Tal – till vem i brudparet vänder jag mig först, som brudens mor, vid dotterns bröllop?

Fråga:
Vem ska brudens mor vända sig till först när hon ska hålla sitt tal? till bruden eller till brudgummen?

Svar:
Du vänder dig först till brudparet tillsammans, t.ex: ”Kära brudpar…

Därefter talar du till din dotter och så inkluderar du din svärson efter en stund.

Klicka här för min artikel med tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – ska brudparet bekosta brudnäbbars klädsel?

Fråga:
Vår son skall gifta sig och är intresserad av att ha brudnäbbar.

Frågan dök då upp om att brudparet då skall betala klädseln till dessa.

Hur är det med det?

Svar:
Om din son och hans partner önskar en speciell klädsel på brudnäbbarna, då kan det vara rimligt att erbjuda sig att bidra till utgiften.

Man brukar säga att det ska inte medföra extraordinära utgifter att gå på en fest, eller bröllop. Som inköp av speciella kläder.

Men väljer man att låta barnen bära det finaste de har, utan att köpa nya kläder. Då behöver de inte betala för detta.

Klicka här för att läsa min artikel om brudnäbbar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – när, eller kan, brudkronan tas av?

Fråga:
När brudkrona bärs under vigseln i kyrkan.

Ska den vara på hela kvällen?

Ska den tas av tillsammans med slöjan och i så fall när på kvällen?

Svar:
Brudkronan symboliserar jungfru Marias roll som ”himmelens drottning” och hennes kyskhet och därför bars den endast av brudar vid deras första äktenskap.

Under 15- och 1600-talet fanns inte så ofta brudkronor, men blev mer officiellt och under 1700-talet och då ville kyrkan stärka sin roll i bildandet av nya äktenskap. Den kyrkliga vigseln blev lagstadgad först 1734.

Det var oskulder som bar kronan och var bruden gravid så fick hon inte bära den. Man kunde till och med utdela böter om kvinnan ”lägrats” under förlovningen. Kronan hade en stark symbolik vid bröllopet och bars därför hela kvällen.

Men tiderna förändras, kronan användes alltmer sällan. Men under 2000-talet har kronorna allt oftare plockats fram ur gömmorna och börjat användas på nytt.

Dock är inte symboliken lika stark idag och därmed ökar möjligheterna att vara mer flexibel. Ett alternativ är att kronan sitter på fram till brudvalsen då man kan ”dansa kronan av bruden” (vilket inte fysiskt innebär att kronan ramlar av).

Även slöjan kan sitta på, men är den stor kanske den av mer praktiska skäl plockas av till festen. Kronan kan ju vara en del av din frisyr, ta även sådana hänsyn i ditt beslut om att ta av kronan.

Allt detta kan du själv avgöra, det är fritt val.

Klicka här för att läsa min artikel om brudkrona >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – vad innebär Collar and tie vid bröllop i Brasilien?

Fråga:
Jag och min fru är bjudna till ett bröllop i Rio nu i september. Klädkod Collar and tie

Jag tänkte ha på mig en smokingkavaj, fluga och udda byxor. Funkar det?

Men viktigast av allt vad gäller för min fru?

Svar:
Detta är en intressant klädangivele, då den är ett så kallat idiom. Vilket innebär en variant på klädsel i olika sammanhang, så jag ger lite bakgrund. Men tyvärr har inbjudaren i detta fall med detta idiom skapat en egen dresscode. Då blir det svårt att förstå för gästen.

Som exempel kan man ta en man som förr var mer informellt klädd i vardagen, men vid mer formella tillfällen satte han på sig en ren löskrage och slips. T.ex. i  kyrkan, eller eller bröllop.

Idiomet collar and tie eller vårt skjorta och slips härrör från den tid då skjortkragar var separata. Han hade två stycken till varje skjorta och på så sätt sparade man på tvätten. Det skulle kunna beskrivas som att annat idiom ”se till att bära en ren krage”.

Begreppet collar and tie är som skrivits egentligen ingen klädkod, men utifrån tidigare beskrivning kunde han inte gå i skjortärmarna. Utan kavaj var han oklädd (kragen och kanske otvättat skjorta blev synlig). Därför förväntas än idag kavaj/kostym och givetvis motsvarande för kvinnan.

Jag är ingen expert på klädsel vid Brasilianska bröllop, men det är färgstarka klänningar och snygga kläder. Så för din fru kan en färgstark elegant, festbetonad aftonklänning passa bra. Längden kan vara ankellång, men om den är vid och glittrig kan den även vara kortare. Se i bifogad länk.

För din del skulle jag rekommendera en kostym, skjorta och slips istället för fluga. Den kan vara mörk och med vit skjorta, då är du definitivt helt rätt.  Din kombination av smokingjacka och udda byxor verkar inte vara något första alternativ.

För att säkerställa klädseln så skulle jag ändå kontakta inbjudaren och helt enkelt fråga vad som förväntas i klädväg. För även om jag ger ett svar baserat på fakta, så innebär det inte att inbjudaren har den kunskapen. Såväl i Brasilien som i Sverige rör man säkert ofta till det med klädkoder och ”Collar and Tie” är ingen, på engelska, vedertagen sådan.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan vi vid inbjudan till bröllop dela på par som vi inte känner så bra?

Fråga:
Min dotter skall gifta sig.

Måste man alltid bjuda par till ett bröllop?

Om man har ”gamla” vänner som man känt länge (unga människor) som haft sällskap ett tag, men vars sällskap man aldrig träffat, måste man då bjuda dem?

Inser att det är trevligt, men tyvärr också en kostnadsfråga.

Svar:
Man brukar förenklat säga att det finns tre kategorier: De man måste bjuda, de man bör bjuda och de man vill bjuda.

Utifrån den indelningen bjuder man in och de par som bjuds är de som har stadigvarande förhållanden. Men detta avser man gifta, sambos, särbos, ett par som träffats under en längre tid.

Det betyder att paret som träffats förra månaden knappast kan räknas dit. Men man heller inte säga att vi känner inte partnern, så hen bjuder vi inte.

Svaret blir att man delar inte på etablerade par, vare sig man känner partnern eller inte. Att göra det får anses som väldigt ohyfsat.

Hur ni ska definiera stadigvarande förhållanden, det kan jag inte ge ett klart svar på. En del par är etablerade för alltid inom några månader.

Men är det en kostnadsfråga, då får brudparet avgöra vilka par som ska bli utan inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur avböjer jag en inbjudan på bästa sätt?

Fråga:
Jag och min fru är bjuden på min systers sons bröllop .

Jag som morbror har inte så stor kontakt med honom, ett par gånger per år kanske. Många är bjudna.

Först en vigsel och efter det en middag för familjen, inte vi och övrig släkt .

Efter det blir det en öppen fest på kvällen. Jag är absolut inte sugen på att åka.

Hur tackar man nej utan att såra?

Svar:
Ni svarar på det sätt som inbjudan anger, gärna med ett kort och tackar för den inbjudan och så meddelar ni att ni tyvärr på grund av andra engagemang denna dag inte kan närvara.

Det behöver inte vara svårare än så. Frågar de av någon anledning, vad ni ska göra istället så är det bara att svara att det passar inte in i livspusslet just nu.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klädkod – ska jag bära väst eller gördel till dubbelknäppt smoking och vilken hatt kan jag ha?

Fråga:
Jag på ett bröllop med klädkod smoking.

Jag har dagen till ära införskaffat mig en dubbelknäppt sammetssmoking med spetsig krage.

Jag vet att det på grund av kragen är kutym med väst men vad gäller i detta fall då den är dubbelknäppt, gördel eller väst?

Jag funderar också kring hatt, är det acceptabelt med ett plommonstopp alterantivt homburg till ovan nämnda klädsel?

Övriga accessoarer blir käpp, vit sidennäsduk, vit blomma i knapphålet samt svart sammetsfluga.

Svar:
Bär du Smoking väljer du antingen Chapeau-Claque, Homburgerhatt eller Plommonstop.

Till en Smoking med spetsig krage, även om den är dubbelknäppt, kan du bära väst.

Flugan och näsduken är korrekt och käppen är en accessoar som du belutar själv.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Vigselring – kan jag, efter skilsmässa, bära den runt halsen i en kedja?

Fråga:
Kan jag bära min vigselring i ett halsband efter skilsmässa?

Synd att den bara ska bli liggande.

Har ju burit den i sju år på mitt ringfinger.

Svar:
Det finns inget som hindrar att du bär den så, men vore det inte bättre om du fick den omgjord så du kan bära den som ett smycke?

Att bära ringen,  i sitt ursprungliga skick, runt halsen blir ju en ständig påminnelse om det som varit.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselring >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – när håller jag som brudens mor mitt tal till brudparet?

Fråga:
Min dotter ska gifta sig. Vet inte om hennes far kommer att hålla något tal

Vi är skilda sedan 30 år.

Kan jag som brudens mamma gå in i hans ställe. Vilken blir talordning blir det då?

Svar:
Det enkla och självklara svaret blir att du kontaktar brudens far och frågar honom om han planerar ett tal.

Annars håller du välkomsttal och första talet till brudparet.

Klicka här för att läsa om talordning på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Present – ger vi något till dotter vid bröllop?

Fråga:
Ger man en present till sin dotter vid bröllop?

Svar:
En present är vid bröllop en lyckönskan till brudparet och den är helt frivillig att ge.

Om ni vill ge det, eller på annat sätt bidra till vigseln är en sak ni själva får avgöra.

De flesta föräldrar ger nog även en present till brudparet.

Klicka här för att läsa om presenter vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson