Klädkod – cocktailklädsel för henne?

Fråga:
Är i januari bjuden på kombinerat 40-års kalas/ cocktailparty.

Vad tar jag på mig för klänning, skor, väska? Ska dessutom vara färggrant enligt inbjudan.

Festen är på ett hotell.

Svar:
Från 1970-talets slut började det komma en ny typ av Cocktailpartyn, nu bjöds gästerna in till en speciell fest – gärna iklädda Smoking och Cocktailklänningar.

Istället för en stund för möte blev det en fest och med tiden för förlagd till kl. 19 eller senare.

Man har gått från en ganska enkel och okomplicerad bjudning till en fest med flera nivåer högre klädkod och mingel.

Cocktailklänningen är en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk. som siden eller sammet.

Ofta är den försedd med ärm och den får gärna vara urringad med tydlig betoning på fest.

Än idag passar det utmärkt att komplettera med en klänningen med en hatt.

Läs mer i min artikel om Cocktailklänning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson  

 

Vett och etikett – varför svarar du på andra frågor före min?

Fråga:
Jag undrar varför du verkar svara på frågor i olika ordning.

Är en del frågor mer intressanta än min?

Svar:
Det är helt rätt att jag besvarar frågorna i olika ordning.

De frågeställare som betalat prioriteras. Det är detta de betalar för, läs mer här.

En hel del frågor har så många brister i form av stavning etc. att de måste rättas innan publicering.

Då hamnar den av tidsskäl längre bak i kön.

Ibland är frågan ställd av andra så många gånger att frågeställaren mycket enkelt via sökfunktionen hade funnit svaret.

Då händer det att den som frågar endast får en länk till svar och frågan blir aldrig publicerad, då den inte tillför något för andra läsare.

Klicka här för att läsa hur man ställer en fråga >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära sandaler i kyrkan?

Fråga:
Ska på ett bröllop i början på augusti och ska bara gå till kyrkan. Är det ok att ha remsandaler till kyrkan? Jag kan ej gå i högklackat.

Svar:
Kyrkan är till för alla och även om man inte är bjuden på ett bröllop kan man närvara och följa vigseln. Då kan du vara klädd som du önskar.

Detsamma gäller om du endast besöker vigseln, det krävs ingen klädkod. Den gäller mer till festen, men vill du undvika att skilja dig från övriga gäster följer du en önskade klädangivelsen.

Därmed har du mitt svar, det är inga bekymmer om du väljer sandaler. Men om du har och vill kan du välja ett par eleganta sandaler.

Klicka här för att läsa mer om vett och etikett vid skor >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Tal – vilken är talordningen vid 60-års fest, maka eller syster först?

Fråga:
Om både systern och hustrun vill hålla ett tal till den som fyller år, vem ska hålla sitt tal först?

Svar:
Det blir hustrun, hon är hans närmaste släkting.

Finns det en diskussion i den frågan är det bara att jämföra med arv.

Make/maka och barn kommer först.

Klicka här för att läsa min artikel om talordning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – gästens tack efter vigsel?

Fråga:
Tackar man för att ha varit på en vigsel med efterföljande fest när man lämnat en bröllopsgåva?

Svar:
Brudparet sänder er sitt tack för närvaron på bröllopet och att ni givit en present.

Gästen på vigsel tackar brudparet för en trevlig fest, detta tack sänder man helst inom 7-10 dagar och skriftligen.

Bröllopsgåvan har ingen koppling till tack eller liknande från gästens sida.

Den är en lyckönskan som vem som vill kan ge – vare sig man är med på festen, bröllopet. Eller inte.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – ska jag ta med något till en 20-årsfest?

Fråga:
Är bjudna på 20-årsfest, på inbjudan står det att vi får ta med kött att grilla,  dricka får vi också ta med.

Hon bjuder på tillbehör, vet ej om vi får kaffe eller tårta.

När vi ska ta med mat och dryck, ska vi då ta med presenter också, eller räcker en blomma?

Svar:
Presenten är ett tecken på att man som gäst uppskattar att någon bjuder in till sitt hem, med allt vad det innebär.

Det är alltså upp till dig som gäst om du vill visa den uppskattningen.

Med till exempel en blomma eller något annat enkelt och personligt.

Klicka här för att läsa när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur sent kan gravida tacka ja eller nej till ett bröllop?

Fråga:
Vi ska gifta oss nu i höst.

Det har visat sig att flera av våra vänner är gravida och beräknas föda nära inpå vår bröllopsdag.

Vad är etikett för att tacka ja och nej till att komma på bröllopet?

Jag förstår om man inte kan tacka ja flera månader innan men samtidigt vill vi ju kunna planera bordsplacering och även boka antal middagsgäster.

Som det ser ut är det sex par det gäller (vilket kan göra stor skillnad).

Hur länge kan vi låta dem vänta med att svara – eller gäller samma regler som för övriga gäster?

Svar:
En bröllopsinbjudan ska inte gå ut mer än ett par månader i förväg – högst.

Innan dess föreslår jag ett meddelande om ”save the day”.

Men även om paren väntar barn i denna tidsperiod kan man inte förvänta sig att de vet bättre en månad eller tre månader i förväg.

Formellt sett ska de då avböja, eftersom de inte vet datum för nedkomst, men samtidigt kan ni föreslå paren en placering som gör att ni enkelt kan justera om de uteblir.

Någon av dem kan ju få barn samma dag som bröllopet. Placera dem tillsammans så blir det ingen lucka om de uteblir.

Svaret blir att ni får välja,  vill ni ha dem med, låt dörren stå öppen för ändring ända fram till bröllopet, samtliga sex par lär ju inte få på en gång.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – min partner är inte inbjuden till middagen, kan jag tacka nej?

Fråga:
En nära och god vän till mig har inte bjudit min pojkvän till hennes disputation.

Jag har tackat nej för att det inte känns bra för mig att gå utan min partner.

Eftersom hon ringde och frågade varför jag inte kunde komma och hon sa att hon var besviken, förklarade jag hur det var.

Hon sa att hon bara bjudit partners till vänner som hon känner väl och att det är ett begränsat antal gäster hon kan bjuda och att hennes kollegor inte har sina partners med.

Jag sa att jag inte tar illa upp men att det känns ändå konstigt för mig. Hon bad mig fundera lite på saken.

Jag gjorde det och skrev ett mail igen och tackade nej.

Hon ringde till mig (lämnade meddelande) och sa att hon var jätte besviken och förklarade samma sak igen, att det är bara de hon känner väl osv.

Sedan säger hon att hon att det verkade som om jag tvekat över min partner (konstig kommentar – rent oförskämt!), hon ber mig ringa tillbaks och prata om detta som är så tråkigt.

Jag har svårt att inte bli besviken på henne men jag står fast vid att jag respekterar hennes beslut, men känner att hon behöver respektera mitt.

Jag har tänkt gå på morgonen till själva disputationen och hedra henne då.

Detta känns jättesvårt, har ni något råd, kan jag säga något mer?

Bjuda henne på middag och fira henne vid annat tillfälle? Annat råd?

Svar:
Du har agerat helt korrekt i enlighet med god etikett, dvs. du avböjer med skälet att din partner inte är bjuden och att du hellre är med honom.

Det fina här är att du inte har frågat om han får följa med, för det är mindre bra. Då försätts din väninna i en svår valsituation. Helt rätt således!

Din väninna har i och för sig rätt att bjuda vilka hon önskar, men hon får då räkna med att man gör som du.

Det tillhör sedan gammalt god ton att man alltid bjuder par och delar inte på dem vid en inbjudan. Undantag kan vara personalfester, föreningsfester eller liknande.

Din väninna kan således agerat helt korrekt om hon varit konsekvent och delat på alla par vid inbjudan till bekantskapskretsen, men eftersom hon inte gjort det så blir hon snarast oförskämd.

Vad det gäller hennes kommentar om din partner och ert förhållande är det ohyfsat, det är inte hennes sak att kommentera.

Det får du nog prata med henne om vid ett senare tillfälle och fråga vad hon tänkte på när hon sa så. Men släpp det just nu, jag tror det är oviktigt i sammanhanget.

Du har två vägar, antingen pratar du med din partner och beslutar dig för att gå på festen ändå, för din väninnas skull.

Om hon gjort en miss rent formellt vid inbjudan, så är det inte hela världen.

Visa att du sätter dig över sådana detaljer, för hon verkar uppenbart vara väldigt mån om din närvaro.

Alternativ två är att göra som du redan meddelat, du närvarar när hon försvarar avhandlingen och sedan avstår du festen.

Skälet har du tydligt aviserat och då får hon respektera detta.

Att då försöka kompensera eller ställa till rätta blir bara tokigt. Du närvarar, men inte vid festen.

Därmed har du tagit ett beslut och står för det.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson