Inbjudan – vad betyder PM på en inbjudan?

Fråga:
Om det på ett inbjudningskort står PM istället för OSA, vad innebär detta?

Svar:
Det uttrycket finns egentligen inte som svar på en inbjudan men begreppet PM, som innebär Personal Message / Personligt Meddelande – förekommer ofta på olika slags webbplatser.

Man vill alltså att du ska svara personligen till avsändaren om det skrivs på en inbjudan.

PM står också för ”pour la mémoire” och ska inte skrivas på en inbjudan.

Det skrivs om datum redan angivits för festen och gästerna och då får gästerna endast ett påminnelsekort två veckor innan festen.

Vilket förutsätter att gästerna redan tackat ja muntligen.

Då skrivs det som. ”Som påminnelse” eller traditionellt ”PM”

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vid inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Vernissage – kan inte besöka, så vad skriver jag på kortet?

Fråga:
Jag har blivit bjuden till en vernissage men har fått förhinder men vill gärna skicka ett kort till konstnären då vi står varandra mycket nära.

Nu till min fråga: hur och vad skriver man sina lyckönskningar vid vernissage, finns det något speciellt uttryck man använder sig av?

Svar:
Nej, det finns inga sådana regler eller speciella uttryck.

Bara att använda fantasin, som  t.ex. ”Vill med dessa rader bara beklaga att jag inte kan besöka din vernissage. Det hade varit fantastiskt, så jag får med dessa rader önska dig all lycka…”

Klicka här för att läsa mina andra inlägg om vernissage >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bloggen tystnar ett dygn till ditt minne – Magdalena Ribbing, min förebild

Idag, den 29 september 2017 avled Magdalena Ribbing. Det är en stor förlust och med sorg i hjärtat jag hyllar min förebild och en oerhört kunnig kollega

Magdalena Ribbing tog begreppet vett och etikett, från högborgerlighet till vår vardag.

1985 tror jag att det var, jag stod med en ny bok i handen ”Etikettboken: allt man behöver veta för att kunna strunta i” tillsammans med designern Sighsten Herrgård.

Några år senare kom Festboken och jag läste för första en en modern författare och kunnig journalists beskrivning av ett av många ansett som ”mossigt” ämne.

Hennes böcker har väglett mig många gånger detta trots att jag äger en samling av litteratur i ämnet som går trehundra år bakåt i tiden. Magdalena Ribbing var folkvettsexperten personifierad.

Genom åren har jag fått många goda råd av henne, i svåra frågor har hon personligen delat sin kunskap, samt med varm hand bett mig ta hand om föreläsningar hon inte haft möjlighet att ta hand om själv.

Det har mer än en gång ställts frågan från media, till mig om jag är Magdalena Ribbings konkurrent. Jag har aldrig sett det så, utan upplevt det som smickrande att bli omnämnd hennes sammanhang. Det har varit en ära att att få ta del av ditt kunnande.

Hon kunde många gånger, med stor humor, beskriva ganska torra ämnen. Som när hon i SVT vid Nobelfesten 2016 fick frågan om när man som festdeltagare får gå och kissa. Den frågan har många journalister ställt både till Magdalena och mig. Svaren har varit snåriga, man väntar till desserten, håller sig, dricker lite etc. Men Magdalenas svar kom blixtnabbt: ”Vad är alternativet? Kissa på sig kan man inte!”

Det går inte att hålla en tyst minut på en blogg, en blogg som var dag, 365 dagar om året, i 11 år besvarat läsarnas frågor. Men från nu och fram till söndag morgon stannar den – som en hyllning till en stor kollega.

Tack för allt Magdalena Ribbing, vila i frid!

Mats Danielsson

 

 

 

Bjudning – hur mycket öl och vin ska jag köpa till min 40-årsfest?

Fråga:
Jag ska ha 40-årsfest om några veckor.

Jag tänker bjuda alla på ett glas bubbel när de kommer.

Sedan har jag skrivit i inbjudan att det finns dryck till självkostnadspris på festen.

Jag tänker erbjuda vin/öl/cider/alkoholfritt och ta 10 kronor per enhet.

Men nu till det svåra. Hur mycket vin/öl/cider/alkoholfritt ska jag köpa?

Festen börjar kl 19 och jag bjuder på smörgåstårta och kladdkaka med kaffe.

Det kommer först vara liveuppträdande och sedan disco senare under kvällen, jag hoppas på en fest som håller på framåt 02-tiden.

Hoppas att du kan ge mig några bra riktlinjer.

De flesta som kommer är i 40-årsåldern, med några yngre och äldre undantag.

Svar:
Svårt att säga exakt för du anger inte antalet gäster, men jag har lite förslag och du får räkna själv.

Köper du på Systembolaget och det blir oöppnade flaskor/boxar över, då kan du lämna tillbaks dem.

Bubbel, serverat i vitvinsglas blir ca 6-7 glas / flaska.

Man brukar räkna när det gäller rödvinsglas 5-6 glas/flaska. 1 box = 4 flaskor. 20-24 glas alltså.

Vitvinsglas räknar de som 6-7 glas / flaska. 24-28 glas i en box.

Räkna med minst två glas vin utöver bubbel per person, alla dricker ju inte.

Men öl dricker inte alla, så där får du gissa lite. Men en platta öl, 24 st 33 cl,  räcker ganska långt.

Räkna med två öl per gäst så har du över.

Glöm inte att duka upp en vattenbuffé!

Klicka här för att läsa min guide till vin >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – var ska vi sitta och när går vi fram?

Fråga:
Vi ska till min mans brors begravning i Finland.

Vem ska först gå fram till kistan och lämna blommor, vem bär kistan eller vem bestämmer om vem som ska bära kistan?

Kan man sitta var man vill i kapellet, han har en dotter men f.d fruns släkt kommer inte att vara närvarande de har skilt sig för ca 40 år sedan.

Svar:
Nu kan det vara annorlunda i Finland och det bästa sättet att få svar är att ringa begravningsbyrån där.

De vet allt och kan hjälpa er.

Utifrån svensk tradition kommer du och din man gå fram tidigt.

Dottern, om hon är vuxen, kommer gå fram först, hade han en ny kvinna i sitt liv, är hon den som går först.

Sannolikt tillsammans med dottern. Du och din man går med dem, eller direkt efteråt. Det kan ni prata om i förväg.

Den som ansvarar för begravningen har sannolikt ordnat kistbärare, troligtvis är det dottern som anvarar.

Ni kommer sitta långt fram, på de främsta bänkarna.

Vilken sida det blir varierar beroende på kyrka och församling

Läs mer i min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Födelsedag – ska man tacka för presenterna, även om gästen hört av sig och tackat för festen?

Fråga:
Bör man tacka för presenter man mottagit vid en födelsedagsfest.

Jag menar i efterhand via brev eller mail etc.

Gästerna var inbjudna via brev och det var en fest med middag och underhållning som vi bjöd på.

Många har redan tackat oss..

Svar:
Gästen tackar jubilaren trevlig fest.

Jubilaren skriver och tackar för uppvaktningen och därmed även eventuella presenter.

Helst ska du nämna just den gåva du fått av personen.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skilsmässa – dottern ska skiljas, de är osams om barnen

Fråga:
Jag är en orolig mormor som funderar på min dotters skilsmässa.

Bekymret är att de är så upptagna av sin separation att de verkar glömma barnens behov.

Äldste sonen bra biter ihop och blir tystare för var dag som går och till mig säger de att pappa tycker de ska bo hos honom, men mamma vill att de ska bo där.

Vad ska man göra?

Svar:
Mitt svar får bli som lekman, det finns experter på denna typ av problematik.

Mitt svar baseras mer på erfarenheter än på kunskap.

Barn klandrar sig lätt själva för att föräldrarna inte trivs ihop, så man måste försöka ett tillsammans förklara att det inte är så och att man älskar dem lika mycket.

Din dotter och hennes man får inte försöka få barnen att välja sida, föräldrarna bryter banden, men barnen har alla kvar.

De ska lita på att de får se sina föräldrar även i framtiden.

Om det är något din dotter och hennes man måste inse är det detta,så ta upp det med dem.

De kanske inte inser att de håller på att begå ett stort misstag som ”glömmer” barnens behov.

Läs mer i min artikel om skilsmässa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan man lämna mat på tallriken utan att vara oartig?

Fråga:
Om man får efterrätten upplagd i en egen efterrättsskål och man inte vill äta upp den del av efterrätten som man önskar undvika p g a att man försöker hålla vikten.

Kan man då peta det åt sidan och lämna det kvar på tallriken/ i skålen eller bör man smaka litet av det eller äta allt för att vara artig mot värden?

Svar:
Du äter så mycket som du tycker att du kan och orkar äta.

Låt det du inte vill ha ligga kvar på tallriken, kommentera det inte om du inte får frågan.

Då kan du svara att du försöker tänka på kalorierna.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bestick – kan gästen visa med besticken att maten var god?

Fråga:
Hur visar man att maten var god genom placering av gaffel och kniv?

Jag har alltid lagt kniven i gaffeln för att vissa det, men nu har jag träffat några personer som påstår att det inte betyder någonting alls att sätta kniven i gaffeln!

Vad är rätt och fel i det fallet?

Svar:
Det finns ingen sådan etikettsregel, så det stämmer att din placering av besticken inte har någon innebörd.

Maten kan du endast berömma muntligen och då genom att uttrycka det i ett tack efteråt.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson