Människor emellan – vad är vett och etikett när man önskar be om förlåtelse?

Fråga:
Det är så att jag råkade såra en person som betyder väldigt mycket för mig och som jag även är kär i!

Så jag skulle vilja skicka blommor som ett stort förlåt och även vissa att har kvar känslorna för henne!

Då hon inte har pratat med mig sen mitt misstag.

Så har ni något bra förslag på vad jag ska/borde skicka för blommor? Färg? Antal?

Svar:
Det låter som om du är beredd att visa ditt misstag och jag vill ändå föreslå att du först tar direktkontakt med henne och ber om ursäkt personligen.

Blommor är ju trevligt, men jag tror att du har bästa chansen till förlåtelse genom att prata.

Blommornas språk  kräver oftast en förklaring, då de flesta människor inte kan det.

Som svar på din fråga, köp 5 gula tulpaner (5 blommor = jag gör allt för dig , gul Tulpan = finns det ett hopp? ).

Läs mer i min artikel om blommornas språk  >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad är vett och etikett vid lysningspresenter?

Fråga:
Vi, ett par har fått en skriftlig inbjudan till lysningsmottagning.

Det kolliderar med ett släktbröllop samma helg så vi måste tacka nej till lysningsmottagningen.

Bör man ändå skicka en gåva till det blivande brudparet?

Vigsel sker utomlands med ett mindre antal svenska deltagare.

Vi är inte närmare bekanta med brudparet men en intensiv studieperiod med handledning har varit grund för vår bekantskap.

Svar:
En present är en lyckönskan inför parets gemensamma framtid.

Det innebär att man utan bekymmer kan ge en present, även om man inte närvarar.

Eftersom ni inbjudits och tvingats avböja kommer det säkert bereda brudparet glädje om ni visar att ni lyckönskar dem.

Mitt förslag att ni ger dem en lite present.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – öppen tå, vid klädsel mörk kostym för kvinnan?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop där dresscode är Mörk kostym.

Jag undrar om man kan ha skor med klack som har öppen tå till detta.

Bör man då även ha strumpbyxor till?

Svar:
För kvinnan anses det vara mest elegant med lackskor till denna klädsel, men en även en finare festsko är det man rekommenderar.

Det viktiga är alltså en sko med tydlig festkaraktär, sedan kan den vara i gul- eller silverfärg, lacksko eller pumps.  med eller utan klack.

Sandaletter går också bra.

Så svaret är ja, du kan bära en sådan sko.

Läs mer i min artikel om skor här >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – vi har telefonproblem i kontorslandskap, vad göra?

Fråga:
Min kollega brukar ofta lämna sin telefon på skrivbordet i vårt kontorslandskap.

Där ligger den och ringer, utan vidarekoppling och stör oss andra.

Ska vi svara i den eller bara låta den störa?

Svar:
Det enklaste är att helt enkelt ta upp problemet med kollegan, förklara att telefonen stör.

Sannolikt vet kollegan inte om detta och visst kan man glömma en telefon.

Här verkar det vara återkommande och eftersom det gäller ett företag med kunder så kan man lyfta luren och höra om man kan hjälpa till.

Läs mer i min artikel om kontorslandskapets etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – gaypar som gifter sig, bordsplacering och tal?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop med ett gay-par som gifter sig vem är det då som håller talen först och var sitter man i kyrkan som förälder?

En annan fråga om man bara ska titta o skåla för ett brudpar men inte är bjuden på festen, bör man ha present med sig då???

Svar:
Det är ingen skillnad mot ett heteropar, men föräldrarna får bestämma vem av fäderna som vill hålla första talet och önska gästerna välkomna till bords.

Föräldrarna sitter tillsammans eller på var sin sida, man kan blanda besökarna i bänkarna om man vill eller besluta sig för en sida var.

Det har egentligen ingen betydelse och finns det kyrkomarskalkar kommer de att visa er gäster till rätta.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära frack på min fars begravning?

Fråga:
Min far var en man som älskade flärd och etikett.

Man skulle helst vara klädd i det finaste hela tiden, d.v.s högtidsdräkt.

Mina funderingar som en av de närmast anhöriga är om jag gör fel som vill hedra min far genom att bära frack med svart väst på hans begravning såhär på 2000-talet.

Personligen tycker jag att det var en fin tradition man hade förr.

Svar:
Jag kan ju inte säga att det är ”fel” med frack och visst var traditionen fin.

Men du kommer vara den enda gästen som bär den och det kommer tveklöst sticka ut.

Den förekommer i stort sett aldrig numer.

Jag har undersökt detta och en enda idag aktiv begravningsentreprenör i Sverige har sett en frack vid begravning, det var på 1950-talet i Stockholm där en man bar det vid sin frus begravning.

Än idag är han ihågkommen, men jag tycker att du ska gör så som du känner vara bäst.

Varför inte skriva i annonsen: ”Min far älskade sin frack, har du en så är du välkommen att bära den”

Då kommer flera att bära frack.

Läs mer i min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – varför har man servettringar?

Fråga:
Min gamla farmor dukade alltid till sondagsmiddagen med servettringar, de såg dessutom olika ut och egentligen har jag aldrig funderat på detta tidigare.

Men häromdagen när jag skulle duka kom jag ihåg detta och tog fram dem.

Men varför hade man dem egentligen?

Svar:
I borgerliga familjer var det snarast en regel att man fick en ny linneservett på söndagen, sedan använde man sin servett hela veckan.

För att veta vilken servett som var vems hade man servettväskor eller servettringar med namn på.

Seden ifrån denna tid hängde kvar och var ett sätt att duka vackert.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – en anställd som har undanbett sig uppvaktning, hur gör vi?

Fråga:
Vi har en anställd som har undanbett sig uppvaktning på sin 50 årsdag.

Ska/kan företaget trots detta visa sin uppskattning av medarbetaren och ändå uppvakta på födelsedagen?

Svar:
Det omedelbara svaret är nej, men jag förstår samtidigt ert dilemma.

För jag vet själv att man blir glad över en arbetsgivare som uppmärksammar medarbetaren,

Troligtvis har jubilaren avsett uppvaktning på sin födelsedag och vill inte ha någon fest.

Jag skulle helt enkelt fråga medarbetaren om han/hon skulle uppskatta en liten uppvaktning på jobbet med en present och kanske en fika.

Skulle det vara så att inte heller detta önskas kan du fråga om en present kan överlämnas mer informellt.

Läs mer i min artikel om att fylla jämna år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson