Tal – ska jag hålla tal vid sonens 20-årsdag?

Fråga:
Är det normalt att ha ett tal på 20 årsdagen av sin son?

Svar:
Normalt är inget man kan definiera, gillar dins son ta, så håller du ett.

Men det kanske lite ovanligt att hålla tal på sonens 20-årsdag,  det beror ju också på typ av firande.

Vid en formell middag, då fungerar det bra.

Har han fest med jämnåriga vänner – då är det mer tveksamt om mamma ska hålla tal.

Läs mer i min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vett och etikett på jobbet – blir galen på min kollegas ”snusk” på toaletten, vad göra?

Fråga:
Min kollega är totalt hopplös!

Han kan inte lyfta ringen när han pinkar, det skvätts utanför och gör han något mer är hela muggen skitig efter hans framfart.

Vad ska jag göra?

Svar:
Säg till och därmed punkt!

Ta med honom till toaletten och visa hur det ser ut, be honom skura efter sig och låt honom veta att du inte accepterar detta.

Det finns inget annat val.

Behövs vett och etikett på en toalett?

Ja, tyvärr finns det många fler än din kollega som inte kan skura efter sig.

Läs mer i min artikel om etikett på WC >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vilken klädsel ska det vara på barn?

Fråga:
Jag har en fråga angående begravning.

Min svärmor gick plötsligt bort  sedan, hon var ganska ung.

Jag har en son på 8 år, ska han ha vit eller svart slips?

Själv trodde jag att han skulle ha vit men det finns inte att köpa.

Svar:
Din son behöver ingen slips, det räcker med att han har lite av sina finare kläder som han redan har.

Barn växer fort, man kan inte begära att de ska bära speciella kläder som de sedan växer ur.

Det enda du behöver tänka på  är att undvika alltför mycket färg, kanske mörka byxor och en vit skjorta/tröja. Mer än så krävs inte.

Läs mer i min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Klädkod – hotell på Madeira, vad betyder ”avec cravate”?

Fråga:
Jag undrar vad för klädsel som gäller på ett fint hotell på Madeira när klädkoden är ”with tie” eller ”avec cravate”?

Svar:
Avec cravate är ingen direkt klädkod men skulle väl kunna översättas ”med slips” precis som det engelska uttrycket ”with tie”.

Jag läste helt fel först och trodde det stod white tie, vilket skulle vara frack.

Men i det här fallet betyder det nog något som kostym med slips, klädkod är det inte, snarare ett ”slipstvång”.

Jag hade nog personligen valt en mörk kostym eftersom angivelsen tyder på en formell klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – måste man ha en konkurrent, är de inte samrbetspartners?

Fråga:
I en fråga till dig som lyder:
”Att våga rekommendera en konkurrent, när man som leverantör inte upplever att man i nuläget klarar ett åtagande ger kunden ett gott intryck.”

Ställs följdfrågan av en annan läsare_
”Måste man ha ”konkurrenter”? Kan man i stället ha samarbetspartners eller kollegor som arbetar åt samma håll?”

Blir det roligare då?

Svar:
Det handlar ytterst om inställning.

Givetvis är man konkurrenter om man har samma kunder och vill äga marknaden, men man kan vinna många marknadsandelar genom att aldrig prata illa om dem och till och med kunna rekommendera dem.

Ibland är de, precis som du skriver, samarbetspartners och med det synsättet blir förhållandet definitivt intressantare och roligare.

Jag hade en kollega i läkemedelsbranschen som hade en stark konkurrent i ett annat företag. Produkterna var ganska likvärdiga i både pris och effekt, de tävlade ständigt om att få kunden att köpa just deras produkt.

I samband med en kongress i USA beslutade sig de båda kollegorna för en gemensam kundträff.

Som om det inte var nog valde de att presentera varandras produkter.

Kunderna skrattade och njöt, resultatet blev att båda produkternas försäljning ökade och de sopade nästan undan andra produkter i den kategorin.

Tillsammans vann de båda och än idag talar kunderna om deras ”tilltag” .

Roligt kan jag garantera att de hade!

Läs mer i min artikel om att vinna kundens förtroende >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – var placeras skeden om det serveras soppa till huvudrätt?

Fråga:
Till middag serveras först en paj och till huvudrätt soppa.

Var lägger man soppskeden?

Närmast tallriken på höger sida med kniven utanför och gaffeln till vänster, som vanligt?

I den ordning som rätterna ätes?

På en matlagningskurs i går, sa´min ”lärare” att soppskeden ska ligga ytterst.

Till höger om kniven, men kniv och gaffel ska ju användas först.

Svar:
besticken placeras i den ordning de ska användas, vilket innebär precis som du skriver, utifrån och inåt.

Serveras soppa till huvudrätt, så placeras soppskeden till höger om och närmast tallriken.

Klicka där för att läsa min artikel om dukning  >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Servering – duka ut efter en middag?

Fråga:
Jag har en fråga angående hur man dukar ut glasen efter en middag, att man tar bort förrättstallrik respektive  huvudrättstallrik efter avslutad rätt det vet jag.

Hur gör man med de olika glasen?

Hur gör man med t.ex. rödvinet om någon inte har druckit ur och gärna vill ha det kvar när man sitter och pratar efter middagen.

Svar:
Man dukar aldrig bort glasen under måltiden, samtliga glas finns kvar och därmed ger man gästen en möjlighet att fritt välja att dricka det som önskas (om det finns kvar i glasen eller om man serverar mer).

Så när samtliga tallrikar är borta står glasen kvar och du kan också låta gästen sitta kvar i lugn och ro med sitt rödvin.

Läs mer i min artikel om servering >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Bröllop – klädsel på ett enkelt bröllop på nyårsafton?

Fråga:
Min dotter gifter om sig Nyårsafton.

Det blir ett enkelt bröllop i en liten kyrka med glöggmingel efteråt.

Hur ska jag klä mig?

Svar:
Finns det ingen klädkod angiven, vilket det sällan gör vid en enklare fest, kan man ändå klä sig efter klädkoden mörk kostym.

Det är snyggt, prydligt och elegant.

För oavsett bröllopets storlek i antal personer, är det ändå en stor dag som gärna får markeras med lite finare kläder.

För din del som kvinna innebär det en klänning eller kjol, i valfri färg och mönster.

Av finare tyg och längd under knäet.

Läs mer i min artikel om klädsel mörk kostym för henne >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

 

Bordsskick – vad innebär begreppet ”att dela taffel”?

Fråga:
Finns uttrycket ”dela taffel”?

Jag skulle kunna tänka mig det såsom i uttrycket ”jag skulle aldrig kunna tänka mig att dela taffel med NN”.

Svar:
Det är inget som används i daglig nutida etikett, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det återfinns i äldre texter.

Jag har inte personligen sett det, men ordet taffel betyder helt enkelt bord.

Sedan kan man diskutera etiketten att inte vilja dela taffel med någon, det är mycket oartigt.

Dels mot värdparet, man ändrar inte bordsplaceringen, man får finna sig i denna.

Dels mot den man vägrar ”dela bord” med.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson