Bröllopsdag – kan jag uppvakta min mor, även om min far är avliden?

Fråga:
Min far är avliden.

Kan jag trots detta gratulera/uppmärksamma min mor på deras bröllopsdag.

T.ex. genom att säga ”idag skulle ni haft guldbröllopsdag, du och pappa”

Svar:
Det kan du absolut göra, du kan t.o.m ge henne en lite blomma.

För det är inte farligt att prata om den hon saknar, hon tänker garanterat på denna dag i vart fall.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – får man börja äta när man är fler än åtta vid bordet?

Fråga:
Ibland tar det lång tid att få in all mat och maten kallnar på tallriken, får jag inte börja äta innan alla fått in maten om man är t ex 7 stycken vid bordet?

Finns det någon gräns, många pratar om just 8?

Svar:
En god värdinna eller värd låter meddela sina gäster att ”Varsågod och börja, så maten inte kallnar”.

Är du på restaurang, kan man lämpligen enas om att börja och blir du bjuden är det den som bjuder som meddelar på samma sätt som värdinnan.

Man börjar alltså inte äta, oavsett antal gäster utan avvaktar detta ”Varsågod”.

”Fler än åtta vid bordet” är en myt som kommer av att man skålar inte med värdinnan om det är fler än åtta (hon skulle därefter inte vara så mycket till värdinna).

Klicka här för att läsa min artikel om när man får börja äta >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – vi var skilda, behöver jag nämna den avlidna fadern vid talet på vår dotters bröllop?

Fråga:
Brudens far är avliden alldeles nyligen och min dotter och stod varandra väldigt nära.

Hin vill ha med honom i talet?

Min dotters fars sambo skall vara med på bröllopet.

Ska jag ha även ha med henne i talet?

Svar:
Det är ganska enkelt att få med brudens far i talet, du kan i vissa valda delar och minnen prata om din far och jag.

Du kan säga saker som ”du stod din far nära och han ser dig säkert just nu..”

Vet du med dig att hans sambo och er dotter även stod varandra nära och du vill nämna henne kan du givetvis inkludera henne i någon mening.

Klicka här för att läsa mina taltips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – varför måste enbart jag som kvinna sköta alla hushållssysslor i hans bostad?

Fråga:
Ska jag sköta hushållssysslorna själv för att min sambo jobbar mycket och jag jobbar 50%?

Jag lever med en man som jobbar mycket eftersom han är chef. själv jobbar jag 50% och har andra halvan sjukpension.

Jag har kronisk migrän och muskelvärk. Jag arbetar varannan helg.

Vi har skild ekonomi, inga gemensamma barn och är inte gifta.

Han äger ett nytt hus som jag också bor i , han köpte det nya boendet till oss för att jag skulle vilja flytta till honom.

Han vill inte att jag också ska stå som hälftenägare.

Jag står för hälften av driftkostnaderna. resten står han för eftersom han är ägare.

Vi delar på matkostnaderna, var och en sköter sin ekonomi.

Jag äger en bostadsrätt som min son är snäll och hyr av mig tillsvidare, jag betalar ränta och amortering på den.

Jag sköter hushållssysslorna själv för att jag jobbar mindre, han tycker att jag kan göra det för hans jobb tar så mycket tid och han orkar med annat efter jobbet.

På helgerna har han sitt fritidsintresse att pyssla med.

Jag ber och har bett honom om att hjälpa till för att jag känner mig som en hushållerska, känner mig utnyttjad, så han kan få sitt att gå ihop.

Kanske det är fel av mig att inte sköta hushållet själv eftersom han har så mycket annat?

Så jag undrar är det vett & etikett att jag som är mer hemma skall sköta hushållet?

Svar:
Det är kanske inte så mycket om vett och etikett i din fråga, snarare en relationsfråga.

Självklart delar man på skötseln av ett hem i den mån det går, kanske bidrar man med olika insatser.

Om den sambo vill ha en hushållerska så kanske han kan anlita en städfirma istället för dig och det är du som måste markera detta för honom.

Du har ju en reträttväg, om han inte försöker finns ju inget som hindrar att du flyttar hem till den egen bostad och ni fortsätter förhållandet som särbo.

Men innan dess ska ni prata om saken, går det inte utan hjälp så föreslår jag att ni tar hjälp av en familjeterapeut eller motsvarande.

Du är självklart ingen hushållerska men han tänker nog inte på allt du gör, det kan vara sanningen.

Då måste han får veta och sedan ta ställning till hur han vill göra i framtiden.

Klicka här för att läsa min artikel om kärlekens etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – till vem hålls tacktalet för maten om föräldrarna bjuder och inte jubilaren?

Fråga:
En fest där jubilarens föräldrar står för kalaset , vem och när tackas för maten?

Svar:
Det gör den man som har värdinnan (bör vara jubilarens partner i första hand och den kvinnliga föräldern om ingen partner finns) till bordet, vilket innebär att hon sitter på hans högra sida.

Tacktalet hålls lämpligen i slutat av desserten och man tackar värdparet, vilket innebär jubilaren med partner.

Om det är uppenbart att föräldrarna håller i hela värdskapet, blir det dem man tackar.

Klicka här för att läsa min artikel om tacktal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – behövs gåva till releaseparty?

Fråga:
Har läst på denna sida att man inte behöver köpa blommor.

Gäller det även presenter i övrigt?

Ska köpa min väns skiva.

Svar:
Svaret är ja, du behöver inte köpa några presenter.

Sedan kan man aldrig säga att en blomma eller present är fel, det avgör du själv.

Men det är inget som förväntas av dig.

Det räcker med ditt besök och att du köper skivan.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielson

Tal – vad ska jag säga på min dotters bröllop?

Fråga:
Tänker hålla tal till min dotter och blivande svärson, men jag har fastnat i tankegången.

Det ska vara ett varmt och kärleksfullt tal.

Brudens far finns ej med, men sambo vill ha med henne i talet.

Jag vill inte hålls något långt tal.

Men jag vill att min dotter och min blivande svärson och egna och gemensamma barn ska känna kärlek från mig.

Svar:
Jag förstår inte riktigt vad du skrivit.

”Brudens far finns ej med, men sambo vill ha med henne i talet”

Först, vems sambo, din eller brudens eller brudens fars sambo och sedan skriver du henne?  Vem avser du, bruden eller brudens fars sambo?

Oavsett, så är ditt tal riktat till brudparet, inga andra.

Varken dina övriga barn eller några andra släktingar ska vara med i detta tal, du har helt fokus på din dotter och sedan din svärson.

Berätta fina minnen, roliga saker ni gjort, goda upplevelser och sedan inkluderar du svärsonen.

Tre till fem minuter är lagom och går fort.

Klicka här för att läsa mina tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Guldbröllop – hur ska vi berätta för våra föräldrar att vi inte vill arrangera firandet?

Fråga:
Mina föräldrar tycker att jag och min bror skall ordna/ arrangera något på deras 50 åriga bröllopsdag, vi tycker däremot att det ligger på våra föräldrar att anordna något om dom vill uppmärksamma denna dag.

Dom har endast oss som barn och vi är gifta med vardera två barn så vi är endast 8 stycken.

När vår farmor och farfar firade guld- och senare diamantbröllop bjöd dom på alla barn, barnbarn samt barnbarnsbarn.

Så varför våra föräldrar lägger detta på oss är vår fråga.

Tacksam för ett pedagogiskt vett och etikett svar som vi kan framföra till våra föräldrar.

Svar:
Man kan alltid önska sig en uppvaktning, men inte begära att den ska ske.

Det är givetvis inget krav, men inte helt ovanligt att just barnen arrangerar något för sina föräldrar.

Tanken är att de ska återuppleva bröllopet, inte fullt ut givetvis, men på något sätt som vid en bröllopsmiddag.

En fråga blir, varför vill ni inte göra detta för era föräldrar? Finns det något speciellt skäl?

Om något sådant skäl finns, vad det än vara må, kanske är lika bra att framföra till dem. Utan omsvep säga att detta vill vi inte.

Annars får ni prata med dem och föklara att ni gärna firar dem, men har varken resurser eller möjlighet att arrangera detta.

Men om de själva kommer med förslag kanske ni kan bidra med något för att detta ska bli bäst.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsplacering – vem är hedersgäst vid herrmiddag?

Fråga:
Du skriver i inlägg om vett och etikett vid middagen:
”Är det en middag med enbart damer, är det damen på hennes högra sida som är hedersgäst och därmed den som tackar.”

Gäller det också om det bara är herrar?

 Svar:
Ja, det är samma sak där.

Mannen till höger om värden är hedersgäst vid en herrmiddag.

Även vid representation i affärer är det personen till höger om kvällens värd som håller tacktalet ( i det senare fallet kan det ibland vara förvirrande om värden är en man och hans gäst är en kvinna) 

Läs mer i min artikel om tacktaloch hedersgäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – Ribbing sa att man kan bära armbandsur till mörk kostym, men smoking eller frack?

Fråga:
Jag undrar vad som gäller med armbandsur vid tillfällen då mörk kostym bärs, samt vad etikettreglerna säger om att bära armbandsur till frack eller smoking.

Har läst i Magdalena Ribbings spalt, men vad säger du?

Svar:
Min uppfattning skiljer sig troligen inte från Magdalena Ribbings och tyvärr är hon nu avliden så vi kan inte fråga henne.

Till frack bärs fickur i vänster byxficka med kedjan sittande i hängselstroppen eller kavajens insida. Bär inte fickur med kedja över västen vid frack,  det är till mörk kostym med väst.

Till den mörka kostymen kan du bära ett armbandsur.

Till Smoking rekommenderas stilrena ur med smala band och enkla urtavlor, alla andra varianter avråder jag ifrån om du vill vara korrekt.

Läs mer i mina artiklar om klädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson