Fråga:
Jag har en fråga angående vårt kungahus. Om jag någonsin ställs i den situationen, att jag får träffa en kunglighet, vad gäller då?
Jag vet att man inte ska säga ”du” till dom, men annars? Ska jag knäböja? Ska jag ta i hand? Ögonkontakt? Vad gäller?
Hur kan jag hedra mitt kungahus, utan att förolämpa?
Svar:
Du säger ”Kungen” eller ”Drottningen” vid ett direkt tilltal. Givetvis kan du även säga ”Ni” till kungaparet. Ingen av dem vill bli ”duad”. När du skriver till Kungen och då är det alltid formellt. Tilltal i skrift är Eders Majestät som den korrekta inledningen.
I mer formella sammanhang säger du Ers Majestät till Kungen eller Drottningen, det är om du inleder med ett tal och ska omnämna dem eller på annat sätt vara mer formell.
Blir du inbjuden till middag i Vita havet gäller olika hälsningsregler. Om det är statsbesök, så går gästerna fram och hälsar, annars går Kungaparet runt och hälsar på gästerna. Kungafamiljen tar i hand ocjh om de är på besök i t.ex. din hemort eller på ett företag går de runt och tar i hand. Knäböjande är helt och hållet borta, detsamma gäller nigande inför dem.
Omnämner du till t.ex. Prins Daniel och kronprinsessan Victoria i ett tal med dessa närvarande, säger du Ers kungliga höghet och skriver du omnämns de med Hans kungliga höghet eller Hennes kungliga höghet. Du ska lämpligen skriva förkortningen H.K.H till båda.
Om du följer dessa enkla regler visar du Sveriges Kungahus och det ämbete de representerar respekt.
Klicka här för att läsa min artikel om att gå på kungamiddag >>
Mats Danielsson, Etikettdoktorn