Student – klädsel för publiken på abiturientbal?

Fråga:
Jag är bjuden här om några dagar av min väninna och se på när hennes dotter dansar bal. Vad jag undrar lite är det sed att man tar med sig en present till dottern? Är det oartigt med ett presentkort?
Tack så mycket på förhand! Bra sida!

Svar:
Tack för ditt beröm, hoppas att mitt svar hinner nå dig då jag har väldigt många i kö just nu.

Abiturientbal kommer från den gamla studentexamen som infördes 1864.  Eleven kunde kalla sig abiturient i och med att man börjat skriva de skriftliga proven i studentexamen. Begreppet avskaffades i Sverige 1968, men förekommer fortfarande i Finland.

En sådan bal är lite som en bal på slottet, med studenterna iklädda vackra klänningar och frackar. De har tränat att dansa och gör detta inför publik. Vissa skolor vårdar fortfarande traditionerna och balerna brukar dra mycket publik.

Klädseln som publik är inte given, det varierar stort. Men klä dig finare än vardag, så klarar du dig långt.

Klicka här för att läsa om klädkod finare vardag >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dresscodes – vad innebär ”Attire semi formal” på bröllop för henne?

Fråga:
Behöver hjälp…. Bjuden på bröllop och på inbjudan på kors står klädsel: mörk kostym på svenska och på deras ”bröllopshemsida” står där:
Klädsel är mörk kostym, Attire Semi formal. Suit for men, and a cocktail dress or a dressy shirt with a top for the ladies.

Om jag förstått det rätt så är mörk kostym längre än knäna och cocktail gärna ovanför knän.

Svar:
Cocktailklänningen har alltid varit och är fortfarande en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk. som siden eller sammet. Med knäkort beskriver man egentligen en kjol under ditt knä i längd.

Dessutom har inbjudan skrivits med ”Attire semi formal”, vilket som du skriver innebär mörk kostymklädsel. Därmed har de formaliserat inbjudan och då ska längden vara under knäet.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkod – bröllop med Kavaj, fungerar ljusgrå kostym?

Fråga:
Jag skall på bröllop mitt på högsommaren i Sverige. Det står kavaj som klädkod, fungerar en ljusgrå kostym till ändamålet?

Svar:
Klädkod Kavaj innebär vid mer formella tillställningar, som bröllop, mörk kostym. Så mitt svar blir således nej, det kan du inte.

Välj en mörkare grå kostym i så fall.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – bjuda på alkohol på hyrd buss?

Fråga:
Vi funderar på att hyra en buss som kan ta våra bröllopsgäster från kyrkan till festlokalen.
Vore det ok att bjuda gästerna på ett glas bubbel under färden?  Är det ens tillåtet?

Svar:
Uppriktigt kan jag inte se poängen i detta då det blir svårt med glasen, risk för spill på kläderna och annat opraktiskt. Avvakta till ni är framme istället är mitt råd.

Vad det gäller tillåtelse får ni ta det med bussbolaget, de finns nog flera som skulle säga nej.

Klicka här för att läsa mer om skålande >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Middagsetikett – var lägger jag min aftonväska?

Fråga:
Jag undrar var jag ska lägga min väska under middagen när jag ska gå på bal? Den har ingen axelrem, så jag kan inte hänga den på stolen.

Är det okej att lägga den på bordet eller hur ska jag göra?

Svar:
Du får lägga den i ditt knä eller möjligen under stolen. Men det senare är opraktiskt.

Den ska aldrig, hur söt eller dyrbar den är, läggas på matbordet.

Klicka här för att läsa min artikel om väskor >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Bröllop – klädkod kavaj, kan jag bära hatt?

Fråga:
Hej och tack för utomordentlig info om vett och etikett. Vi är bjudna på bröllop och står i inbjudan kavaj kan jag då bära hatt?

Svar:
Nu framgår det inte av din fråga om du är man eller kvinna. I båda fallen är svaret att det kan du göra,  med skillnaden att mannen tar av hatten i inne i kyrkan. En kvinna kan bära hatt till förmiddagsdräkt eller mörk kostymklänning. Vid bröllop räknas begreppet Kavaj som mörk kostymklädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Inbjudan – ”Répondez, s’il vous plaît”, när skickas den?

Fråga:
Jag fick en inbjudan till nyårsfest förra året och det stod att R.S.V.P.  var den 1 oktober. Är det rimligt att svar ska lämnas 3 månader före festen?

Svar:
RSVP är en förkortning för den franska frasen ”Répondez, s’il vous plaît” , vilket innebär Om svar anhålles. Normal tid för svar är max sex veckor (denna korta tid då väldigt många glömmer svara vid längre tid för svar).

Men det är alltid värdparet som avgör svarstiden. Kan man inte svara, då avböjer man med den motiveringen, du måste invänta närmare besked. ¨

Klicka här för att läsa mer om tid för inbjudan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Student – vad betyder förkortningen 17.00 DK?

fråga:
Vi är bjudna på disputationsfest, på inbjudningskortet står Tid:17 DK. Vad betyder det?

Svar:
I akademin är alla angivna tider vanligtvis en kvart senare än vad man skriver ut, så att om man skriver att något börjar klockan 16 menar man egentligen att det är drop in fram till 16.15. Ett annat sätt att skriva det är 16 ak (dvs 16 med akademisk kvart). Om man istället vill att något ska börja prick klockan fyra skriver man antingen 16.00 eller 16 uk (16 utan akademisk kvart).

Till fest är det vanligt med dubbelkvart (DK), och ofta börjar man då mingla med en fördrink fram tills de dubbla kvartarna gått ut och sätter sig sedan till bords.¨

Klicka här för att läsa mer om akademiska kvart >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn