Vett och etikett – skål. Vilken hand lyfter man glaset med?

Fråga:
Med vilken hand lyfter man glaset när man skålar?

Kan man byta hand?

Varför gör man på detta sätt?

Svar:
Glaset lyfts alltid och sätt alltid ned med höger hand.

Under själva skålandet kan man flytta den till vänster hand, om man t.ex. har en bordsgranne till höger kan man skåla med vänster hand och därigenom skapa en atmosfär.

Att man lyfter med höger hand kommer från höger hand, vapenhanden.

Man hindrade fienden från att dra vapen.

Samma skäl som hälsande i höger hand.

Läs mer i min artikel om skålar och skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Klädkoder – inbjudan skriver ”Kavaj”, kan jag som är 16 år bära färgad skjorta på bröllop?

Fråga:
Kan man som 16-åring på ett bröllop med klädkoden kavaj bära en färgad skjorta, och allstå inte en vit?

Med tanke på att jag kör svart kostym känns vit skjorta väldigt stelt under en glad tillställning som ett bröllop.

Svar:
När Kavaj anges som klädsel vid bröllop innebär det mörk kostym.

Till denna hör vit skjorta.

Man kan bära en svagt färgad skjorta, t.ex. ljusblå, men man har därmed sänkt nivån på klädseln.

Mitt råd blir därför att du bär en vit skjorta om du vill vara korrekt.

Men nu är du endast 16 år och då tycker jag att du inte behöver vara klädd som en vuxen – ta din färgade skjorta.

Läs mer i min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska man ge presenter när det är utomlands och man betalar resa mm själv?

Fråga:
Vi ska på bröllop i Italien och funderar på bröllopspresenten.

Gästerna står själva för resa och logi.

Brudparet står för mat och dryck på bröllopsfesten.

Förväntas man ta med present?

Svar:
Presenten är inte på något vis kopplad till vare sig närvaro eller gästens egna kostnader.

Inte heller värdet på densamma har någon koppling.

Presenten är din lyckönskan till brudparet.

En lyckönskan om deras framtida gemensamma liv.

Det finns således inga ”krav” på att ge en present, men de flesta kommer nog att göra så.

Så du väljer själv och hade jag varit du, då hade jag haft en present.

Klicka här för att läsa min artikel med tips på presenter >>

 

Utlandets etikett – vad är formell klädsel vid inbjudan till Thailands ambassad?

Fråga:
Vi är några som blivit inbjudna av Thailands konsulat på en tillställning där det på inbjudan står formell klädsel, det är klockan 17.00.

Vad rekommenderas till det kvinnliga sällskapet?

Svar:
De verkar avse Business Formal.

Ta en klänning eller kjol, i valfri färg och mönster.

Av finare tyg och längd under knäet. Den kan kombineras med en liten jacka eller ett liv med lång ärm.

Läs mer i min artikel om klädkoden här >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – det var massor av gåvor, måste alla få ett tackkort skickat till sig?

Fråga:
Är det verkligen nödvändigt att skicka tackkort till alla som gett en gåva till en fond.

Vid min mans begravning närvarade bara barn, barnbarn, mor, syskon med respektive.

Eftersom det skulle vara kremering så avböjde vi blommor annat än handblommor som vi tillhandahöll.

Däremot hade han pga sitt yrke och fritidssysselsättning en mycket stor bekantskapskrets och väldigt många skickade en gåva till ett stort antal fonder.

Detta blev ett mycket stort antal personer totalt sett.

Måste vi anhöriga skicka tackkort?

Dels är problemet att vi i många fall endast har förnamn på givarna, vet inte var somliga bor etc.

Flera har samlat ihop så det är många namn på samma papper.

Om man skickar kort till de man kan spåra, blir det inte fel då när de som vi inte vet efternamn/adress inte får tackkort?

Dels kommer det att gå åt en förmögenhet att skicka tackkort till alla även om man skulle lyckas spåra upp alla.

Förväntar man sig att få tackkort idag?

Svar:
Det finns nog ingen statistik på hur stor andel av givarna som förväntar sig ett tackkort.

En lösning är att du annonserar ett tack i tidningen och så är det avklarat.

Till de närmaste kan du skicka ett tackkort om du så vill.

Klicka här för att läsa min artikel om tack efter begravning >>

Resor – måste man ha speciella kläder vid en Medelhavskryssning?

Fråga:
Medelhavskryssning och klädkoder.

Jag äger inga aftonstassar, inte i någon form.

Jag är snyggt och bekvämt klädd men kan inte leva upp till några koder.

Hur gör en sådan som jag på t ex den kryssning jag egentligen gärna skulle vilja åka på?

Jag vill inte lägga pengar på aftonkläder jag kommer att använda endast vid sällsynt tillfälle.

Jag har varken intresse eller ekonomi för det.

Nej, jag vill inte hyra heller. Jag vill klä mig som den jag är, i min egen stil utan våndor.

Men det verkar inte acceptabelt .. ?

Svar:
Det är upp till var och en hur man vill klä sig.

Kryssningsarrangören är nog mer intresserad av dig som en betalande resenär än att du ska följa oskrivna klädkoder.

Det finns en uppsjö av klädslar på en sådan resa, men på en direkt fråga om val av kläder kan jag inte svara annat än vad man förväntas bära vid korrekt klädsel.

Läs mer i min artikel om kläder >>

Erikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär högtidsklädsel för henne vid en militärbal?

Fråga:
Jag ska på en kadettbal i november och undrar om jag kanske köpt hel fel klänning.

På inbjudan står det ”högtidsklänning” och om jag förstått det hela rätt så har man lite bredare utbud på klänningar än om det står specifikt ”balklänning”.

Klänningen jag köpt är röd och når ned till golvet, den är lagom urringad i fram och öppen i ryggen ner till midjan och axelbanden är ganska breda, den är även i spets men inte genomskinlig och sitter snävt.

Jag undrar om den duger alldeles utmärkt eller om jag är helt ute och cyklar, vill helst inte göra mig till ett åtlöje.

Svar:
Det är ingen skillnad på högtidsklänning och balklänning, då det är samma klänning som avses.

Den klänning du beskriver duger alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om högtidsklädsel för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – varför kindkysser inte svenska män?

Fråga:
Min fråga är hälsningsfraser, handskakning och kvinnors kyssande på kinden.

Hur kommer det sig att många kvinnor hälsar på varandra och andra män med att kyssa dem på var kind, medan de flesta männen hälsar på varandra med en handskakning?

Är det samhällets standarder som avlat fram denna tradition?

Dessutom – varifrån kommer dessa könsrelaterade standarder, dvs att männen ska vara starka och inte visa känslor medan kvinnan ska vara känslig, petit och klenare?

Svar:
Oj, det var ingen liten fråga du ställde.

Men kort kan vi nog konstatera att Sverige har inte traditionen med kindkyssande, det är en sed som kommit med åren.

Den var vanligare i sammanhang där man ansåg sig vara lite ”socialt högre” och då sannolikt beroende på att där fanns ett utbyte mellan länder.

I Sverige var handskakningen (enligt sägner) ett andra steg mellan två ridddare, att sträcka ut vapenhanden och visa att man inte avsåg strida och saknade vapen.

Detta fanns inte hos kvinnan och den tradition som finns i andra länder, med kyssar män emellan har aldrig förekommit hos oss.

Du har säkert också noterat att det finns många män som inte kramar varandra heller.

Det är etikettsmässigt korrekt att ta i hand och inte utdela kindkyssar eller kramar.

Din sista fråga om olika könsrelaterade beteenden är inga etikettsregler, snarare mönster som skapats genom uppfostran med mera.

Förutom i vissa delar och vi får väl hoppas att mycket av detta saknar betydelse idag.

Till ex att föra en dam till bordet kan ha sitt ursprung i hennes klädsel, med hårt snörade liv och höga klackar krävdes stöd.

Traditionen lever vidare och oavsett skäl, uppskattar många artigheten.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om att hälsa med en kram >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 


Klädkoder – kan man avvika från klädseln som skrivits på inbjudan?

Fråga:
På en inbjudan står Klädsel: ”Rätt eller fel, men Smoking får det bli”.

Flera unga kusiner till brudgummen tänker komma i mörk kostym.

Hur oartigt är det?

Jag menar att det entydigt betyder Smoking!

Svar:
Står det Smoking är det den klädseln som gäller och ingenting annat.

Givetvis beror det på hur unga kusinerna är, talar vi om yngre tonåringar kan man avstå och ta något snyggt som liknar.

Att som vuxen gäst börja anpassa sin klädsel efter eget tycke och strunta i vad som skrivits är okunnigt och direkt ohyfsat.

Har man ingen Smoking, då får man ringa och avböja inbjudan och säga som det är – ”Jag saknar en sådan klädsel”.

För det är det mest troliga skälet, man har ingen och har inte råd att skaffa någon.

Då kan värdparet säga – ”Men ta en mörk kostym och kom!”, så problemet borta.

Läs min snabbkurs till klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson