Etiquette Letter – så här dukar du ett bord

Välkommen till Etiquette Letter – din GPS för bättre dagar.

När du dukar ett bord bör du räkna med ungefär 60 centimeters utrymme vid bordet för var gäst.
—————————————————————————————–

För dig som läst nyhetsbrevets första del i mail- klicka här så får du fortsättningen längre ner

Besticken
Placeras utifrån och inåt i den ordning som de kommer brukas. Besticken ska placeras så att knivar ligger till höger om tallriken och gafflar till vänster. 

De bestick som ska användas först ska ligga längs ut, eller längst bort från tallriken. Serverar du soppa, vilken serveras först, ska soppskeden ligga längst ut till höger.
Det som äts med enbart gaffel, t ex hummer placeras till höger. Varmrättsbestick ska ligga närmast tallriken.

Har du en förrätt där man använder kniv och gaffel ska dessa förrättsbestick placeras närmast utanför varmrättsbesticken. Bestick kan även ligga ovanpå den tallrik där de ska användas, vid förslagsvis
en framdukad förrätt.

Efterrättsbestick brukar vanligen utgöras av en dessertsk

ed eller dessertgaffel. Denna gaffel placeras vid tallrikens överkant med skaftet åt vänster, skede över denna gaffel med skaftet åt höger.

Glas
Alla glas placeras från höger till vänster i den ordning de används. Snapsglaset placeras till höger om ölglaset. Olika många glas används beroende på hur många olika drycker som ska användas.  Oftast använder du ett glas för vin (till både förrätt och varmrätt) och ett glas  för bordsvatten. Vattenglaset står alltid längst ut till höger. 

Används fler glas ska det glas som används först, exempelvis för förrätten, placeras längst till höger. Sedan ställs glasen i den ordning de ska användas, i ordning från höger till vänster. 

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tallrikar
Assiett placeras till vänster. 
Vanligen placeras en varmrättstallrik på varje plats på bordet och sedan placerar en förrättstallrik ovanpå varmrättstallriken. Detta i de fall då man har förrätt på en assiett, och har lagt upp maten redan i förväg. 

Mellan varje rätt ska förstås de använda tallrikarna tas bort innan nästa tallrik placeras ut.  Innan efterrättstallrikarna placeras ut ska samtliga tidigare tallrikar dukas av.

Servett
 Använder du till exempel en buffé och inte har placerat ut tallrikarna på respektive sittplats kan du placera servetten på tallrikens plats. I annat fall, med förrättstallrikar utplacerade, kan servetten placeras vid sidan av tallriken. Ett exempel på det är att placera servetten snett upp till vänster om tallriken.

Även med tallrikar utplacerade kan servetten placeras på varmrättstallriken, något instucken under förrättstallriken (om sådan används), eller placerad mitt på varmrättstallriken (om ingen förrättstallrik är utplacerad).

Klicka här för att läsa mer om dukning av ett bord >>

Jag önskar dig en skön vecka!

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – när ska man hälsa på gästerna?

Fråga:
Har en fråga om när man ska hälsa på gästerna som deltager i bröllopet? Utanför kyrkan? Vid festens början?

Svar:
Det är inget som man behöver planera för, en del gäster pratar man med direkt och hälsar på, andra träffar man senare vid festen och hälsar istället där.

Är det ett stort bröllop med många gäster varken behöver du, eller kommer hälsa på samtliga. Det sista beror givetvis på vilken roll du har på bröllopet, brudpar, värdfolk eller gäst. De först nämnda kommer hälsa på samtliga.

Klicka här för att läsa om hälsning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – gästerna betalar kuvertavgift, betalfest. Vad ska man ta ut av gästerna?

fråga:
Jag och min sambo har tonk att ha en subskriberad (betalfest) brollopsfest och jag undrar om 700 kr kan vara för mycket? 

Kostnaden är egentligen 995kr p/p för fördrink med tilltugg, 3-rätters middag med dryck och vickning.

Vi har även tänkt att ha bröllopstårta och vid dansen tänkte vi ha DJ, så man får mycket för pengarna vad jag anser…

Bör man vara ute i extra god tid med inbjudan om man har en så hög summa för middag osv?

Ska man skriva med i inbjudan vad de får för pengarna? Jag vet att de flesta i vår omgivning vanligen brukar lägga ca 500-1000 kr per familj på bröllopspresent och vi är lite oroliga över om det inte är så många som vill betala för komma och fira efter vår vigsel.

Svar:
Det man förr kallade subskriberad fest, idag säger man ofta kuvert-eller anmälningsavgift.

En sådan är vad gästerna  betalar för “kuvertet”, vilket betyder dukning, vatten, bröd, utöver den mat och dryck man beställer.

Betalfest säger en del, andra kallar det för anmälningsavgift.

Det är en omöjlighet att ens gissa sig till vad gästerna anser vara för ”mycket”, men självklart kommer flera tacka nej pga kostnaden, även om de inte anger det skälet. Det är givetvis upp till er att avgöra om gästerna ska betala för allt, d.v.s. musik, lokaler, servering med mera.

Vanligt är att gästen betalar för sitt kuvert och brudparet står för resten av kostnaderna.

Vad gästen får för pengarna tycker jag är rimligt att ni skriver på inbjudan och samtidigt bör ni också meddela att ni med anledning av denna avgift inte önskar några presenter.

Att be om både avgift och presenter får anses som olämpligt.

En inbjudan till bröllop bör inte skickas alltför lång tid innan bröllopet, för sänder ni den till exempel ett halvår i förväg blir det nästan som ett ”krav” på att gästerna ska komma.

Dessutom minskar svarsfrekvensen ju längre tid de har på sig.

Men en liten förvarning, ett meddelande om att reservera dagen kan ni skicka ut i mycket god tid.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkod – vad betyder somrigt elegant?

Fråga:
Vi har blivit bjudna på 70 årskalas samt safirbröllop på ett slott. På inbjudan står det klädsel somrigt elegant.  Innebär det kostym för maken?

Svar:
Det är tyvärr ingen annan än inbjudaren som vet vad ”somrigt elegant” betyder. Den klädkoden existerar inte, så antingen tar han på sig en elegant ljus kostym, eller så ringer ni och frågar. Det är inte oartigt att fråga när klädkoden är otydlig och påhittad.

Klicka här för att läsa mer om obegripliga klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Bröllop – vigsel i uniform?

Fråga:
Ska gifta mig med en sjökapten och undrar nu om det är ok enligt svensk tradition att han använder sin kaptensuniform vid vigseln? Har sett att det görs ibland av militärer och piloter, men har inte sett någon sjökapten. Ska nämna att han inte har någon vit tropikuniform, utan den är marinblå.

Svar:
Det är inga problem alls. Han kan alltid ersätta klädkoder med uniform i samma nivå som koden anger. Här bestämmer ni själva vilken klädsel som önskas.

Klicka här för att läsa om klädkoder, inklusive uniformer >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Födelsedag – kan man föreslå gästerna att ge pengar istället för presenter?

Fråga:
Min dotter fyller 18 år. Hennes största dröm är att få körkort. Vi bjuder några vuxna vänner till en liten fest, med tårta och kaffe. Kan man föreslå att gästerna skulle lägga en slant i hennes körkortssparbössa, istället för att köpa presenter? Hur kan man formulera det på inbjudningskortet?

Svar:
Det går alldeles utmärkt, skriv som det är att hennes störtsta dröm är ett körkort och ett bidrag till detta är den bästa present man kan ge henne. Be gästerna lägga ett anonymt kuvert i sparbössan, då blir det inga ”krav” på att ge vissa belopp. Man kan ge utifrån vad man vill och klarar.

Klicka här för att läsa mer om presenter >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Födelsedag – kan jag bjuda in till en fest på restaurang där gästerna själva betalar?

Fråga:
Fyller 35 om några veckor. Undrar om det ses ofint att inte bjuda sitt sällskap på middagen om man välkomnar till ett restaurangbesök?

Svar:
Det finns alltid en möjlighet att meddela att ”Ni som önskar, är välkomna att på egen bekostnad,vara med och fira min födelsedag på restaurangen X”. 

Du ska vara tydlig med att det inte är du som bjuder och du kommer förmodligen få något färre gäster på det viset. Men en subskriberad, eller fest med anmälningsavgift är helt korrekt.

Klicka här för att läsa om att skriva en inbjudan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkod – mörk kostymklänning på sommarbröllop?

Fråga:
Jag ska på bröllop den i juni, på inbjuden står mörk kostym. Min klänning är vadlång, vilket är mest korrekt, att bära nylonstrumpor eller kan man vara barbent?

Min sko är högklackad i svart mocka av sandaletttyp, hur gör jag då?

Svar:
Längden på klänningen är utmärkt, strumpa är givetvis inget krav och kan vara varmt i juni. Men finast och mest välklädd är du om du bär strumpor.

Det är även mer korrekt om du bär en sko med sluten tå, men samtidigt tror jag ingen reagerar på om du kommer i din sandalett om den är utpräglat festlig i sin karaktär.

Läs min artikel om mörk kostymklänning >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Inbjudan – kan vi splittra familjens barn vid bröllopsinbjudan?

Fråga:
Jag och min fästman planerar bröllop och vilka vi ska bjuda till bröllopsfesten. Vi undrar HUR eller OM man får splittra nybildade familjer.

En av min fästmans släktingar, kalla henne Karin, har 2 egna barn, men har separerat från barnens far, och har funnit en ny kille som har 3 egna barn. De har varit ihop ca ett år, och har ca 4 månader sedan flyttat ihop.
Nu är frågan; varken jag eller min fästman känner den nya killen (vet knappt vad han heter), och har aldrig träffat varken honom eller hans 3 barn.

Ponera att vi har råd att bjuda alla; hur ska man tänka vid inbjudan? Skickar man en inbjudan per hushåll? (det blir barntillåtet bröllop) Eller bjuder man endast de släktingar som har ett ”blodsband” med min fästman, dvs de som är ”äkta” släkt? Får man lov att bjuda endast Karin och hennes biologiska barn eller är det att bryta etikettreglerna?

Svar:
Ni kan inte dela på paret, det är bra att ni avser bjuda båda. Vad det gäller barnen blir det som sagt lite mer komplicerat, så jag föreslår att ni ringer till Karin och förklarar att ”Ni gärna bjuder både Karin och hennes nye man, samt Karins barn. Men då ni saknar relation till hans barn vill ni dra en gräns där. Ni kan säga att antal gäster är trots allt begränsat, ni måste välja”.

Jag är övertygad om att ett samtal förhindrar alla eventuella missförstånd och skapar förståelse. Ni kan således dra gränsen vid enbart Karins barn.

Klicka här för att läsa om hur ni skriver en inbjudan till bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn