Klädsel – bör jag ha strumpor till klänningen?

Fråga:
Vigsel kl 15 , nu i juni med vackert väder.

Bör man ha strumpor i sandaletterna (enklare lång klänning)? Klädkod på bjudningskortet: Kavaj

Svar:
Det ser alltid mer påklätt ut med strumpor, samtidigt kan det bli varmt. Syns inte benen eller struporna (med undantag av sandaletterna) så spelar det ingen större roll.

Men vill du vara formell, då är det strumpor som gäller.

Klicka här för att läsa om klädsel kavaj för henne på bröllop >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkod – vad gäller i en bastu, får man vara naken om den är mixad?

Fråga:
Vad gäller för klädkod i en bastu för mixat sällskap?Får man sitta naken? Eller kan någon kräva att man skyler sig eller vice versa?

Svar:
En bastu innebär nakenhet och på många platser, såväl inom som utanför Sverige finns mixade sådana. Att vistas där innebär att man accepterar de vedertagna oskrivna regler som finns.

Ingen kan kräva att du skyler dig och i de flesta fall är inte kläder (som badkläder) tillåtna. Sedan är det inget som hindrar att någon sveper en handuk omkring sig, men som sagt – inget som krävs.

Klicka här för att läsa mer om etikett människor emellan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkoder – klänningsrygg för frack, passar den?

Fråga:
Är en klänning som på bilden passande för ”frack” trots gummibandet i ryggen?

Svar:
Du har önskat ett snabbt svar och tyvärr kan jag inte ge dig det då det är så många frågor just nu. I din fråga har du skickat med en bild på en mycket vacker festfin klänning. Klänningen kan jag inte visa via den länk av hänsyn till våra sponsorer. Jag länkar endast till dem.

Men den klänning du visar är i golvlängd, mörkt lila i finare kvalité, djupt urringad i ryggen med en rak kant och två axelband. Den passar alldeles utmärkt!

Klicka här för att läsa mer om frackklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – finns det regler för om toastmasters klädsel ska matcha någon?

Fråga:
Min sambos syster skall gifta sig, och han ska vara toastmaster. Brudgummens syster skall vara toastmadam.

Vem ska min sambo ”matcha” – typ med slips eller näsduk? Med mej ellerr madamen? Eller gäller inte sådant?

Svar:
Han behöver inte matcha någon av er, han kan bära en diskret slips och en vit näsduk.

Krav på matchning finns inte, det är en modesak som dyker upp allt oftare.

Klicka här för att läsa om brudfölje >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – ska jag som är gudmor hålla tal?

Fråga:
Mitt gudbarn ska gifta sig, förväntas det av mig att hålla tal till brudparet. Till saken hör att jag kommer att sitta vid honnörsbordet (istället för brudens biologiska mamma som tyvärr avled för ett par år sedan).

Om svaret är ja, hur pass omfattande bör talet vara ska jag nämna brudens mamma i talet?

Svar:
Det är inget som krävs av dig, men det blir säkert uppskattat.

Eftersom du sitter på brudens mors plats, känns det närmast naturligt att du nämner henne med några vackra ord. Du är på sätt och vis hennes ställföreträdare denna stora dag.

Klicka här för att läsa om  talen på bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn 

Bröllop – klädsel till tärnans respektive, måste den matcha?

Fråga:
Ska min pojkvän på något sätt matcha mig färgmässigt om jag är tärna?

Svar:
Nej, det är det på intet vis något som kräver. Ni kommer inte sitta tillsammans i kyrkan, ni kommer inte sitta ihop vid festen. Så det blir inget som kommer noteras oavsett hur ni gör.

Sedan kan det vara en kul grej om han väljer en slips i samma färg som din klänning. Men som sagt, inget ni behöver genomföra.

Klicka här för att läsa om att vara tärna på bröllop >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Utlandets etikett – krävs det hatt vid bröllop i Italien?

Fråga:
Måste/bör jag ha någon sorts huvudbonad på bröllop i en katolsk kyrka i Italien? Ska bära en kort klänning, strax nedanför knä.

Bröllopet är kl 12 på dagen, mottagning på hotell kl 16. Jag är brudgummens mamma, ca 150 gäster, mycket internationellt men brudens familj är italiensk och strikta katoliker.

Svar:
Det du beskriver är ett förmiddagsbröllop och det betyder att du mycket väl kan bära hatt. Men något formellt krav eller förväntan på detta finns inte, men ju mer proper du är, desto bättre. En italienare/italienska är alltid stiligt klädda.

Eftersom det är er son som gifter sig, så varför inte fråga honom om vad han förväntar sig? Det är alltid bäst att samråda och han kan ju fråga sin blivande hustru till råds.

Klicka här för att läsa om etikett i Italien >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Födelsedag – kan man ge vita liljor på ett 90-års kalas?

Fråga:
Går det bra att ge vita liljor till en person som fyller 90 år?

Svar:
Vita liljor och nejlikor var förr vanligt vid begravningar. Det har förvisso alltmer luckrats upp och förekommer idag även i andra sammanhang, men en viss försiktighet kan vara bra.

Symboliken och traditionen finns kvar hos många, budskapet kan feltolkas. Har du själv fått blommorna ska du inte tolka budskapet enligt ovan.

Klicka här för att läsa blommornas språk >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Kungligt – hur ska jag uppträda?

Fråga:
Jag har en fråga angående vårt kungahus. Om jag någonsin ställs i den situationen, att jag får träffa en kunglighet, vad gäller då?

Jag vet att man inte ska säga ”du” till dom, men annars? Ska jag knäböja? Ska jag ta i hand? Ögonkontakt? Vad gäller?

Hur kan jag hedra mitt kungahus, utan att förolämpa?

Svar:
Du säger ”Kungen” eller ”Drottningen” vid ett direkt tilltal. Givetvis kan du även säga ”Ni” till kungaparet. Ingen av dem vill bli ”duad”.  När du skriver till Kungen och då är det alltid formellt. Tilltal i skrift är Eders Majestät som den korrekta inledningen.

I mer formella sammanhang säger du Ers Majestät till Kungen eller Drottningen, det är om du inleder med ett tal och ska omnämna dem eller på annat sätt vara mer formell.

Blir du inbjuden till middag i Vita havet gäller olika hälsningsregler. Om det är statsbesök, så går gästerna fram och hälsar, annars går Kungaparet runt och hälsar på gästerna. Kungafamiljen tar i hand ocjh om de är på besök i t.ex. din hemort eller på ett företag går de runt och tar i hand. Knäböjande är helt och hållet borta, detsamma gäller nigande inför dem.

Omnämner du till t.ex. Prins Daniel och kronprinsessan Victoria i ett tal med dessa närvarande, säger du Ers kungliga höghet och skriver du omnämns de med Hans kungliga höghet eller Hennes kungliga höghet. Du ska lämpligen skriva förkortningen H.K.H till båda.

Om du följer dessa enkla regler visar du Sveriges Kungahus och det ämbete de representerar respekt.

Klicka här för att läsa min artikel om att gå på kungamiddag >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn