Telefon – etiketten måste hänga med! Man svarar ”Hallå” i telefon och inte sitt namn, förstår du inte det?

Fråga:
Att svara i privat telefon med namn är absolut fel!

Pronto, halo, hello, som i andra länder är att föredra.

I dagens samhälle får man inte ge bort information, som namn, innan man vet vem ringer. Att svara med telefonnummer är OK.

Ansvaret för att presentera sig ligger helt och hållet på uppringaren, inte den uppringda.

Tider har förändrats. Etiketten måste hänga med.

Svar:
Jag läser vad du skriver och det är säkert många delade meningar om detta.

Men en sak är säker, etikett ”måste hänga med” skriver du.

Jag vet inte om du riktigt förstått vad vett och etikett är, det är inga nedskrivna regler som jag och andra tolkar och beslutar om.

Etikett är vad folk uppskattar och hur de gör.

Hade en majoritet av alla som svarar i telefon i Sverige uppskattat ”Hallå” och inte namn, då hade det varit etiketten.

Det är du själv som påverkar etikettens förändring, det är vad de runt omkring dig uppskattar.

Gillar de att alltid behöva fråga ”Vem har jag ringt till?” så är det den gruppens etikett.

Klicka här för att läsa mina artiklar om vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vilka ska stå med på banden vid vår mors bår?

Fråga:
Min mor har gått bort, på banden till blommorna som ska ligga på kistan, ska vi skriva mitt namn med familj och min systers namn med familj.

Min tredje syster gick bort för några år sedan, hon lämnade kvar två barn, ska dom också stå på banden eller hur gör vi?

Svar:
Det mest enkla är väl att fråga dem hur de vill göra och fundera på hur ni vill göra.

Vill ni systrar att de ska vara med, så är det knappast något problem.

Så mitt svar blir – fråga dem. för det finns inga etikettsregler som styr sådant.

Ni är ju familjen, det är ni som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag hålla detta talet vid kistan?

Fråga:
Begravning av nära släkting.

Jag tänker läsa några ord vid kistan.

Jag tänker ha på mig mitt indiansmycke som smycke i stället för slips eller fluga.

Om det är korrekt?

Talet:
Jag blev så glad när du gjorde min första leksakslastbil till mig för 75 år sedan, jag återgäldade det ….
osv.
… Jag har en jättestor hälsning från våra barn, som har dig i tankarna.
Och du får en sista hälsning av oss nu här idag.

Kan man läsa upp det?

Är det för långt?

Svar:
Dit tal är vackert och personligt och det är absolut inte för långt.

Min uppfattning och jag har stöd från begravningsentreprenörer med stor erfarenhet, är att minnesord blir oftast bättre vid minnesstunden efteråt än vid kistan.

Då har alla lugnat sig lite och det både hörs bättre och blir mindre känslosamt.

Men detta väljer du givetvis själv i samråd med familjen.

Om det i begravningsannonsen inte finns klädkod angiven är det mörk kostym, vit skjorta och slips/fluga som är mest korrekt.

Läs mer i min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bestick – äter man fisk med gaffeln i höger hand?

Fråga:
Är det korrekt att äta fisk med bara gaffel.

Hovet lär göra det.

Svar:
Det kan tyckas konstigt att man äter så som du beskriver, men bruket av enbart gaffel kommer från början via Frankrike (ännu längre tillbaka i Italien) och där i samband med kladdiga desserter.

Idag förknippar vi det gärna med amerikanskt sätt att äta och deras användande av besticken har sina rötter i den franska skolan.

Vi har däremot behållit det engelska sättet, dvs. med kniven i höger hand och gaffeln i den vänstra.

Sedan äter vi växelvis, men det finns undantag.

På kondis äter vi bakelser med gaffel i höger hand, när vi serverar efterrätt likaså samt mjuk mat som fiskrätter eller pateér.

Där har du svaret på varför man äter viss mat med gaffel även vid hovet.

Läs mer i min artikel om bestick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – alla kom fel klädda, kavaj men vi hamnade i en kall ladugård. Vad göra?

Fråga:
Vi var nyligen bjudna på ett bröllop med ”Sommarkavaj”.

Jag gissade lättsammare kläder, men insåg snabbt strax innan vi skulle samlas att alla hade fina klänningar och mörka kostymer.

Jag och min hustru gjorde ett blixtrande snabbt byte av kläder.

Bröllopsfesten var på en loge ute på landet.

Alla hade ”fel” kläder och damernas dansande på ett golv med grova tiljor var närmast ett livsfarligt uppdrag.

Min fråga är, hur kan man skriva så dumt på en inbjudan, ingen fattade ju hur de skulle klä sig?

Svar:
Precis detta som du beskriver har jag ett oändligt antal gånger  tagit upp i denna spalt.

Påhittade, svårtolkade eller tramsiga klädkoder är värdelösa!

Sommarfin, kom som du är, festfin och så vidare – vem förstår det?

Här var det sommarkavaj, ok men hur skulle det tolkas?

Bättre hade varit ”Valfri klädsel – men lämna kostymen och högklackat hemma då vi ska dansa på en loge” .

Då hade ni alla förstått och ingen hade riskerat att frysa eller bryta benen av sig.

Läs mer i min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – jag är ung och nervös och vill bara göra rätt, men hur?

Fråga:
Jag ska på en tillställning där det står högtidsdräkt.

Jag har en klänning grejen är den att det är ett litet släp.

Detta släp går att ”knyta upp” är det okej att ha släp?

Jag är ung, 19 år och ska med på denna tillställning då min pappa är ordförande och jag är väldigt nervös.

Har du några tips på att jag inte ska framstå som liten ung och oerfaren?

Svar:
Regeln säger att ”ju längre släp, desto högre börd”.

Det kan vara lite i överkant med ett släp och det är bättre om du knyter upp det. Om inte annat av praktiska skäl.

Du är ung och du är oerfaren, oavsett om du vill eller inte kommer du att uppfattas som det. men det är inget negativt, tvärtom!

Alla har varit unga, många avundas dig din ålder och ta tillvara det.

Var glad, hälsa glatt, presentera dig med hela ditt namn, ta i hand och le. Bara genom dessa små självsäkra saker kommer du uppfattas som en ung kvinna och bli uppskattad.

Sedan ska du inte dra dig för att låta din bordskavaljer föra dig till bordet, låt honom dra ut stolen och så följer du med i middagen.

Tänk gärna ut några bra samtalsämnen i förväg, en aktuell händelse i världen, en bra bok eller film.

Då fixar du allt!

Läs mer i min artikel om etikett människor emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Bemötande – om en chef inte hälsar, vad gör jag?

Fråga:
Jag har en chef  som varje mogon passerar våra kontor och han hälsar aldrig!

Vi sitter på en arbetsplats med en ganska öppen miljö, så det kan inte vara så att han inte ser oss.

Vi blir mer och mer irriterade på detta och vad tycker du att vi ska göra?

Ta upp det med VD:n?

Svar:
Nu känner jag inte till något om er arbetsplats och hur ”högt i tak” ni har,  men det är aldrig ok att någon aldrig hälsar på morgonen.

Det gäller både  chefer och medarbetare,  sedan kanske man inte kan begära att det ska hälsas var gång man möts.

Men en gång på morgonen är inte för mycket begärt.

Jag gissar att han inte är medveten om denna ”brist” och jag föreslår att du vid tillfälle tar ett enskilt samtal och berättar för honom hur du känner.

Lägg fram det som en tjänst, att du uppskattar honom och du vill inte att en sådan detalj ska påverka honom negativt.

Förmodligen kommer han ändra sig.

Läs mer i min artikel om att vara personlig på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson