Bordsplacering – delar man på förlovade?

Fråga:
Vi ska bjuda på en middag på i höst.

Ett av paren är i 30-års ålder, har två barn och bott tillsammans i många år.

Men de är endast förlovade.

Nu har jag läst i en bok att förlovade par delar man inte på, så vad är vett & etikett vid bordsplaceringen för dem?

Ska de sitta tillsammans enligt alla vett och etikett regler?

Svar:
Nej, du behöver inte dela på paret då de räknas som gifta eftersom de har varit tillsammans lång tid.

Att dela på de förlovade kommer från den tid då förlovning innebar löfte om äktenskap och det år man då väntade på bröllopet var ett år av förväntan.

Paret förväntades inte ha annat än ögon för varandra och det var därmed ingen idé att dela på dem!

De lever precis som om de vore gifta och ska därför bordsplaceras på så sätt.

Men har du ett alldeles nyförlovat ungt par, då kan du fortfarande placera dem ihop enligt den traditionella etikettskolan.

Läs mer i min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – måste man vänta på värdinnans varsågod vid 100-tals gäster?

Fråga:
Det borde finnas någon vettighetsgräns när värdinnans varsågod inte behövs.

Exempelvis på en middag med kanske 100 tal gäster, om varm mat kommer in bordsvis – värdens bord sist.

Ska du verkligen då vänta ?

Svar:
Din kommentar tycker jag är bra, därför väljer jag att publicera den som en fråga.

Givetvis har du helt rätt, man får inte se mina råd som kategoriska och att de måste inte följas i varje detalj.Det är snarare en fråga om att det blir lätt väldigt långa svar.

Grundregeln är i alla etikettsammanhang – vet du hur det går till så har du även möjligheten att avstå.

Om du t.ex. arrangerar en affärsmiddag, ett stort jubileum eller varför inte ett bröllop med kanske 100 gäster så är det klokt att utse bordsvärdar.

Finns det inte kan man som gäst göra den bedömningen vid bordet.

Man inväntar varandra vid bordet och börjar äta gemensamt och eventuellt på bordsvärdens inbjudan.

Det är orimligt med kanske 15  bord att få en sådan etikettregel att fungera.

Ett ypperligt exempel är Nobelfesten med sina 1600 gäster, där serveras Kungafamiljen och hedersgäster först.

De börjar äta och därmed är problemet löst i och med HMK:s skål.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Presenter – ska jag ta med en present, trots att jag får betala för festen?

Fråga:
Jag ska på en fest som en kompis ordnar.

Jag betalar 350 kr för att delta.

Ska jag ändå ta med en present?

Svar:
Presenten är en lyckönskan, bidraget till festen en annan sak.

Om festen är subskriberad (du betalar själv) eller inte spelar egentligen ingen roll när det gäller presenter.

Ge din vän en ros, en kram och ett ”tack för att du fixar festen”.

Fyller hon år kan du ge en personlig present, men den behöver inte vara dyr.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – vad innebär ”är det bjudet, så är det fägnat”?

Fråga:
Jag har hört en annan förklaring till uttrycket ”är det bjudet, så är det fägnat”, nämligen att har man bjudit någon så har man s a s också undfägnat hen, även om hen inte kunnat komma.

Detta som en del i turerna kring att bjuda och bjuda igen – har man bjudit någon som tackat nej så är det den inbjudnes tur att bjuda nästa gång; har någon bjudits men haft förhinder två gånger så är det definitivt så.

Vad tror du?

Svar:
Det låter som en mycket sannolik förklaring.

Ordet ”fägna” betyder att glädja eller fröjda någon.

Så man kan kort säga att man har bjudit dig för att glädja dig.

Då ska du inte tacka nej eller avstå.

Har aldrig funderat på den variant du beskriver, så jag tar det till mig.

Läs mer i en fråga om bjudet och fägnat >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – hur fästs en monokel i frackrocken?

Fråga:
Jag har letat och googlat febrilt efter hur man fäster kedjan till monokel dels när man bär frack, men även när man bär kostym med väst.

Har inte hittat något svar på detta, så jag hoppas att du kan hjälpa mig.

Svar:
Det finns inga etikettsregler som styr detta (som för t.ex. klockkedja).

Monokel är så ovanligt så den har nog heller ingen direkt plats i detta heller.

Men när den bars förr, fanns den i en verson utan snodd och en med.

I det senare fallet fästes den på insidan av kavajslaget, eller kavajen.

Klicka här för att läsa mina artiklar om olika tillbehör klädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär klädkoden ”Black” i Malaysia?

Fråga:
Vi bor i Malaysia och har fått en middagsinbjudan till 17.00 med  dresscode är ”Black” och vet inte vad det innebär?

Skulle man kunna få en förklaring.

Ser att det finns Black Tie, men det står ju inte på inbjudan.

Svar:
Det är roligt att du sitter i Malaysia och frågar mig – det uppskattas.

Svaret blir tyvärr att det finns ingen sådan dresscode, varken på svenska eller engelska.

Den är påhittad och kan betyda ”svarta kläder” alternativt ”bär något svart”, eller som du skriver ”Black Tie” vilket innebär Smoking.

Så det finns bara ett svar, lyft luren eller sänd ett meddelande där du vänligen frågar vad som avses då denna dresscode inte går att finna.

Det är inte oartigt.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – är det en kollega eller vän?

Fråga:
Har en kollega som jag även träffat och fikat med på fritiden, bjudit hem och våra barn har lekt ihop vid ett tillfälle.

Vi har även ringt varandra under föräldraledighet och pratat om allt mellan himmel och jord och rådfrågat varandra gällande barnen.

Vid en formell tillställning nyligen presenterade hon mig som sin kollega, medan jag presenterade mig som hennes vän.

Blev förvånad och totalt kluven.

Vad är mer korrekt i detta fall, vän eller kollega med bakgrund av det jag beskrivit?

Svar:
Jag gissar att din vän och kollega helt enkel valde ett av begreppen och reflekterade inte över detta.

Du är ju de facto både vän och kollega, så inget av dessa är fel.

Vem vet, din vän/kollega kanske uppfattar det som finare att få presentera dig som kollega.

Mitt råd är att du släpper det hela, det enda som räknas är ju ändå hur ni trivs tillsammans.

Nästa gång lägger du glatt till: ”och jag hoppas vi är vänner också….” och avslutar det med ett skratt.

Det kommer garanterat att fungera.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson