringskorten vid ett 80-årsjubileum?

Fråga:
Middag för ett sällskap i juni.

Det finns ett honnörsbord för inbjudna gäster.

Min fråga är skriver man gästens titel på placeringskortet en är ambassadör, landshövding och friherre de Geer eller bara namnet.

Inget placeringskort för övriga gäster.

Svar:
Om gästerna är där i egenskap av sina befattningar kan du även skriva titel

Är de gäster i egenskap av privatpersoner, endast namn.

Klicka här för att läsa min artikel om placeringskort >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan vi ha skilda klädkoder för damer och herrar vid vårt bröllop?

Fråga:
Inför vårt framtida bröllop funderar min sambo och jag på om det går att ha separata klädkoder för damer och herrar.

För vi ser gärna att damerna kommer i långa finklänningar á la högtidsklädsel men tycker det är lite overkill att be herrarna bära frack, det är ju långt mycket enklare och billigare för damer att köpa vackra långa klänningar än för herrar att köpa frack.

Och går det att specificera mörk kostym alternativt ljus kostym?

För vi föredrar enhetliga färger, antingen eller.

Vi har inte bestämt vilken årstid än, men väljer vi högsommar så vore det snyggt om alla har ljus kostym och det är inte självklart att personer väljer det om det bara står kostym.

Så, går det att skicka en inbjudan med högtidsklädsel för damer och ljus kostym för herrar?

Svar:
Svaret på din fråga är egentligen nej, det kan ni inte göra, men det går att komma runt problemet.

Ni kan skriva högtidsdräkt eller mörk kostym, då kan alla välja antingen eller.

Bäst är att skriva Mörk kostym – och för damerna aftonklänning.

Att skriva enbart ”kostym” ställer till det för gästerna, de förstår inte vad ni då avser och kommer att anlända i alla möjliga sorters kostymer.

Klicka här för att läsa min artikel med snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – vilken studentmössa ska jag använda vid studentuppvaktning?

Fråga:
Min kusin tar snart studenten och nu undrar jag om jag kan använda min studentmössa under studenten?

Om man kan ha studentmössa, vilken av studentmössorna ska jag använda?

Ska jag använda den från min egen student (gymnasiet) eller smäcken (teknologmössan)?

Svar:
Du kan använda studentmössa och du tar din egen studentmössa.

Klicka här för att läsa min artikel om studentmössa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag bära en mörkblå klänning på min makes begravning?

Fråga:
Min make har gått bort.

Kan jag använda min mörkblå långklänning vid begravningen?

Svar:
Det är du somär närmast anhörig som bestämmer klädseln vid begravningen.

Därför kan du bära den klädsel du önskar.

Du kan ju, om du vill, skriva valfri klädsel.

Frågar du mig om traditionell klädsel, så ska den egentligen vara svart.

Men mitt svar blir ändå att du kan bära din klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Promotion – kan min man bära ljusa byxor, eller måste han ha svart kostym?

Fråga:
Vår dotter skall promoveras i Lund på fredag

Kan min man ha svart kostym i domkyrkan under promoveringen?

Kan han ha kavaj och  ljusa byxor.

Detta alternativ trivs han bäst i. Vi ska inte delta på middagen.

Svar:
Du önskade ett svar i stort sett direkt och det är möjligt om du betalar 50 kr, men kostnadsfria svar ställs på kö i den ordning frågan inkommit.

Klädsel är främst mörk kostym för övriga gäster, vilket nitillhör om ni inte ska gå på festen efteråt.

Lägsta nivå är finare vardag, vilket motsvarar den klädsel din man föredrar.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid promotion >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Bröllop det är klädkod mörk kostym, men är min klänning för kort?

Fråga:
Ska på bröllop om ett par veckor men är nu helt plötsligt kluven kring mitt klädval.

Har en havsgrön klänning i finare tyg med lång ärm, täckta axlar och liten öppning i ryggen, smal öppning och mycket diskret.

Till mitt huvudbry; klänningen slutar ca 3-4 cm ovanför knät.

Till detta tänkte jag har ett par högklackade halvblanka, svarta skor.

Vigseln sker i kyrkan och bröllopsfesten äger rum på ett slott.

Min sambo har en mörkblå kostym med rätt accessoarer till, men är orolig för mitt eget klädval.

Svar:
Ska du följa klädkoderna strikt, så är din klänning för kort.

Nu känner jag inte till den bekantskapskrets brudparet har, men ofta ser jag kvinnor på bröllop i en något för kort klänning.

Sannolikheten att du inte blir ensam om en något för kort klänning är ganska stor, så jag tror inte att det märks.

Men det kan även bli motsatsen och då står du där, ensam med en för kort klänning.

Vill du känna dig säker och korrekt, då väljer du en annan klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – har man honnörsbord vid en begravning?

Fråga:
Kan man tala om honnörsbord vid begravning?

Svar:
Nej, det gör man inte.

Honnör är samma ord som som hedersam från franskans honor.

Vilket i sin tur betyder heder, värdighet och är ursprungligen latin.

Ett honnörsbord förutsätter värdfolk och det har man inte, i bemärkelse som en fest, vid minnesstund.

Klicka här för att läsa min artikel om minnesstund >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson