Människor emellan – etikett när man läser tidningen?

Fråga:
När man bläddrar I en tidning är det ibland svårt att få tag i nästa sida varpå jag slickar på tumme/pekfinger och på så sätt får bättre grepp. Men min fru tycker detta är dålig vett och etikett med hänvisning till bakterier och att någon annan kan råka ta i något där mitt saliv varit.

Finns det någon etikettregel kring detta?

Svar:
Det är bara att konstatera att det finns det inte. Sedan kan man definiera begreppet som bemötandet av andra, det är väl närmast här dn hustru har en åsikt. Men faktum är ju, att det är du som ”slickar i dig” andras avtryck i tidningen. Därmed är det upp till dig.

Klicka här för att läsa om tidningens vett och etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Människor emellan – nätdejt, vad ger man i present om hon bor i Asien?

Fråga:
Det så att jag har mött en tjej via nätet, vilket jag gjorde för ett par månader sedan och nu fyller hon år om lite mer än en månad. För att dra historien:

Efter ett tag så fick jag ett mail från en tjej från ett  en annat land som sökte en mejlkontakt från Sverige, och jag svarade på inviten. Jag trodde att detta skulle vara vilken kontakt som helt. En kontakt där man skriver lite mejl tillvarandra, skickar bilder m.m med en vänskaplig ton. Efter ett tag så blev mejlen längre, mer detaljrikare, men framförallt tonen oss emellan som varit helt vänskaplig blev helt plötsligt mycket djupare och jag kände verkligen att jag började få känslor för henne. Detta förklarade jag för henne och då kom svaret jag trodde var omöjligt och som jag aldrig trodde skulle ske: Hon kände likadant för mig. Vi hade blivit kära. Med den här tjejen känner jag mig helt annorlunda jämfört hur det har varit med andra tjejer som jag har träffat. Den här gången känns det speciellt.

Som jag har nämnt här ovan så närmar sig hennes födelsedag och nu vill jag verkligen visa vad jag känner. Jag är inte så bra på sådana här saker så jag känner mig lite osäker. Jag har en del idéer på vad jag kan ge henne, men jag skulle vilja ha lite råd från som definitivt har bättre kunskap än mig.

Svar:
Först får jag säga grattis, vad kul att ni har hittat varandra! Jag har förkortat ditt mail ganska mycket, men du beskriver att din flickvän är från ett asiatiskt land. Min nästa fråga blir om du träffat henne? För har ni det, d.v.s. inlett ett ”fysiskt” förhållande, då kan du ge henne en present som visar den samhörighet ni känner. Smycken är alltid rätt, oavsett land.

Men om ni enbart har nätkontakt, då kanske en present av det slaget kan kännas för ”mycket”. Varför inte bjuda henne till Sverige? Det vore väl något? För oavsett, vill du utveckla detta förhållande måste den dagen komma och kostnaden ligger ändå framför dig. Annars, skriv ett vackert brev, skicka med foton från ditt liv, pressa en svensk blomma och lägg i. Endast din uppfinningsrikedom sätter gränsen.

Klicka här för att läsa mer om utlandets etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädsel – Smoking med cummerband?

Fråga:
Är det fel att ha maggördel till smoking med spetsig krage?

Svar:
Till en smoking med spetsiga slag (ser ut som en vanlig kavaj på slagen, fast i siden bär du väst och till den med schalkrage bär du midjeband. Om det är rätt eller fel – ärligt talat kommer ingen märka om du ”blandar” de två modellerna.

Klicka här för att läsa om Smoking >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Utlandet – langes Abenkleid på fest i Tyskland?

Fråga:
Jag ska på en stor fest i Tyskland nosta vecka, det är en tillställning för att fira jubileum för Handelskammaren i Tyskland samt utdelning av exportpriset och  kungen och drottningen kommer att vara där.

Klädseln är angiven som festlig klädsel och häromdagen kom ett förtydligande mail om vad det innebär. Det står att för herrar kann det vara frack, smoking eller mörk kostym och för damer ”Langes Abenkleid” (som jag direktöversatt skulle säga lång kvällsklänning), coctailklänning eller elegantare byxdress.

Min fråga är om jag kan bära balklänning, den är i thaisiden, hellång med lite utstående kjol, lite urringad fram och lite bar rygg med strass- spänne bak? Jag har burit denna klänning när klädkoden varit enbart frack innan men är lite osäker vad som gäller.

Svar:
Du kan utan problem bära denna klänning. Klädkoden är ju ordentligt omfattande och därmed ger den också stor frihet, Det fungerar med både mörkkostymklänning, aftonklänning, festlig byxdress (smoking) eller frackklänning (som din). Så du kommer vara perfekt klädd!

Klicka här för att läsa om etikett i Tyskland >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Värdskap – konsten att kasta ut en packad gäst, hur är den?

Fråga:
Någon gång har vi stött på denna person. Som alltid blir full, eller just denna gång blivit så berusad att det är jobbigt. Så vad skall man göra? Eller om det är du själv som blivit berusad. Vad gör man då, och efteråt??

Svar:
Du ser det på på din fest och vill ta hand om saken med en viss ”finess” och etikett misstänker jag. Då gäller det att som värd agera – snabbt! För både gästens och övriga gästers skull.

Den bästa lösningen är att få ut personen ur hemmet. Kolla även om gästen kom ensam eller tillsammans med någon. Ta gästens partner åt sidan och hör efter om inte ”NN kanske fått  lite mycket att dricka?” Föreslå därefter, fråga inte, att partnern ordnar så NN kommer hem. Om detta inte fungerar, placera gästen i en redan beställd taxi, gör upp med chauffören om adress och betalning (det kan du lösa med gästen en annan dag) och skicka hem. Det finns säkert lika många tricks att fixa dett problem som läsare på bloggen. Det här var ett av dem.

Det kan tyckas vara elakt och du riskerar att ”göra bort dig”, men berätta nästföljande dag för din berusade vän att ”en vän bryr jag mig om och förhindrar att det blir fel, men min ovän hade jag struntat i” Är det du själv som gått över styr, ta dig hem. Klarar du det inte själv är det bättre att be om hjälp av en vän och sedan kontaktar du din värd dagen efter och ber om ursäkt (ifall det behövs).

Klicka här för att läsa mer om berusade gäster >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bordsskick – Cocotter med lax och Västerbottenost – bestick?

Fråga:
Jag ska bjuda på cocotter med lax och västerbottenost, som serveras i små suffléformar. Vilka bestick används till denna förrätt?

Svar:
Cocotter är benämningen på suffléformarna, de kan alltså fyllas med allt från desserter till, som du beskriver lax och ost. I detta fall gäller förrättsbestick, d.v.s en lite mindre kniv och gaffel.

Klicka här för att läsa mer om bestick >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Hälsning – ska man säga Du eller Ni?

Fråga:
Jag arbetar som servitris och min chef kräver att alla gäster ska tilltalas ned ”Ni”. jag tycker det känns konstigt och obekvämt, vad är egentligen rätt eller fel?

Svar:
Ingetdera är rätt eller fel. Pronomet Ni är, korrekt använt ett fint tilltal, men omodernt. De flesta (ett antal tusen personer) som jag frågar vid mina föreläsningar uppskattar inte att man säger Ni. Det ordet blir vasst och lite opersonligt. Du-reformen har kommit för att stanna.

Kort kan man säga – tilltala kunden med Ni, svarar de med att säga Du, då Du:ar du dem också.

Klicka här för att läsa mer om du och ni >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Skilsmässa – ska jag verkligen behöva gå på min exmans bröllop? För barnens skull?

Fråga:
Min man och jag har nyligen tagit ut skilsmässa som är klar, vi är inte ovänner – men han har hittat en annan. Jag kan ju inte säga att jag gillar det, men jag kommer inte heller att sakna den som ljugit för mig. Till saken: Nu ska han gifta igen och han vill nu att jag ska komma med barnen (de är tre och sex år) på hans bröllop. Jag tycker det känns lite väl magstarkt, han bedrog mig ju! Vad ska jag göra?

Svar:
Det är inget bekymmer alls att svara på. Avstå! Det är ju naivt av honom att komma med en sådan fråga, det är som om han vill ”legitimera” sitt vänsterprassel genom din närvaro.
Låt honom bjuda barnen själv och ta hand om dem.

Klicka här för att läsa om vett och etikett vid skilsmässa >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – vem välkomnar gästerna vid vårt bröllop (båda föräldraparen är värdar)?

Fråga.
Vi ska gifta oss i januari. Både mina och min sambos föräldrar är med och finansierar och de är också angivna som värdpar på vår inbjudan. Så då uååtrår problemet, vem hälsar välkommen och vem tackar för maten?

Svar:
Jag föreslår att båda föräldraparen, eller fäderna håller ett väkomsttal tillsammans. De kan växla sinsemellan och därigenom få ett ganska roligt och annorlunda tal.

Tacktalet, det blir lite knepigare i och med detta arrangemang. För det är brudens eller brugummens närmaste och äldste släkting som brukar få det uppdraget. Det brukar ju vara fadern därmed, men man kan ju inte ”tacka sig själv”. Jag skulle föreslå att ni ber en bror eller syster ta hand om den uppgiften. Eller an äldre manlig släkting.

Klicka här för att läsa om tal på bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Klädsel – hur funkar det om man har skjortan utanpå?

fråga:
Min kamrat envisas med att stondigt ha skjortan utanpå i alla lägen. Kan du inte ge några goda råd så att han blir upplyst om när och var det är lämpligt med detta fenomen.

Svar:
En skjorta utanpå är en modedetalj som idag kan ses i de mest skiftande sammanhang. Därmed inte sagt att det fungerar tillsammans med kostym vid klädkod kavaj eller mork kostym.

Men däremot kan jag inte ”tillrättavisa” någon, man måste själv upptäcka när det passar eller inte.

Klicka här för att läsa om skjortans vett och etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn