Student – ska man ha sin studentmössa till Valborg?

Fråga:
Jag undrar hur man i ”studenttider” i Stockholm gör med sin studentmössa, dvs efter mössmotagningen, när ska man bära sins mössa?

Har hört av en bekant att man ska ha mössan exempelvis vid Valborg, stämmer det?

Svar:
Javisst stämmer det.

Du kan alltid bära din studentmössa på andras studentuppvaktningar och vid Valborg. Hela livet.

Läs mer i min artikel om studentmössan här >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – bryts servetten än idag till middag, men ej till lunch?

Fråga:
Som ung fick jag lära mig, att servetterna bryts till middagen ej till lunch.

Stämmer det i dag?

Svar:
Du är inne på mycket gamla etikettsregler och just servettbrytning har uråldriga traditioner.

Ett praktfullt middagsbords kuvert skulle i äldre tider vara översållat, överväldigande, överlastat och allt annat som börjar med ordet över.

En gastronomiens dyrkan, fyllt av silverpjäser, kristall, blomsterdekorationer och givetvis vackert brutna servetter.

Det kunde ta dagar att bygga ett sådant bord.

Lunchen kunde däremot vara en enkel Hors dóeuvre (förrätt), men även varmrätt och dessert.

Lunchen kunde vara förnäm och innehålla flera rätter och utvecklades ibland i sin prakt.

Men här kommer skillnaden in, det byggdes inte dukning som till middagen och förmodligen inte heller lika avancerad servettbrytning.

Allt detta kan man idag lämna och det går alldeles utmärkt att vika servetten även till en trevlig lunch.

Klicka här för att läsa min artikel om att duka ett middagsbord >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vid inbjudan, vad avgör valet av gäster?

Fråga:
Vad är det som gäller vad avser val av gäster från brud/brudgums sida?

Antal gäster inom släkten jämt fördelat från respektive sida?

Vänner jämt fördelat från respektive sida?

Hur ses det om 30 % av gästerna representerar släkt från brudens sida, 6% från brudgummens sida och 24% av ”amerikanska vänner” för brudgummen
nya,  men gamla för brud och brudens släkt?

Svar:
Nu framgår det inte om du är en del av brudparet, eller om du är släkt/gäst.

Oavsett finns det inga regler för fördelning mellan släkt och vänner som ska bjudas, brudparet ska förhoppningsvis leva tillsammans och dela det mesta under många år får de enas om vilka gäster som ska bjudas.

Så, om en av paret inte känner sig belåten, då får de tillsammans finna en annan väg.

Är det däremot som gäst du frågar, vare sig det är släkt eller vänner, kan man inte framföra några som helst synpunkter.

Brudparet är värdpar och de bestämmer helt och hållet vilka de vill bjuda, att överhuvudtaget kommentera detta får anses som ohyfsat.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – skjorta om man inte är nära anhörig?

Fråga:
Vilken färg på skjortan då, svart eller vit ?

Antar att slips ska vara svart.

Svar:
Det beror helt på vad du ska göra och vilken klädkod som angivits.

Är det bröllop ,ed Kavaj,då är det vit skjorta med slips eller fluga i valfri färg.

Är det klädkod Finare vardag, kan du bära en svart skjorta och slips är valfritt om du vill bära eller inte.

Är det begravning, vilket jag kan ana mig till att du avser,  med mörk klädsel är det vit skjorta med svart slips.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – det tackas allt mindre, varför?

Fråga:
Förändringarnas vindar har blåst !

Är så överrumplad över upptäckten att många har svårt att säga tack.

Har blivit mer och mer uppenbart, tack för uppvaktningen,tack för presenten mm.

Vad är det som skett?

Svar:
Du har helt rätt, tackandet har absolut minskat.

Det ses inte som lika självklart att skriva och tacka för en fest eller en present.

Över de sista årtiondena har en ”JAG-kultur” blivit alltmer framträdande.

Jag behöver, jag kräver, min rättighet etc.

Detta märks även i skriftspråk då det är mer vanligt att börja med ”Jag och min familj” än så som det tidigare skrevs, just för att inte sätta sig själv i centrum, ”Min familj och jag”.

I vår alltmer egocentrerade tid glöms lätt ord som tack.

Många anser att man inte ska tacka för ”betald” service, som i en butik, en hantverkare eller hos vården. Det anses vara självklart och behöver inte tackas för, detta är helt fel.

Man tackar alltid och ett extra tack är aldrig fel.

Läs mer i min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Klädsel – vilket utseende på manschettknappar?

Fråga:
Finns det någon begränsning i hur manschettknappar får ”se ut”, allså om de skall hållas diskreta eller får ”sticka ut”, rent utseendemässigt?

Svar:
Manchettknappen hör till de accesoarer som förhåller sig i omvänd ordning till dess storlek.

Pyttesmå knappar kan ge en fantastisk effekt på helheten.  Tvärtom kan fel knapp fördärva lika mycket.

Den ska endast användas till dubbel manschett, eller om du har en manschett som inte viks upp men saknar knappar.

En skjorta med dubbla manschetter passar till nästan allt, även om de är mer ovanliga till ”sportkavajer”.

Men likväl är det inget etikettsbrott att använda dem.  Egentligen är det endast till en skjorta med kragen ”soft roll collar”  som gör att du måste avstå manschettknappen, då de endast finns i enkelmanschett med knappar.

Kanske har du hål för manschettknappar på någon skjorta med knapp, det är bara ”dubbel möjlighet”, men ingen stil att ha manschettknapp till.

Men det kan också variera lite vid olika tillfällen, ett par röda läppar som manchettknapp passar kanske inte på en klädsel vid begravning eller till en frack.

Men det handlar om smak och stil snarare än etikett.

Tvärtom kan en guldmanschettknapp till ett par jeans vara elegant, om de medvetet bärs för att lyfta din klädsel.

Så tänk igenom vilka andra smycken du planerar att bära till, det kanske inte är harmoni med guldmanschettknappar till en klocka i stål.

Även ringar och annat kan framhävas via knappen. Då blir det elegant!

Läs mer i min artikel om tillbehör till klädsel >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Mellan människor – vill ej hålla kontakten med vän till avliden, hur avböjer jag?

Fråga:
Min urgamla faster gick bort.

Hennes väninna, som jag ju träffat i sällskap med faster enstaka tillfällen under årens lopp, har skrivit och velat bjuda mig på restaurang.

Sanningen är att jag inte har stor lust att hålla kontakten.

Jag vill inte vara oärlig och skjuta upp det gång på gång tills det rinner ut i sanden.

Jag vill vara respektfull och ärlig, men utan att såra. Tacksam för goda råd.

Svar:
Det är alltid svårt att svara på hur människor kommer att reagera, detta när man inte känner dem.

Jag tror att du ska vara ganska uppriktig och säga att du tackar för inbjudan, men att det för närvarande inte finns plats i din tillvaro för detta.

Förklara att du inte vill vara otacksam, samt att du uppskattar frågan.

Men du vill heller inte skapa förväntningar som du inte kommer att kunna infria.

Lägg därtill att blir du bjuden, förväntas du kanske bjuda tillbaka och då är redan den relation igång, inklusive den kontakt du vill undvika.

Klicka här för att läsa min artikel om avböja inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – hur mycket kaffe ska det vara i kaffekoppen?

Fråga
Jag har i min bekantskapskrets vänner som aldrig fyller upp kaffekoppen till mer än ca 3/4, oavsett om det finns grädde eller inte.

De brukar säga att ”Det är fint att inte fylla på för mycket”.

Själv är jag väl inte så fin i kanten då, eftersom jag gärna låter det bli mer välfyllt, men med en beräknad ”skvimpmarginal”.

Finns det någon tumregel här, eller är det efter eget tycke och smak?

Svar:
Det är en högst personlig uppfattning om vad som är ”fint” eller inte.

Tumregeln är du inne på, det enda man ska tänka på är att gästen inte ska bli obekväm när kaffet ska drickas.

Till dig själv kan du hälla hur mycket eller lite du vill, det stör ingen annan.

Så en inte alltför full kaffekopp gör det lättare att dricka, alla är inte helt stadiga på handen.

3/4-dels fyllnad kan förefalla vara en lagom mängd, men det finns inga ”etikettsregler” för detta.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson