Middagsetikett – alkoholfritt alternativt vatten för nykter alkolist?

Fråga:
Jag är nykter alkoholist sedan 5 år tillbaka – en kväll deltar jag på en större middag med kungen och drottningen närvarande – Vad gäller för etikettsregel vid kungamiddag, ska jag begära vatten till samtliga rätter eller alkoholfritt

Svar: 
Svaret är att du kan be att få vatten eller annan dryck. Om du meddelar i förväg, så behöver du inte säga skälet, men det underlättar underlättar planeringen. 

Vet inte om du klarar alkoholfria viner, en del nyktra alkoholister har svårt med enbart associationen till alkohol. Annars kan du be om detta istället.

Byter de vinglaset mot vattenglas – protestera. Vackra glas fungerar också bra till alkoholfritt.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Mingel – vad ska jag ge som gåva till mingelsfest?

Fråga:
Ska på mingel på en ny arbetsplats (vän som har kontor där). Vad ska jag ge?

Svar:
Om det är din vän som är värd och du är inbjuden kan du ge något som fungerar till fikat på jobbet. En chokladask är nog uppskattad.

Att ge en bukett blommor blir svårt att hantera, både med vatten och vaser. Det brukar inte rekommenderas om du är utanför hemmet.

Klicka här för att läsa mingeltips >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

Brølllop – kan jag bära en sådan här klänning?

fråga:
Kan mig som syster ha en sådan dress i et augustibrølllop?
(tvorrandig, ser ut att vara bomull och över knäet i längd)

Svar:
Du skickade en länk med bild på klänningen, jag publicerar inte länkar med hänsyn till våra annonsörer.

Klänningen och kjolen ser ut att vara i bomull, är den det kanske den känns något för enkel. Nu ser jag på adressen att du är från Norge och mitt svar gäller ett bröllop i Sverige.

Jag skulle dessutom rekommendera att den är något längre, då ett bröllop är högtidligt och lite formellt.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Artighet – ska man gå hem mot slutet av festen och hur tar man avsked?

Fråga:
När festen börjar närma sig sitt slut, hur ska man då göra innan man går hem?

Svar:
När festen är slut tar man avsked och tackar värdparet, samt säger godnatt till eventuella gäster som dröjer kvar. Detta görs när man avser lämna festen och innan ytterkläderna tagits på.

Men lämna inte festen innan den är över, den som går tidigt drar lätt med sig flera gäster. Tänker du gå tidigare, prata med värdparet i förväg och avvik från festen diskret.

Klicka här för att för att läsa om när man går hem >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Student – social fobi och bal, vad gor jag?

Fråga:
Jag har social fobi och svårt att gå på balen. Vad kan jag göra?

Svar:
Jag föreslår att du pratar med dina kompisar, ber om hjälp och stöd. Ni kan gå flera tillsammans, du kan be någon vara med dig och att de stöttar dig. Jag tror att du kommer klara det, bara du känner detta sociala stöd.

Klicka här för att läsa mer om studentbalen >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

Brollop – vad betyder dresscode ”chic” utomlands?

Fråga:
Har fått en inbjudan på engelska till ett brollop utomlands. Det står om klodsel: Stylish chic samt Transport & location by return.

Vad betyder detta?

Svar:
Transport sker till och från bröllopet är det jag förmodar att de avser, klädkoden finns inte. Men de anser att gästerna ska något chict (flott, modemedvetet, stiligt eller välklädd), vad det innebär ligger enbart i betraktarens öga. Det är egentligen en ganska omöjlig klädangivelse, det förvirrar enbart.

Du kan göra två saker, dels gissa vad som är stiligt på dig, eller ringa och fråga värdparet.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

 

Present – ska man ha med blommor po ett releaseparty?

Fråga:
En person har skrivit en handledningsbok som släpps idag. Jag är inbjuden till bokutsläppet och till efterföljande party. Mannen är min handläggare, jag arbetar tillsammans med honom. Är blommor rätt att ge som uppskattning?

Svar:
Du behöver inte ha med blommor till ett releaseparty, det blir däremot uppskattat om du köper boken.

Klicka här för att läsa om blommor som present >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

Bröllop – vem tackar för maten?

Fråga:
Jag och min fru ska vara värdpar på ett bröllop. Vem bör tacka för maten och festen?

Svar:
Den person som har värdinnan till bordet, vanligtvis brudens far som sitter med brudens mor, tackar för maten.

Om bruden och brudgummens föräldrar finns med vid middagen blir det således brudgummens far som framför sitt tack. Om dessa inte finns på plats, så är det den person som har din hustru till bordet, då i egenskap av värdinnans bordskavaljer.

Klicka här för att läsa talordningen vid bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn