Klädkod – vi vet inte vad vi ska välja till vårt bröllop, har du tips?

Fråga:
Situationen är som följer: en kyrklig vigsel kommer att äga rum på en lördag kl 16:30.

Därefter kommer fest att äga rum, med fördrink 17:45-18:30, då själva middagen börjar.

Festlokalen ligger ca 6-7 km från kyrkan, och ligger lite utanför staden, och de flesta gäster förväntas inte ha hotellrum i direkt anslutning till festlokalen, då möjligheterna till detta helt enkelt är begränsade.

Det kommer således i praktiken inte finnas tid att byta kläder efter kyrkvigseln, innan festen börjar.

Frågan gäller då vilken klädkod som ska väljas, om följande etikettsregler ska beaktas:

1) Brudgummen bär inte klädkod över övriga gäster.
2) Jackett får bäras fram till kl 15
3) Frack bärs först efter kl 18
4) Smoking bärs liksom frack efter kl 18, och oavsett inte i en kyrka.

Finns något annat alternativ än kavaj i detta läge?

Eller finns det några undantag att beakta, då det handlar om en tidsmässig ”död vinkel” – och tidsöverlappning.

Brudgummen anländer förvisso något senare till festen, och har därför möjlighet ett tidsfönster att byta om, men andra gäster kommer högst sannolikt inte att ha det.

Svar:
Att gästerna inte byter om efter vigseln är nog det mest vanliga. Man åker nästan alltid direkt till festen, så där har ni inget bekymmer.

Sedan är det heller inget bekymmer att brudgummen inte följer angiven klädkod, det är mycket vanligt och helt i sin ordning.

Men när det gäller tider och klädsel vet jag inte vad du fått dessa fakta ifrån. Jag gissar att du sett detta i något forum och där brukar folk tro att de har rätt, men det är ofta precis tvärtom.

Oavsett detta, så brukar jag rekommendera att inte skriva en klädkod som tvingar gästerna att köpa eller hyra kläder.

Frack ger det resultatet och mitt råd blir att ni i så fall anger ett alternativ till denna.

Jackett är ingen klädkod som vi har i Sverige, det är andra länders högtidsdräkt på förmiddagen, vi har istället mörk kostym (även om vi ibland ser den på brudgummen, men gästerna tvingas garanterat att köpa/hyra klädsel som de aldrig mer har användning för).

Fracken kan bäras om det är ett eftermiddagsbröllop efter kl. 15.00, inget annat i samband med bröllop. Den mörka kostymen/kavaj kan bäras såväl fm som kväll.

Smoking sa man förr var alltför ”lättsam” i sin prägel, men det är, precis som fracken efter 18.00, gammal skåpmat som kan läsas i äldre etikettböcker.

Idag har man lättat på denna regel och den förkommer alltmer vid bröllop.

Så kort och enkelt skriv: ”Klädkod Frack/Mörk kostym, för damerna långklänning”.

Lätt att förstå och fungerar utmärkt.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – hur ska jag gör när en vän avlidit i USA?

Fråga:
Har en vän som dog i går i Amerika, Denver, Colorado.

Hur går begravningen till, vad förväntas av mig?

Skicka blommor eller nåt annat?

Brukar det ta lång tid tills begravningen äger rum?

Svar:
Det går tyvärr inte besvara din fråga då jag varken vet religion eller om din vän tillhörde någon speciell kyrka.

I många andra kulturer och religioner sker begravningen väldigt snart efter dödsfallet.

Det bästa du kan göra är att kontakta någon av de anhöriga och då kan du också fråga om din vän hade något önskemål om en gåva till välgörenhet eller annat ändamål.

Klicka här för att läsa min artikel om andra religioners begravningar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – ska ett svar på inbjudan besvaras?

Fråga:
När man får ett svar på en inbjudan via e-mail (med OSA), ska man som inbjudare då även svara på den inbjudnes svar – t.ex.: ”så trevlig att du kan komma” eller  om svaret är ”vi kommer” alternativt ”så synd….” om svaret är ”vi kan inte komma”.

Svar:
Nej, det behövs inga svar när gästen lämnat sitt.

Sedan kan det ju vara så att ni ändå pratar med varandra och då kan ni som inbjudare kommentera.

Men något särskilt svar behöver inte sändas eller uttryckas.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputationsfest – vad ska jag som respondent säga i mitt tal?

Fråga:
Jag ska disputera snart.

Jag har tal i min disputationsfest.

Vad rekommenderar du att jag säga?

Svar:
Du ska som respondent och ny doktor samt värd inledningsvis hälsa samtliga välkomna med ett kort välkomsttal på någon minut.

Du kan här skåla för ditt universitet,du kan även vänta något och ta detta som ett andra tal, men även detta sker mycket kortfattat.

I ditt tal som kommer efter rektor alternativt universitets högste närvarandes tal till dig, vilket då blir tal nummer tre, ska du rikta ditt tack till följande personer och i den ordning jag skriver dem här.

Professor på institutionen,  handledaren, opponenten, medarbetare i forskningen, övriga kollegor, din egen  familj, dina vänner och till sist den person du håller av t.ex din partner.

I övrigt kan du ganska fritt berätta om hur du upplevt din tid som forskare.

Men med alla dessa tack kommer ditt tal ändå ta lite tid och 3-5 min är ganska lagom totalt.

Klicka här för att läsa min artikel om respondentens tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skålande – ska man smaka på vinet innan maten?

Fråga:
Ska man smaka på vinet innan man börjar äta eller ska man vänta tills man tagit första tuggan?

Svar:
Är du på restaurang kommer du få vinet serverat och möjlighet att provsmaka innan maten är serverad.

Är det en middag i privat regi, utbringar värdfolket, oftast värden, en välkomstskål.

Den sker när samtliga gäster fått dryck i glasen och innan man börjat äta.

Välkomstskålen kan ibland ersättas med orden ”ska vi smaka på vinet?” och sker vanligen innan man börjat äta.

Denna fras eller det sättet används ofta när man kanske känner att det inte behöver vara så formellt.

Därför finns inga direkta regler om det sker innan man börjat äta eller ej.

Man kan välja själv, då frasen oftast föregåtts av att någon t.ex. säger ”Varsågoda och börja äta” eller ”Hoppas det ska smaka”.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Mutor – entreprenören erbjuder delbetald avgift till ett evenemang, är det bestickning?

Fråga:
Om en entreprenör, med tidsbegränsat avtal enligt LOU, erbjuder anställda inom en offentlig myndighet, att delfinansiera deltagande i ett evenemang (en gala).

I det här fallet med en rabatt på drygt 10%, räknas då detta som bestickning?

Svar:
Innan jag ger svaret vill jag betona att detta svar bygger på mina kunskaper förvärvade inom en verksamhet som ofta granskas och genom efterforskning och kontakter med personer med denna kompetens.

Mitt svar ska endast ses som en inriktning och jag kan inte ansvara för det beslut som tas, för detta ska ni anlita en kunnig jurist.

Till frågan, gundregeln är att allt som görs med någon form av erbjudande eller förmån till offentligt anställd eller i offentligt ägda bolag och som kan utöva en otillåten påverkan ska undvikas.

En entreprenör (oavsett om de är en del av en upphandling eller inte) ska således inte erbjuda några ekonomiska fördelar, då det kan ses som försök till bestickning.

Innebär delfinansieringen en förmån för de anställda i den offentliga verksamheten och man redan givit erbjudandet, anser jag att den leverantören redan i det skedet riskerar att bli granskad av åklagare.

Erbjudandet KAN innebära att leverantören i nästa upphandling kan bedömas annorlunda och en konkurrent till entreprenören skulle definitivt använda den kunskapen om det kom till deras kännedom. T.ex. genom att anmäla händelsen i efterhand.

Som myndighet eller offentlig verksamhet skulle jag omedelbart lämna erbjudandet lämnas till ledningen som får hantera det juridiskt korrekt och konsultera jurist för att därefter återlämna erbjudandet på rätt sätt.

Man ska alltså inte vare sig tacka ja eller nej, man ska se till att erbjudandet anses om otillbörligt och lämna det vidare till verksamhetsledning. Det finns fall där man sagt nej tack och trots detta granskats för tagande av muta.

Tveksam? Då är alltid nej bättre än ja eller kanske.

Men återigen, detta svar bygger på mina erfarenheter och mitt råd är att ni ska anlita en jurist för bästa handläggning.

Klicka här för att läsa min artikel om mutor och bestickning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Att mosa potatis

Fråga:
Får man mosa potatisen på sin tallrik?

När jag var liten lärde min mamma mig att man fick mosa potatis men bara den biten som man skulle äta på en gång.

Gäller detta fortfarande?

Svar:
Jag skulle vilja säga att mosar maten, det gö man hemma men inte hos andra om man ha gott bordsskick.

Men, om du diskret mosar biten med gaffeln innan du stoppar den i munnen lär ingen reagera.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – jag har ett problem, vill ”knäcka med fingrarna” hela tiden, är det ofint?

Fråga:
Det är så att jag ofta är i starkt behov av att knäcka fingrarna (och ibland nacken jag vet jag är äcklig).

Hur ska man förhålla sig till detta

Är det ofint?

När passar det inte alls och när kan det vara en stämningshöjare?

Svar:
Vi kan konstatera att du har skaffat dig en ovana som inte alltid uppskattas av din omgivning.

Är det en ovana som kanske mer upplevs som ett tvång och du kan inte kan abryta på egen hand, skulle jag rekommendera dig att be om hjälp.

För det inget tillfälle då detta passar sig, det får ske i enrum och utan publik.

Det kan heller inte, i något sammanhang ses som en stämningshöjare.

Klicka här för att läsa min artikel om människor emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – vill inte bjuda en ogillad släkting, hur gör jag?

Fråga:
Jag fyller 18 år snart och det är dags för mig att ha min 18 års fest. Men jag har ett problem.

Jag ogillar starkt en släkting det är min kusin, han är ca 50 år så jag har aldrig sett honom som min kusin.

Men eftersom att han är en släkting så bjuds han alltid till kalasen, jag har alltid haft väldigt svårt för honom och det blev så jobbigt förra gången har var med att jag lämnade tillställningen mycket tidigare.

För jag klarar inte av detta, jag berättade dagen efter för mina föräldrar och min ena faster alla dom sa att dom känner samma sak som mig.

Att han är en väldigt svår person, han säger konstiga saker och ska hela tiden bevisa att man har fel vad som än sägs. En riktig besserwisser helt enkelt.

Jag tänker inte bjuda honom oavsett vad vett och etikett reglerna säger för jag tycker inte om honom och det gör ingen annan heller, och jag tänker att när jag fyller 18 blir jag vuxen och då måste jag bestämma vilka jag vill ha i mitt liv och inte.

Tänker jag rätt?

Det skulle också vara intressant att veta vad reglerna säger.

Men min fråga är iallafall, om han ringer och frågar mina föräldrar eller mig varför inte han är bjuden, jag kommer bjuda hans barn så frågan kommer komma upp på ett eller annat sätt.

Hur ska man svara? Hur ska jag bete mig vid andra tillställningar där han kommer vara med?

Om han inte frågar något men är otrevlig vid senare tillfällen ska jag förklara anledning?

Eller om han vet anledning men ändå väljer att vara otrevlig vad gör jag då?

Svar:
Att du ställer dig frågan, hur ska jag göra, tyder på att du tar ansvar och bryr dig. Du gör helt rätt.

Reglerna, de säger att det är du som inbjudare som avgör vilka du vill bjuda och vem du anser passar bra ihop med vem på dina tillställningar.

Den här mannen trivs du inte med, då ska du heller inte bjuda honom.

Får du frågan varför han inte bjöds in, så svarar du helt korrekt att du upplever inte att ni som personer trivs så bra tillsammans.

Men för han ändå det på tal i andra sammanhang, så vidhåller du det nu beslutat dig för att säga ”Jag upplever att vi trivs inte så bra tillsammans”.

Skulle han fortsätta kräva besked (vilket enligt etiketten är oartigt) och ha oförskämdheten ifrågasätta din inbjudan, så säger du ”att det kan vi strunta i och lägga bakom oss”.

Just genom orden ”vi” och ”oss” tar du en del av skuldbeläggandet ifrån honom och markerar att du kan tycka att ni inte trivs ihop kan ligga även hos dig.

Blir det trots dina vänliga försök ändå tjafs, så var helt ärlig. Tala om för honom att du nu medvetet undvikit att säga detta, men eftersom han propsar:

”Jag gillar dig helt enkelt inte! Du är en besserwisser som säger konstiga saker och ska hela tiden bevisa att jag har fel vad som än sägs. Jag har tröttnat på detta.”

Därefter kommer du garanterat inte behöva bry dig om honom mer. Men vad gör det? Du har gjort allt för att vara artig och visa honom respekt.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – när kan vi ha det och när kan systern till den avlidne vigas?

Fråga:
Begravning kommer att ske den 9 mars, när kan vi ha bröllop?

En syster till den avlidne, men när kan hon ha bröllop?

Svar:
Om du eller din blivande make inte är släkt med den avlidne kan ni ha bröllop precis när ni vill.

Systern till den avlidne kanske ska lyfta frågan med familjen, så de närmast sörjande kan få lite distans.

Det kan ju kännas skönt att hinna landa mitt i allt det som ett dödsfall, förutom sorgen, medför.

Men regeln gäller fortfarande – bröllop bryter sorg, så när dagen är inne kan de anhöriga fira bröllop som andra.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning och dödsfall >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson