Bröllop – vid bordsplaceringen, behöver vi en placeringslista?

Fråga:
Vi ska ha 42 gäster på vårt bröllop (vi två inkluderade), där 6 personer sitter vid honnörsbordet och resterande delas ut på fyra långbord.

Vi tänkte ha bordsplacering med namn.

Behöver vi ha en lista framme med vilket bord alla ska sitta eller räcker det att de får själva leta?

Svar:
En placeringslista eller en skiss på väggen underlättar för alla gäster.

Så svaret är ja, det bör ni ha.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nyår – när säger man vad?

Fråga:
Jag tycker det är svårt att veta vad man ska säga när?

Imorgon är det nyårsdag, ska jag då säga god fortsättning på det nya året eller vad?

Jag känner mig varje jul- och nyår lika osäker på detta.

Svar:
Du säger Gott Nytt År från 31/12 (och det kan man börja med redan efter jul) och 1/1 och God fortsättning (på det nya året) från 2 januari.

Läs mer i min artikel om jul och nyårshälsning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

 

 

Hotell – klädkod Smoking på nyårsafton, vilken klänning?

Fråga:
Klädkod, smoking på nyårsafton.

Vad ska eller vad för sorts klänning kan kvinnan bära?

Jag har en hellång klänning med påsydda pärlor o paljetter ( handsytt).

Kan jag ha den trots att det är pärlor på den som glittrar, pärlorna finns från axlarna till ca 15 cm nedanför midjan, det är ett skimrande sidenliknande tyg, med underkjol.

En löst hängande och lite lagom utsvängd kjol.

Jag har aldrig varit på nyårssupén tidigare.

Är helt ovan vid sådana fester.

Svar:
Nej, den klänningen kan du inte bära.

Det du beskriver är snarast en hellång frackklänning (balklänning) och den ska endast användas vid frack/högtidsdräkt.

Smokingklänning eller aftonklänningen består av en kjol och jacka eller annan överdel.

Vid Smoking kan du välja mellan klänning/kjol eller festlig byxdress och en smokingklänning ska inte vara lika lång, vid och glittrig i sin utformning som en frackklänning.

En kort Smokingklänning kan vara glittrig och vid, men lång smokingklänning ska vara med rak och ankellång.

Då kan den inte förväxlas med frackklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – kan kvinnor bära kostym?

Fråga:
Jag undrar om det är inte är ok för kvinnor att ha kostym?

Jag diskuterade det med min familj och dom säger att det är fel.

Vad är rätt?

Svar:
En dräkt för kvinnor är ofta bestående av en kavaj och byxa, så i sak kan man väl säga att det är ok.

Men jag tror att du med din fråga avser en ”manlig” kostym och utifrån klädkoder är svaret nej, det kan du inte.

Detta då klädkoderna oftast föreskriver klänning eller kjol för henne.

Men är du en transperson och vill klä dig utifrån en manlig roll, så kan jag med mitt synsätt inte invända.

Det som förr bröt mot normen blir alltmer accepterat idag och personer som inte vågade uttrycka sin innersta önskan kan idag således gå på fest klädd enligt ett annat köns klädkod.

Så då jag ”ja”, det kan man, men bryter detta mot gamla etikettsregler?

Det hen får acceptera är att en man som önskar bära kvinnokläder och för en kvinna i manlig klädkod, så får hen  vara beredd på att bli behandlad utifrån det kön kläderna markerar.

Läs frågan till mig om transpersoners klädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nyår – när ska vi bjuda på Champagne. Vid tolvslaget?

Fråga:
En dum fråga kanske, men tycker du att vi ska bjuda på Champagne när gästerna kommer, eller ska vi spara den till tolvslaget?

Svar:
Det svaret är mycket enkelt, bjud på ett glas Champagne när gästerna anländer, sedan tar de med sig glasen till bords och så avnjuts ”finskumpan” till maten.

Då kan ni njuta mest.

Till tolvslaget har de flesta redan druckit lite och det kan vara lite kyligt ute. Då duger det gott med något enklare mousserande vin som man korkar upp.

Läs mer i min artikel om nyårsfirande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vilken fluga ska det vara vid Smoking?

Fråga:
Gäller endast fluga till Smoking?

Går det bra med andra färger än svart?

Svar:
Det är endast fluga som gäller och den ska vara svart.

På engelska heter Smoking just ”Black Tie” (bowtie).

Alla andra färger är mer informella och passar kanske bättre på scen eller i mer informella sammanhang.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kungligt – får man dua Drottningen?

Fråga:
Den 25/12 2017 sändes ett program på TV4 som hette Kungahuset 9-5.

Intervjuare var Jesper Börjesson.

Ett par gånger sa Jesper du till Drottning Silvia, får man verkligen göra det?

Han duade inte hela tiden och han duade inte någon annan i kungafamiljen.

Svar:
Man säger ”Kungen” eller ”Drottningen” vid ett direkt tilltal.

Givetvis kan man även säga ”Ni” till kungaparet. Ingen av dem vill bli ”duad”.

När du skriver till Kungen och då är det alltid formellt.

Tilltal i skrift är Eders Majestät som den korrekta inledningen.

I mer formella sammanhang säger man Ers Majestät till Kungen eller Drottningen, det är om du inleder med ett tal och ska omnämna dem eller på annat sätt vara mer formell.

I det här fallet var alltså tilltalet inte korrekt, men jag är övertygad om att Kungaparet har överseende om intervjuaren råkar säga fel.

Klicka här för att läsa mer i mitt inlägg om Kungligt tilltal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – är det korrekt att låta flaskor stå kvar på bordet?

Fråga:
Jag tycker inte om flaskor på bordet.

Jag får frågor om varför och svarar, dels att jag inte tycker det är snyggt, dels att jag tror att det inte hör till hyfsat bruk.

Hur ligger det till?

Svar:
Du kan ha flaskor med dryck i på bordet, men tomma tar man bort.

Det sista med syftet att gästen inte ska sitta med en tom flaska utan möjlighet att få någon dryck.

Sedan är det en smaksak, om du är värdfolk, är det du som avgör hur du vill ha det.

Då behöver ditt sätt att se på saken inte diskuteras, att göra det är ohyfsat.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – mörk kostym. Kan jag bära en svart kostym?

Fråga:
Ska på bröllop och som klädsel på inbjudan står det ”MÖRK KOSTYM”.

Kan jag ha svart kostym då?

Det jag har kommit fram till när jag sök på internet är att, mörkblå och mörkgrå är det traditionellt men på senare år även svart. Stämmer det?

Tänkte ha vit skjorta, silverfärgad slips samt vit näsduk i bröstfickan. Godkänt?

Svar:
Godkänt!

Det är helt rätt som du skriver att den mörkblå är finast, mörkt grå den andra nivån och svart fungerar utmärkt numer.

Skjortan och slipsen bli även de perfekta val.

Läs mer i min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson