Bordsskick – lägger man verkligen servetten över den mat man inte ätit upp?

Fråga:
Här goda vänner som alltid lägger sin servett över den mat de inte äter upp på tallriken.

Är det rätt?

Svar:
Nej, absolut inte!

Servetten förblir i gästens knä tills dess att värdparet brutit taffeln.

Undantag om man av någon anledning måste resa sig från bordet, då placeras servetten på stolen.

Lägg därtill oskicket att placera en i övrigt ganska ren servett mitt i kladdig mat… fy!

Klicka här för att läsa min artikel om servetten >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Förtjänsttecken – kan jag bära min ordens utmärkelser vid en vårbal?

Fråga:
Tur att denna möjlighet finns till svar i denna djungel.

Jag är med i ett ordenssällskap i Stockholm och vi uppmanas alltid att hålla fanan högt och tala gott om vår trevliga orden.

Jag hade tänkt ha mina förtjänstregalier på mig men undrar om det ter sig märkligt på en vårbal?

Orden, vet jag, har inte något emot att vi syns lite här och där.

Har även några småmärken jag brukar bära ex Beridna Högvakten, Briggen Tre Kronor och Stjärnfalls pins.

Är det ok att ha en diskret namnskylt också?

Vad säger du? Ska det vara helt rent eller ?

Svar:
Regalier bärs inom orden och i många fall endast i samband med loge.

Det framgår inte om vårbalen sker inom eller utanför ert sällskap.

Eventuella regler för hur dessa förtjänsttecken ska bäras, finns inom er orden och detta styr när och hur de ska bäras.

Så mitt svar blir att det vanliga är att man inte bär dessa förtjänsttecken utanför sin orden.

Eventuellt pin signalerar melemskap och detta kan givetvis bäras.

Namnskylt på en bal känns inte heller som något jag rekommenderar, om inte alla andra gäster också bär en sådan.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Medaljer – kan jag bära mina militära utmärkelser vid min morfars begravning?

Fråga:
Jag ska snart delta i en begravning för min morfar och inför den här begravningen så har jag fått mina militära medaljer skickat hem till mig.

Skulle det passa sig att bära dom vid ett sådant tillfälle och hur och var ska dom fästas i så fall?

Svar:
Alla smycken, dekorationer etc. ska man vara sparsam med vid begravning.

Det är ingen fest där man visar upp sina förtjänster.

Du kan, om du och morfar t.ex. varit medlemmar i samma förening bära ett klubbpin, men det är också allt.

Således – inga ordnar eller medaljer.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – på vilken sida av kistan går man vid ett sista farväl?

Fråga:
Vilken sida av kistan inne i kyrkan går man på vid ett sista farväl och där en ros lägges vid huvudändan?

Svar:
Den korrekta vägen att gå runt kistan är ärevarvet, vilken betyder att man går upp till höger och sedan motsols runt kistan.

Men det är nästan ingen som gör så, utan man sluter upp runt kistan från båda sidor.

Handblomman brukar de festa lägga vid kistans fotända, vilket betyder den del av kistan som står närmast koret.

Klicka här för att läsa min artikel om gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vid frackfest, vilken färg ska det vara på flugan?

Fråga:
Svart väst är påbjuden.

Vilken färg på flugan/rosetten gäller då?

Svar:
Du skriver frackfest och svart väst påbjuden?

Då antar jag att det är en fest med enbart herrar närvarande, annars är det vit väst som gäller.

Oavsett färg på västen finns det enbart en färg på flugan som gäller och det är vit.

Man bär aldrig svart fluga till frack (om man inte är hovmästare i tjänst)

Svaret är vit fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Medaljer – hur är placeringen av en ordensmedalj i relation till andra medaljer?

Fråga:
Jag har letat runt men inte riktigt blivit klok på hur min ordens medalj skall bäras.

Jag bär den på fracken i full storlek tillsammans med min värnpliktsmedalj.

Jag har sett att mina ordensbröder ibland bär medaljer från försvaret närmast hjärtat i full storlek och sedan ordens medaljerna efter i full storlek.

Vissa bär ordens medaljen närmast hjärtat och reservofficers medalj eller dyl.

Efter denna. Men vad är rätt?

Svar:
Ordensmedaljer bärs vanligen inte utanför orden.

De bärs inte på en ordinär middag och vanlig placering är på vänster sida av bröstet, nära hjärtat.

Normalt bär man den för tillfället högst rankade medaljen närmast hjärtat.

Är du i loge, är det den medaljen som du bär mest rankad.

Sedan finns det vissa utmärkelser som alltid rankas högre, men de berör vi inte här.

Läs mer i min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets klädkoder – vad innebär semi casual för mig som kvinna och vid ett bröllop i USA?

Fråga:
Är bjuden på bröllop i USA med semi casual klädsel, jacket and tie (kostym antar jag) vilket betyder coctaildress för mig.

Vigseln är kl 17.

Min fråga är längden på min klänning, kneehigh, tealong eller hellång?

Svar:
Tyvärr är begreppen påhittade klädkoder lika vanliga utomlands som i Sverige.

Semi casual är t.ex. skjorta och jeans, men jacket and tie är kostym i valfri färg.

Det innebär inte Cocktaildress för dig, men du kan säkert bära den.  Den är korrekt om klädkoden anger semi formal, vilket då betyder Smoking.

En cocktail dress är en klänning som bärs på cocktailpartyn och semi-formella (mindre formella) tillfällen där Smoking är klädseln.

Så utifrån den angivna mer avslappnade klädseln är det nog mer passande med en knälång klänning eller kjol.

Klicka här för att läsa min artikel om semi formal dresscode >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – ska jag som brudgum bära kravatt eller fluga till min ljusgrå kostym?

Fråga:
Blivande frun och jag kommer att ha ett höstbröllop och jag kommer då gifta mig i ljusgrå kostym med vit/champagne-väst under.

Jag undrar dock vilken typ av skjorta jag bör ha till detta samt om fluga eller kravatt är mest formellt?

Svar:
Den ljusgrå kostymen är inte särskilt formell, så du kan bära en vit eller lätt färgad skjorta.

Det har ingen betydelse, då den mörka kostymen är avsevärt mer formell och då med vit skjorta.

Slips eller fluga, de har samma status.

Kravatt är mest en modesak som tillhör frockcoat och ingetdera är en klädkod i Sverige.

Klicka för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Förlovning – vill det, men jag vill avvakta med ett giftermål, hur säger jag detta?

Fråga:
Jag har varit ihop med min sambo i lite drygt 4 år nu och jag skulle gärna vilja förlova mig med henne.

Har dock för mig att hon nämnt flyktigt för länge sedan att hon tycker att man ska gifta sig inom 1 år från förlovningen.

Jag känner inte att jag är redo att gifta mig än men jag vill jättegärna förlova mig.

Hur ska jag ta upp denna ”känsliga” fråga utan att avslöja för mycket eller att det ska bli några konstigheter?

Svar:
Du ska helt enkelt inte krångla till det.

Säg som det är, ”jag vill gärna att vi förlovar oss och det vill jag verkligen”.

Men att vi ska gifta oss vill jag avvakta med och ta ett beslut om det i framtiden.”

Sedan kan jag som kuriosa nämna att man ska gifta sig inom ett år från förlovningen hör historien till.

Idag är förlovning snarare ett tecken på att man är ett par, än att man avser att gifta sig.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson