Bordsskick – frågor om etikett i Sverige?

Fråga:
Jag har några frågor om etikett. Jag bor inte i Sverige:

Finns det någon ritual innan man börjar en måltid?  Är det okej att tacka nej till mat?  Är det okej att ta en andra portion?  Är det okej att lämna mat på tallriken, eller ses det som negativt?  Är det okej att göra ”mums”-ljud efter måltiden? Finns det några saker som verkligen ses som fel när det kommer till middagar? Ger man dricks till taxichauffören och hur mycket i så fall? Ses den engelska ”två-finger-gesten” okej i Sverige?

Svar:
Det finns flera olika traditioner. Kort sammanfattning av din första fråga. Först hälsar värdinnan välkommen till bordet, sedan sätter man sig inte före värdparet, man dricker endast av vatten och äter av brödet, lägger servetten i knäet och dricker inte av vinet. Värden hälsar välkomna, värdinnan börjar äta eller säger varsågod. Då kan man börja äta.
Här kan du läsa mer om etikett innan du går till bords >> 

Om värdparet erbjuder en andra portion är det helt i sin ordning. I de flesta fall förväntas du ta mer mat.

Det är okey att lämna mat på tallriken, även om det bästa är att aldrig ta för sig mer än man kan äta upp.
Här kan du läsa om tips vid middagsbordet >> 

”Mums-ljud” eller andra läten ska man alltid undvika vid ett svenskt middagsbord.

Det finns många saker som kan bli fel vid en svensk middag, men i de flesta fall är vi överseende med misstag.
Här kan du läsa 10 tips för bra bordsskick >>

Du kan ge dricks till taxichauffören om du är nöjd med servicen. I de flesta fall avrundar man uppåt.
Klicka här för en guide till dricks i Sverige >>

Den engelska V-gesten ses som ett tecken på seger (från V som i victory). Inget som används i middagsbruk, men som inte heller ses som oförskämt.

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bordsskick – hur håller jag ett vinglas korrekt?

Fråga:
Var håller man ett glas (vinglas med fot). Har sett varianter på detta! Det kanske inte spelar så stor roll, men vill ändå fråga.

Svar:
Ett vinglas består av tre delar, kupa, stjälk och fot. Genom att hålla i stjälken kan du dricka vinet utan att vidröra kupan, därmed kommer inte vinet att påverkas av din kroppstemperatur.

Därmed får det korrekta sättet att hålla ett vinglas, vara att hålla i stjälken eller foten.

Klicka här för att läsa min artikel om glas >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Kondoleans – kan jag sända blommor?

Fråga:
Min svärdotters farmor har gått bort. Ska man skicka någon blomma till hennes föräldrar samt till svärdottern?

Svar:
Om du känner henne väl, så är det bättre med ett besök eller ett telefonsamtal. Är ni inte så bekanta kan ett kondoleanskort vara uppskattat.
Blommor kan du givetvis också skicka, men ofta kommer de mer till glädje när sorgen gått över i vardagen.

Läs mer om kondoleanser >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädsel – huvudbonad till folkdräkt?

Fråga:
Jag ska på bröllop och tänker ha folkdräkt på mig. Jag har fått olika bud på om jag ska ha mössa eller huckle som huvudbonad då jag är ogift. Det är en Västerbottensdräkt.

Vad är det som gäller?

Svar:
Du kan utan bekymmer bära din dräkt, den fungerar till alla klädkoder.

Det förekommer en mängd tillbehör till folk och hembygdsdräkter. Det varierar också stort mellan de olika dräkterna, men jag tror att förr hade kvinnorna kulört mössa som ogift och svart som gift till er dräkt (utifrån några bilder i ett album). Denna uppgift är inte tillräckligt säker för att jag ska kunna säga att det är mitt råd.

Mitt råd är att du kontaktar hembygdsföreningen på din ort. De kan säkert hjälpa dig mycket bättre än jag.

Klicka här för att läsa om högtidsdräkt >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Människor emellan – störa grannarna med byggnation på villa, vilken hänsyn gäller?

I trapphus står ofta en lapp från värden om att det skall vara tyst efter 22 på kvällen till nån gång på morgonen. Vad gäller när man bor i villa i tätbebyggt område?

Vi bygger ett uterum och vid 19.30 en kväll kom en granne över och sa åt min man att han skulle köra ner sågen i halsen på honom. Hur sent får man lov att bygga?

Ska man ta hänsyn till kristna högtidsdagar/helgdagar. Skall vi i så fall ta hänsyn till helgdagar i andra religioner? När får vi i så fall bygga?

Svar:
Det finns egentligen inga ”lagar” för privata bostäder i villaområden. Om ni är mycket störande kanske ni möjligen skulle kunna bli ombedda att tysta ned er lite.

Nu kan man som villaägare inte i alla lägen ta hänsyn till grannarnas behov av tystnad, men kanske ni kan planera att mer störande arbeten läggs dagtid. Detta gäller oavsett helgdag eller vardag, men kanske det finns en poäng i att visa hänsyn på tidig morgon och sen kväll, om inte annat för grannsämjans skull. Utgå från våra svenska helgdagar, det är trots allt dessa som styr våra arbetstider och när folk är mer lediga.

Att som er granne uttrycka sig så grovt kan närmast ses om olaga hot, men det lär knappast förbättra grannsämjan om ni anmäler honom. Prata istället med grannarna om ni behöver göra något på kvällen. Någon speciell tid finns kanske inte, men motorsågar och borrmaskiner samt gräsklippare kanske kan vila fram emot 9-tiden på morgonen och vara tysta efter 21.00 (helger). Men det är bara tumregler från mig.

Klagar grannen mer, så förbered er genom att föra anteckningar över den störande verksamheten; tidpunkter, typ av ljud och inte minst hur många gånger ni stört sent eller tidigt på helgerna.

Klicka här för att läsa om etikett mellan vänner >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Människor emellan – om rosor och ordspråk?

Fråga:
Jag undrar om det finns något ordspråk eller dylikt när det gäller rosor. 
Man kan inte gråta när man doftat på rosor. Stämmer detta?

Eller finns det något liknande talesätt?

Svar:
Jag har aldrig hört något ordspråk som du beskriver, men det betyder inte att det inte förekommer. Jag är heller ingen expert på sådant, det tillhör mer den språkliga delen, snarare än vett och etikett.

Ett kinesiskt ordspråk skriver: ”Det doftar alltid lite av den hand som skänker bort rosor”.

Klicka här för att läsa blommornas språk >>

Klädsel – kan jag bära kavaj tillsammans med kortärmad skjorta?

Fråga:
Kan man sommartid ha en kortärmad skjorta till kavaj? Jag har hört sägas att man förväntas ha långärmad till kavaj, vilket är konstigt sommartid. Tänker bära jeans till.

Svar:
Formellt bär du alltid skjorta med lång ärm till kostym. Det är snyggare och mest korrekt. Konstigt är det inte, med kort ärm och hög luftfuktighet fastnar din hud i underlaget, på bordet, i pappren på kontoret etc. I Singapore frågade jag varför man bar lång ärm i 36 graders värme och svaret blev exakt samma. De har hög luftfuktighet och det fungerar inte med kort ärm.

I ditt fall spelar det ingen roll eftersom du planerar bära jeans till kavajen är du fritidsklädd och inte på något vis formell i din klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om klädseln kavaj >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Kungligt – klädsel på jubileumsmiddag?

Fråga:
Jag ska på en jubileumsmiddag där kungen och drottningen ska vara med. Jag sitter inte vid honnörsbordet. Vi ska vara stadshuset i gyllene salen först och sedan i blå hallen. Det blir dans.

Det blir hundratals gäster. Klädsel är smoking/mörk kostym. Jag har köpt en fantastisk klänning i 100 % siden men oroar mig för att den inte är tillräckligt uppklädd. Jag kommer att ha en fin håruppsättning som jag gör hos frisör samt svarta högklackade lackskor och en svart lackväska. Jag kommer att ha örhängen och halsband. Vad tror du?

Svar:
En lång smokingklänning blir finare, just genom sin längd – ankellång, den klänning du beskriver är knälång. Valet av din smokingklädsel beror på vilken typ av fest du skall gå på, i detta fallet är det mycket formellt. Då det är en stor smokingfest med dans då tar du på dig en finare klänning och du kommer garanterat se en hel del ankellånga klänningar. 

Om du vill så använder du smycken, men det krävs inte ett enda smycke vid en aftonklänning. Så du kan absolut använda det du föreslår.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn