Bröllop – vilken klädsel föreslår du vid en borgerlig vigsel?

Fråga:
Min dotter ska gifta sig i stadshuset i december. Det är mitt på dagen. Vad är lämplig klädsel?

På kvällen blir det middag för närmaste familj och vänner. Vad är lämpligt då?

Bruden kommer att ha samma kläder säger hon.

Svar:
Det är en vigsel och en stor dag, då blir det formellt vare sig det är en liten eller stor fest efteråt.

Jag föreslår klädsel motsvarande mörk kostym, både för honom och henne. Läs i bifogad länk, under mörk kostymklädsel så framgår det vad ni ska ha på er.

Klicka här för att läsa mina artiklar om klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Klädkoder – måste jag alltid klä mig så?

Fråga:
Blir då och då bjuden på fester med olika tema.

Har hänt flera gånger att jag gärna skulle gå, men jag har inte lust att lägga ner massor av tid på jaga de aktuella klädesplagg.

Eftersom jag inte kommer att använda de plaggen någon mer gång, känns det också slösaktigt. Vore det respektlöst att gå klädd i ”vanliga” festkläder?

Svar:
Mitt råd är att du ska tänka om. Köp istället in några basplagg som du kan använda. Skor, kostym/klänning mm.

Sedan behöver du inte fundera så mycket framöver.

Klicka här för läsa min artikel om klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Klädsel – klockan runt höger eller vänster handled?

Fråga:
Har fått lära mig att man ska ha sitt armbandsur kring höger handled. Jag är vänsterhänt och har mitt armbandsur på vänster handled. Är detta ok ur vett & etikettsynvinkel?

Svar:
Ja, det är det. Skälet är att det finns inga egentliga regler för detta, men de flesta bär klockan runt vänster handled.

Klicka här för att läsa mina artiklar om tillbehör till klädsel >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Klädsel – när är en tröja lämplig?

Fråga:
Jag undrar om Slipover eller v-halströja utanpå skjortan.

Vad hör den till i klädkoderna? Eller var anses den vara lämplig att bära?

Svar:
En tröja får anses tillhöra fritidsklädsel eller möjligen finare vardag.

Den har således ingen plats inom de traditionella klädkoderna, men är för den skull inte olämplig. Den passar vid affärsklädsel bra under en kavaj nu i höst.

Klicka här för att läsa min artikel om finare vardagsklädsel >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Människor emellan – hur lång tid ska jag bära sorgkläder?

Fråga:
Min make gick bort i juli detta år. Sedan dess har jag burit svart eller mörkt blå klänning, svarta strumpor, skor och väska.

Jag känner nu att jag skulle vilja lätta lite på den dystra klädseln och börja använda lite andra färger.

Är det några färger jag bör undvika helt och hållet det första året eller kan jag klä mig som vanligt i det jag känner för just den dagen?

Svar:
Änkan var förr, under det första året året helt klädd i svart och därefter började hon lätta upp sin sorgeklädsel. Hon bytte de svarta strumporna mot grå nyanser till det svarta.

Efter ytterligare ett halvår kunde hon även bära lila färger och sedan övergick hon till vanliga kläder.

Idag har detta nästintill helt försvunnit, även om vi ändå relativt ofta ser att änkor, precis som du, klär sig helt i svart under svart under några månader.
Men ett helt år förekommer sällan, både i vår eller flera andra kulturer.

Kläder i skarpa röda färger brukar än idag vara färger som änkan under en längre tid efteråt undviker. Det är möjligen det enda du behöver tänka på idag.

Klicka här för att läsa mer om klädsel vid begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Affärsetikett – hur ska jag göra i USA?

Fråga:
Jag har blivit bjuden till USA på affärsresa, där min nya chef sitter.

Jag är 24 och har arbetat i företaget strax över ett halvår. Är det något speciellt jag bör tänka på?

Vi kommer att ha möten med leverantörer, vilken klädsel gäller i USA?

Svar:
Hur man klär sig i affärssammanhang i USA variera beroende på företag.

Bästa sättet är att titta på andra, eller som i ditt fall – prata med en kollega som varit där.

Med en mörk kostym, en vit och en ljusblå skjorta och en slips samt svarta snörskor bör du komma en bra bit på väg. Var beredd på lite mer casual situationer, där kan chinos och skjorta räcka.

Annars är det mesta vi gör här i Sverige fullt accepterat i USA. Titel och efternamn uppskattas alltid som tilltal om du inte erbjudits att använda förnamnet, men snabbt kommer du se att de tilltalar varandra med förnamn.

Punktlighet är viktigt, ring om du blir mer än 10 min försenad. Men är det mer privat, kan du vara 15 min till en timme sen.

Det är ok att berätta om dina egna framgångar i jobbet och om du då får en komplimang ska du tacka.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett i utlandet >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Klädsel – kan jag som brudgum bära Smoking och övriga gäster Kavaj?

Fråga:
Jag och min sambo gifter oss i år. Bröllopet äger rum 14.30 och sedan bli det fest för samtliga närvarande.

Min fråga är: Kan brudgummen ha smoking även om vi väljer att ha kavaj som dresscode för övriga gäster?

Svar:
Ja, det går bra.

Det är ett bra val eftersom många inte äger en smoking och på det viset ser man till att gästerna inte behöver köpa kläder till ert bröllop.

Läs min artikel om klädsel på inbjudan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Annons: