Inbjudan – vad ska man ta med när det handlar om invigning av en restaurang?

Fråga:
Vad ska stå på inbjudan till invigning av en ny restaurang?

Svar:
Lämpligt är väl att man gör en inbjudan med ett tydligt varumärke exponerat.

Låt det framgå att det är en inbjudan, att gästen inbjudes just därför denne är viktig och att är nyöppning.

Plats, datum, tid och förväntad klädsel kan vara bra info.

Om gästen förväntas och stanna och äta på egen bekostnad, eller inte, så bör det framgå av inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – min bråkiga syster, hur ska vi få lugn i familjen?

Fråga:
Min äldre syster har bråkat med min nya kärleks syster, ett storbråk efter 25 års vänskap.

När min partners fru avled, träffades vi, det känns bra men bråket är intakt.

Min partner vill absolut ej umgås med min syster.

Tyvärr kan jag inget göra men vi vill båda att relationen fungerar, även med bråkiga systern.

Vad göra?

Svara:
Det är alltid svårt när människor inte klarar att umgås utan måste vara elaka mot varandra.

Du och din partner har tillåtet två andra människors bråk påverka er, ni har blivit en del av detta genom ställningstagande.

Börja där – i er relation. Ska ni acceptera att deras sociala oförmåga ska stå mellan er.

Jag avser då att inte vilja träffa den ena eller andra, man väljer sida.

Meddela systrarna gemensamt att dras bråk får de reda ut, vill ni kan ni medverka i ett samtal.

Men ni kommer inte tillåta er att välja sida, hålla med den ena eller andra.

Deras bråk måste leda till att det får konsekvenser för dem, inte för er.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – vilken är placeringen av jubilaren?

Fråga:
Ska ha en fest för att fira min 50-årsdag och kommer av olika skäl att ha mindre tillställning för familj och släkt och lite senare en större fest för vänner och kollegor.

Funderar väldigt mycket på bordsplaceringen för festen för vännerna.

Om jag väjer bordsplacering, vem/vilka ska sitta bredvid mig?

De enda familjemedlemmarna som kommer att närvara på en festen är min man och vuxne son.

Och om man väljer att använda någon form av placeringslek (med kort till exempel), då kan ju jag få vem som helst till bordet?

Svar:
Det är alltid ni som värdpar som beslutar hur ni ska sitta.

Väljer du en placeringslek kan du undanta dig och din bordskavaljer, det är ditt beslut.

Du behöver inte ha en släkting till bordet,  det kan lika gärna vara en nära vän, chefen eller annan betydelsefull person.

Så stor valfrihet råder.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – är jag viktigare än du och med vem börjar jag. Du eller jag?

Fråga:
Efter 35 års liv varav 13 som exilnorsk i Sverige noterar jag nu att folk oftast i muntligt samtal nämner sig själv innan andra: ”jag och x gjorde så”, ”Jag och barnen ska simma” Jag och kompisen ska bowla” osv. – istället för att nämna sig själv till sist: ”x och jag gjorde så”, ”barnen och jag ska simma”, ”kompisen och jag ska bowla.”

När jag frågat vuxna och ungdomar både välutbildade och andra om de känner till regeln så möts jag av förundrade blickar.

De säger att de aldrig lärt något om att det ska vara jaget till sist.

Har det någonsin varit allmänbildning i Sverige att lista sig själv sist?

Och om det har varit det – när tog det slut?

Och varför?

Vad tycker du själv?

Svar:
Det är en gammal skrivregel du beskriver och det är sannolikt en generationsfråga.

De flesta födda på 50-talet eller tidigare brukar vara lärda att du börjar aldrig med ditt eget pronomen, precis som du beskriver.

Så svaret är ja, det lärde du dig i skolan, åtminstone fram till 1970-talet.

När tog det slut, svårt att svara på, mer en fråga för språkforskarna.

Men det finns teorier om hur vi placerar oss själva i förhållande till varandra och lite av den tidens anda när ”jag” är viktigast, ”jag ska förverkliga mig själv” etc dök upp tidsmässigt med att TV programmet Expedition Robinson lanserades.

Det gick ut på att framhäva sig själv framför andra och det var för 20 år sedan det dök upp. Men jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men att attityden har gått från att ”du är viktigare än jag” till ”jag är viktigare än du” den framgår i massor av sammanhang.

TV programmen med detta ”jag-fixerade” upplägg har därefter kommit på rad.

Vad jag tycker är kanske mindre intressant, men vett och etikett går helt och hållet ut på att ”du är viktigare än jag”.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vid skrivande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad heter Smoking och långklänning på engelska?

Fråga:
Vad heter dress code ”smoking och långklänning” egentligen på engelska?

Är svengelska ok enligt ”dress code,  tuxedo and evening dress” eller är det ”dress code black tie”?

Men vad skriver man då om damernas klädsel; evening dress / evening gown / floor-length formal gown – ja, vad?

Svar:
Smoking heter på engelska Black Tie, på amerikanska Tuxedo eller enbart Tux.

Ibland skrivs Dinner Jacket på inbjudan, men då ska det vara en vit kavaj till Smokingen.

För henne kan du skriva Evening Dress.

Men för kvinnan kan det ibland stå ”Saturday night is black tie, but palazzo pants will be absolutely fine”.

Då passar även en byxdress.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Hund – folk vill ”klappa” vår hund. Men det vill inte vi, hur gör vi?

Fråga:
Vi har en liten hund som är väldigt söt.

Vi lydnadstränar henne och en av uppgifterna kan vara att sitta och vänta utanför en butik.

Men hon får aldrig vara ifred, folk med småbarn går fram och ska klappa, ungarna sitter med ansiktet precis vid hennes nos.

Dels förstör de vår träning, men det kan ju hända något också. Vad tycker du att vi ska göra?

Svar:
Som hundägare är du ansvarig om något händer, vare sig de satt sig intill eller inte.

Det innebär att du måste säga ifrån, direkt när du ser folk som gör så.

Troligen skulle de inte skickat fram barnet till en Schäfer, men en liten hund kan snarare känna sig mer trängd och bitas.

Det är ett oskick och man måste säga till ordentligt.

Barn förstår ju inte faran.

Sedan förstörs ju även er lydnadsträning.

Läs mer i min artikel om hundägarens etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mobiltelefon – vad är egentligen etikett, ska alla lyssna?

Fråga:
Har noterat att fler och fler har börjat med att ha mobiltelefonen i handen framför munnen och högtalaren på då dom pratar i telefon, så alla som befinner sig i närheten hör samtalet.

Jag tycker att det är respektlöst mot både omgivningen och personen i telefon som kanske inte är informerad om att han/hon hörs i högtalaren.

Hur påtalar man för en person att inte göra så utan att uttrycka sig illa?

Sist det hände då var det en kollega och jag frågade då lite menande om det hade blivit populärt eller om det var en my grej att inte hålla luren mot örat?

Kanske inte den bästa pedagogiken av mej men nästa samtal kollegan ringde så hölls telefonen mot örat.

Så min poäng gick fram men kanske inte så snällt.

Svar:
Det är bara att instämma i din fundering och det du beskriver är en alltmer förekommande inställning ”det jag gör och det jag gör är viktigast och inte om andra störs!” 

I fallet med din kollega, så skulle jag vara väldigt rak. ”Jag vet inte om du insett detta, men ditt samtal berör inte oss andra så jag uppskattar om du inte för det offentligt. Det stör.”

Sitter jag på ett t.ex. ett tåg och drabbas av detta, skulle jag efter en stund fråga ”Hur tänkte du nu?” och då få en motfråga om vad jag syftar på. ”Ditt samtal är säkert jätteviktigt, det förstår jag. Men låt oss säga så här: Behöver jag höra det?”

Just frågan ”Hur tänkte du nu?” blir inget hot eller ifrågasättande.

Klicka här för att läsa min artikel om mobiletikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad ska jag som tjej bära på en officerbal?

Fråga:
Jag är en tjej som blivit bjuden till en officers bal, vad är det för regler vad gäller klänningen?

Måste den vara en långklänning?

Svar:
Troligen lång klänning, men det beror givetvis på vilken klädkod som anges på inbjudan.

Sannolikt är det stor mässdräkt (frack) och då ska du bära en frack- balklänning.

Är det liten mässdräkt (Smoking) bär du en aftonklänning.

Läs mer på bifogade länkar, där jag beskriver klädkoderna, så ser du exakt vad du ska ha på dig.

Frack- eller stor mässdräkt, för henne
Smoking eller liten mässdräkt, för henne

Snabbkurs i klädkoder, inklusive militära klädslar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson
 

Dukning – ska rödvinsflaskorna dukas mellan gästerna och hur placeras glasen?

Fråga:
Vi var på middag med en grupp på restaurang igår och frågan uppstod hur dukar man glasen.

Vi hörde om en liten dispyt mellan personalen att om huruvida rödvinsflaskor ska stå mitt emot varandra eller inte.

Vi funderade hur man gör, om man som i detta fall dukar med 4 olika glas, från vänster dessert, rödvin, vitt vin (förrätt) och vatten.

Det står fyra glas bakom varje tallrik.

För personer som sitter mitt emot varandra står ju tallrikarna rakt mot varandra, men hur blir det med glasen?

Som det nu blev dukat så hade man rödvinsflaskor mitt emot varandra.

Det innebar att mitt vänstra glas, rakt över stod då inte den personens högra glas utan det näst högra, dvs hen hade ett glas ytterligare till höger.

Samtliga glas blev då förskjutna i förhållande till varandra.

Är det det rätta, eller ska raden glas dukas så att vänster glas har motsatta personens högra glas mitt för varandra?

Svar:
Rödvinsflaskor dukas med fördel på annat bord eller ställda åt sidan vid det bord man sitter.

Annars skymmer de gästernas sikt mot varandra.

Glasen dukas med rödvinsglasen från huvudrättstallrikens centrum och då står dessa dukade mitt emot varandra.

till höger, ofta i linje med innersta besticket till höger, står vitvinsglas och då mitt emot den andra gästens dessertvinsglas.

Det senare dukas därmed i linje med tallrikens vänstra, innersta bestick (sedan beror det lite på tallrikens storlek hur glaset ställs.)

Slutligen, det första glaset från höger är vattenglaste, det placeras 6-7 cm upp till höger sett från gästen.

De senare glasen kommer alltså inte möta den andra gästens servis.

Klicka här för att läsa min artikel hur man dukar ett bord >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson