Kläder – vilka färger gäller för en mörk kostym?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop med dresscode ”mörk kostym”.

Vad jag förstått är det då mörk blå eller mörk grå som gäller angående kostym för män.

Men vilka nyanser av blå är ok? Skulle en ljusare blå kostym fungera?

Vidare så undrar jag hur det är med svart kostym.

Har en fin kostym, svart, som jag tänkte använda om jag inte hittar en fin mörkblå kostym som känns rätt.

Svar:
En mörk kostym är antingen mörkt blå, mörkt grå eller idag svart.

Alla andra nyanser eller färger tillhör en klädsel som är mer avslappnad och inte mörk kostym.

En ljusare bå/grå kostym fungerar således inte som mörk sådan.

Med tiden har begreppen för en mörk kostym förändrats, förr var det endast svart kostym på begravning.

Men det kan du bortse från idag, du kan använda en svart.

Läs mer i min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Smycken- kan jag bära vigselringen efter make/makas bortgång?

Fråga:
Min man gick bort i våras.

Jag har fortsatt bära min vigselring, har känts naturligt.

Härom dagen mötte jag en bekant som hade sin/deras vigselringar i en kedja runt halsen, hennes make gick bort för ett år sedan.

Detta är inget som jag tycker passar mig rent smyckemässigt och det är väl bara ett sätt att visa att man är änka/änkling?

Det är väl OK för mig att fortsatt bära min vigselring?

Det är en del av mig och han är fortfarande en del av mig.

Bryter jag mot viktiga etikettsregler här?

Svar:
Du bryter absolut inte några etikettsregler genom att bära vigselring.

Även om din make inte längre finns kvar, är du hans änka och förblir detta.

Många änkor/änklingar bär sin vigselring livet ut och kanske flyttar den till halsen som smycke om de finner en ny livskamrat.

Men inget av detta är något etikettskrav, bär din ring och minns era fina år tillsammans.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselringar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – vilken ficknäsduk till begravning?

Fråga:

Undrar om vit näsduk funkar även till en kusins begravning?

I övrigt tänkte jag ha mörk, mörk grå på gränsen till svart kostym samt svart slips.

Svar:

Enligt gammal sed avstår mannen ficknäsduk vid begravning.

Alternativt väljs en vit näsduk med sorgkanter.

En mörk kostym är finast i mörkt blå eller mörkt grå.

Vid begravning gäller svart, men din mörkgrå fungerar också.

Svart slips är korrekt.

 

Läs mer i min artikel om ficknäsduk vid begravning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad innebär ”festkläder” för en man?

Fråga:
Vad räknas som festkläder för män?

Svar:
Begreppet ”festkläder” existerar inte som klädkod.

Det är upp till den enskilde att gissa sig till vad det innebär.

För någon är det snygga jeans och skjorta, för andra mörk kostym.

Står det ”festkläder” på en inbjudan, då är det bara att ringa och fråga vad de avser.

Klicka här för att läsa min artikel om omöjliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – vad tar jag med mig till en professorsinstallation?

Fråga:
Min väninna ska ha professorsinstallation.

Jag är bjuden både till den officiella delen men även till en fest dagen efter.

Vad ska man köpa i present vid ett sådant tillfälle?

Svar:
Begreppet installation kommer från ritualen att införa en ny domkyrkopräst.

Universiteten installerar symboliskt professorer genom att högtidligt föra in dem i procession till katedern och låta dem hålla en föreläsning.

En blomma kan vara trevlig, men jag skulle rekommendera att skicka den dagen innan så din vän kan sätta dem i vas och inte behöver hantera dem vid installationen.

I ditt fall kan du, som alternativ, ta med blomman eller en lite mer personlig present (behöver inte vara dyrbar) till festen dagen efter.

Vad du ska köpa är helt omöjligt för mig att svara på, då jag inte känner din väninna.

Klicka här för att läsa min artikel med tips på presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frieri – ska jag köpa en ring extra till min partner, vi är redan förlovade?

Fråga:
Jag och min sambo har varit förlovade i mer än 10 år och funderar nu på att gå vidare med bröllop.

Ska jag överraska med att ge en ny förlovningsring vid ett frieri?

Svar:
Det är inget som krävs eller förväntas, men om du gillar idén är det inget som hindrar.

Tror du att din partner blir glad för den ringen, så gör det.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mingel – svarar man på inbjudan och har man present med sig?

Fråga:
Jag och min man är inbjudna till mingel hos våra vänner på Östermalm i Stockholm.

De vill fira en händelse med många gäster.

Vid inbjudan till mingel, tackar man ja då, eller kommer man bara dit till utsatt tid?

Har man present med sig?

Mingelträffen har ett tema ”Hiss”.

Svar:
Om ni fått en inbjudan så besvaras den om det står svar senast, OSA eller liknande.

Svaret ges så snart man kan eller inom utsatt datum.

Man kan bara göra av sig och säga ”Vad trevligt, vi kommer!” .

En liten present, som en flaska vin är alltid uppskattat om det är en privatperson.

Blommor kan undvikas, då det är svårt att hantera i en lokal och när det är många gäster.

Läs mer i min artikel med  mingeltips >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

 

Inbjudan – kan OSA skrivas vid ett massutskick från företag?

Fråga:
Jag fick en inbjudan från ett företag, där de bjuder in till ett lunchseminarium för att informera om sin verksamhet.

Det känns som att detta är ett massutskick, och de skriver att platserna är begränsade så att först till kvarn gäller.

I inbjudan står det OSA och ett datum. Detta tolkar jag som att de anhåller om ett svar senast angivna datum, samt att de begär att man ska svara oavsett om man tänker komma eller inte.

Jag tycker det verkar konstigt att de begär att man ska svara även om man inte kommer, trots att inte alla som har fått inbjudan är garanterade plats.

Min åsikt är att OSA endast bör användas om alla inbjudna gäster som svarar inom tidsfristen verkligen är garanterade en plats.

Vad är din åsikt om detta?

Är det korrekt att begära att de som inte tänker komma ska tacka nej, trots att inte alla som fått inbjudan är garanterade en plats?

Svar:
Jag delar din åsikt fullt ut, ska man skriva OSA innebär att ett svar i tid innebär att man också får möjlighet att delta.

När ett begrepp som OSA används vid massutskick urholkas värdet, de som får inbjudan bryr sig inte om att svara och begreppet blir därmed urvattnat.

En inbjudan, som du beskriver, med ”först till kvarn” och liknande ska istället förses med texten ”För att kunna få en plats, SVAR SENAST” .

Eller något som liknar denna text.

För just OSA innebär att man både förväntar sig och förväntas svara, vare sig man kan delta eller inte.

Samtliga inbjudna förväntas således med deras skrivning svara ja eller nej på inbjudan- jag undrar om inbjudaren förstått detta?

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – dresscode business formal på företag, vad är det?

Fråga:
Jag ska börja jobba på ett företag där dresscode formal gäller.

Vad innebär detta för en kvinna?

Svar:
Troligen avser de dresscode Business formal, där standardklädseln för kvinnor är en kostym, en jacka och byxor eller en klänning/kjol.

I begreppet ingår rena och pressade kläder, vilket är lika viktigt för att upprätthålla en formell bild av verksamheten.

Dessutom är det en professionell image ett företagsklimat  som innebär att avslöja för mycket är oacceptabelt, eftersom diskret klädsel är nyckeln.

Tillbehör, som sträcker sig från smycken till parfym och din portfölj, måste också  passa in i en formell miljö och väljas med eftertanke.

Läs mer i min artikel om utlandets dresscodes>>

Etikettdoktorn Mats Danielsson