Klädsel – mörk kostym för 17 årig kille?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop där klädsel är mörk kostym. Vad bär då damen? Ska vår 17-årige son också bära mörk kostym?

Svar:
Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt. En liten jacka eller liv med ärmar och en lång kjol kan krävas vid mycket fin klädsel och stor middag. Färgen väljer du helt efter eget tycke och smak.

Om din son fortfarande är i den åldern att han växer fort, kan det vara onödigt att köpa en kostym. För på en 17-åring, är trots allt en mörk kostym snyggast. Alternativet är ett par mörka snygga byxor, skjorta med slips och en tröja.

Klicka här för att läsa om mörk kostym >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Begravning – skriver man kort till handblomman vid begravning?

Fråga:
Vad skriver man på kortet med en ros som man lämnar på kistan i kyrkan . En ganska nära bekant har gått bort och änkan är faktiskt närmare vän .

Svar:
Du skriver inget kort till handblomman, det gör du endast om du beställer en bukett eller krans. Den placeras då vid/på kistan i förväg. Där kan du skriva saker som: ”tack för allt”, ”vila i frid”, ”en sista hälsning”.

Klicka här för att läsa om att vara gäst på en begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Vett och etikett på jobbet – namnskyltens placering – höger eller vänster sida?

Fråga:
På vår arbetsplats bär alla namnbrickor. Nu har en diskussion uppstått om vilken sida namnbrickan ska sitta på. Har du ett enkelt svar på detta?

Svar:
Traditionellt bärs den på vänster sida, närmast hjärtat. Men alla med ”säljvana” vet att det är klokare att placera den på höger sida. Skälet är att när man tar varandra i hand, eller ser på varandra är det lättare att låta blicken diskret ”falla ned” till höger sida. prova själv, så ser du genast skillnaden. Så mitt svar blir rent affärsmässigt – höger.

Klicka här för att läsa mer om affärsetikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dresscode – hur skriver jag Kavaj på en engelsk inbjudan?

Fråga:
Jag håller på att planera mitt bröllop som blir i augusti 2010. Vi kommer att skicka ut inbjudan till utländska gäster som bor i Singapore, Australien, USA och Schwiez, jag har funderar på hur jag skall formulerar klädkoden på engelska. Tänkt att skriva Kavaj på de svenska inbjudningskorten men hur skriver jag på de engelska?
Om man skriver Suit/ Informal dress vad betyder det?

Svar:
Formal dress (UK) och formal wear (US) är koderna för kläder (i andra länder) som lämpar sig för mer formella sociala tillställningar, som bröllop, formella fester eller middagar. Den västerländska traditionen med smoking eller frack som kännetecknas av svart eller vit fluga, har spridit sig till många länder, det är numer nästan alltid standarden i länder som saknar en formell nationaldräkt. Men du vill ta detta till en mer traditionell ”svensk” nivå och då gäller mörk kostym, eller som man skrev förr, kavaj. Här uppstår problemet, man saknar vårt begrepp kavaj på bröllop i andra länder, där gäller enbart ”formal” och du måste ”kliva ned” en nivå. Men det ska stå Dresscode informal på inbjudan, sedan lägger du till Dark lounge suit.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bordsskick – måste man bordsplacera?

Fråga:
Vi har gift oss på en flygplats och varit utomlands. Nu när vi kommit hem så ska vi ha en fest med ca 90 pers inbjudna. Vi har hyrt en lokal och bjuder på buffe och öl/vin, lokalen är mysig men indelad i två våningar. Vi vill ha en avslappnad och trevlig fest, har även anlitat
en trubadur. Måste man ha bordsplacering eller kan folk få sitta var de vill? Vad tycker ni?

Svar:
Givetvis kan folk få sitta var de vill, ni som värdpar avgör detta helt och hållet. Inga problem alltså!

Klicka här för att läsa mer om bordsplacering >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Klädsel – regler för lackskor?

Fråga:
Jag spelar med i en orkester där klädseln är väldigt enkel. Svarta byxor med svart skjorta. (inget mer-ingen slips eller liknande…) Nu är det förslag på lackskor till detta. Vilka regler finns det när det gäller lackskor? Kan man ha detta eller ser det konstigt ut?

Svar:
Den enda ”regel” som finns är att lackskor (för mannen) är finare än en välputsad sko till frack eller smoking. Om det ser ”konstigt” ut är mer en smaksak än etikett. Ni kan ha vad ni själva vill.

Klicka här för att läsa mer om vett och etikett med skor >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Present – vernissage, ska man ta med blommor?

Fråga:
Vår dotter och två andra skall ha sin första  vernissage. Som vi föräldrar är inbjudna till.
Undrar då om vi skall ha med t.ex. blommor till henne? Har aldrig varit på något sådant.

Svar:
En blomma kan vara jättetrevligt, men absolut inget krav. Din närvaro räcker gott.

En liten grupp med ett kort i kan också vara effektfullt, den kan hon placera så alla ser den på utställningen.

Klicka här för att läsa om blommor som present >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Begravning – slips och färgen?

Fråga:
Jag har en fråga gällande den begravning jag ska närvara vid imorgon och val av slipsfärg. Det är så att personen som avlidit är min mosters man (d.v.s min indirekta morbror). Han var även min gudfar och våra familjer har gjort en hel del resor tillsammans de första 20 åren av mitt liv. De sista 15 åren har vi träffats ca 1-2 gånger/månad, men har alltid haft god kontakt. Jag umgås mycket med hans son (min kusin) och har gjort så hela livet. Frågan är om jag ska använda svart eller vit slips imorgon?

Stort tack på förhand för – en i mina ögon – komplicerad fråga och ett svårt svar.

Svar:
Det är framför allt syskon, föräldrar, make/maka och barn som är närmast anhöriga. I ditt fall var ny mycket nära vänner och släkt på avstånd genom giftermål. Det innebär alltså svart slips, du är inte närmast anhörig.

Klicka här för att läsa om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Inbjudan – bara jag blir bjuden, inte min sambo. Vad har värden för avsikter?

Fråga:
Jag har en vett och etikett-fråga som väl gränsar till ett moraliskt spörsmål. Jag har en ganska liten men nära vänskapskrets på fyra väninnor. Min sambo känner mina väninnor väl och är nästan alltid med när det bjuds till fest.

För ett tag sedan bjöd en ”ny” vän mig och mina väninnor på fest. Jag känner honom
inte så väldigt väl,Jag blev personligt inbjuden. Några dagar innan festen berättar en väninna
att värden) hälsar att man inte kan ta med sig sin respektive på festen. Jag blir sårad och förolämpad. Detta drabbar nämligen endast min sambo väninnans pojkvän är inbjuden då han känner värden bättre. Jag blir irriterad på min vän och värd som gör så här. Jag tycker inte att det är okej att ge någon en ”anti-inbjudan” på detta sätt, för mig gränsar det till mobbing av både mig och min sambo. Jag frågar om en förklaring till detta och får höra att det är pga platsbrist i värdens lägenhet. Väl på festen har vissa andra med sig sin respektive, som jag med säkerhet vet har träffat värden mindre än min sambo. Jag är den enda som har fått höra att jag inte får ta med min respektive. Jag får dessutom också frågan ”Var är din sambo”, av värdens vänner eftersom han ofta har varit med på fester innan. På detta vet jag inte vad jag ska svara, jag kan ju inte säga ”Nej, han var uttryckligen inte bjuden”.

Vad värden hade för avsikter med sitt beteende vet jag inte, och jag har inga höga tankar om honom numera.  Men det som jag inte kan gå vidare från är min nära väninnas beteende. Att hon förde vidare denna (i mina ögon) mobbning, och dessutom försvarar den och blir arg på mig som tycker att detta är fel och ohyfsat.

Tycker du att det är okej ur ett socialt vett och etikett perspektiv att bjuda in någon till en fest, och sedan hälsa att den inbjudnes respektive uttryckligen inte är bjuden? Har jag överreagerat som har så svårt att smälta detta?

Svar:
Svaret är enkelt – du ska tacka nej och inte ens fundera på att gå på festen. Man delar inte på ett par och det borde värden, eller din nya ”vän” veta. Du undrar dessutom vad han avser, för mig känns det uppenbart, han vill träffa dig på tu man hand utan din sambo.

Oavsett, så ska du se det ur din sambos perspektiv – hur kul vore det om en ensam tjej bara bjöd honom och inte dig? Du skulle vilja att han avböjde, eller hur?

Det är inte din väninna som gör fel, lite osmart av henne att vara budbärare, det är värden som klantar sig. Däremot är det ett oskick av din väninna att påstå att du är oartig etc. Där ska du sätta ner foten och tydligt förklara att du inte accepterar sådant snack! Jag skulle annars avsäga mig den vänskapen, för då är det ingen vänskap, enbart en egotrippad person och är socialt obegåvad.

Klicka här för att läsa hur du avböjer en inbjudan >>