Kläder – vad ska en man ha i garderoben for att vara välklädd?

Fråga:
Vad bör en man ha i garderoben för att vara välklädd i alla situationer?

Svar:
Det skulle gå att räkna upp en hel rad med olika varianter och klädstilar.

En fritidsklädsel, som chinos och snygg piké, en pullover i elegant utformning. Svarta skor med snörning, bruna dito och kanske ett par eleganta mockaskor för ledig klädsel.

En mörk kostym av god kvalité, några skjortor i olika färger med cut away krage och ett par slipsar av bra kvalité i siden. Ha gärna flera vita skjortor så du kan byta. Med detta klarar du dig långt.

Klicka här för att läsa om olika klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Dresscodes – black tie, venetian mask dinner. Vad innebär det?

Fråga:
Black tie venetian mask dinner, klädsel för damerna?

Svar:
Det ska vara smoking- aftonklänning i kombination med en ögonmask. Det heter venetiansk ögonmask, gå till en skämtbutik på nätet och köp där. Masken heter venetiansk ögonmask, därav tillägget på klädkoden.

Klänningen hittar du mer information om i bifogad länk som följer.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – kan jag bära hatt till mörk kostymklänning?

Fråga:
Min son ska gifta sig och klädkoden är kavaj, de är inte så formella av sig men jag tror de menar mörk kostym och inte kavaj i den bemärkelse som ofta används idag.

Jag tänker ha en kort klassisk 50-talsklänning i råsiden, ganska enkel och vill gärna liva upp med en hårprydnad eller mindre hatt. Är det lämpligt?

Svar:
Hatt till mörk kostymklänning på förmiddagen, innan klockan 15, passar utmärkt.

Klicka här för att läsa mer om hatt >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Utlandets etikett – propert klädd på bröllop i Portugal?

Fråga:
Min son ska gifta sig i Portugal i slutet av september med en portugisisk kvinna.

Har funderat mycket över vad ska jag ha för kläder vid vigseln som passar in på etiketten som mamma/svärmor?

Tilläggas kan att jag är i 60-års åldern, vill ha lämpliga accessoarer för tillfället och gärna se proper ut

Svar:
Det beror helt på vilken klädkod de anger, men om det är traditionellt med mörk kostym föreslår jag motsvarande klänning.

  • En kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.
  • Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.
  • En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Hur den utformas ännu mer i detalj ser du i länken som följer här.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkoder – kan man ha svart väst till frack?

Fråga:
Kan man ha svart väst till frack?

Svar:
Ja, det kan du bära om det är en tillställning med enbart män eller i akademiska sammanhang. Ofta står det angivet svart väst när det krävs.

Förr bar man även svart väst och svarta skjortknappar till begravning (men inte svart rosett). Men det förekommer inte alls numer, inte ens vid kungliga begravningar.

Klicka här för att läsa mer om frack >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Begravning – föreningen tycker vi ska gå fram till kistan i skjortärmarna, korrekt?

Fråga:
Vi är en spelande förening som ska gå på en f.d. föreningsmedlems begravning. Då vi spelar bär vi alltid uniform.

Dock inte denna gången då några har vuxit ur sin uniform. Ett par starka röster i föreningen anser att vi kan uppträda runt kistan i enbart vit skjorta och slips.

De anser att även vi kvinnliga medlemmar ska bära svarta valfria byxor och vit skjorta och slips. Det känns för mig inte korrekt att jag som kvinna inte får ha kavaj och slippa slipsen.

Bör inte samtliga bära kavaj och kvinnor slippa slips? Föreningen hotar med uteslutning om vi inte ställer upp på detta skådespel, Vad är korrekt?

Svar:
Först och främst ska vi klargöra en sak, en man som går utan kavaj och i skjorta och slips är detsamma som att han går i underkläderna.

Skälet till denna uppfattning är att förr hade männen linne, skjortbröst och stärkkrage. Att ta av sig kavajen var därmed en omöjlighet och denna sed hänger kvar. Detta gäller förvisso inte kvinnor, men att som kvinna bära slips utan uniform verkar minst sagt märkligt och att som man gå på begravning i skjortärmarna lika konstigt. Oavsett, att hota med uteslutning visart enbart att den som beslutar detta har en bedrövlig människosyn och närmast diktatorisk attityd.

Korrekt är alltså kavaj på för herrarna, för damerna ingen slips. Annars uniform (hur kan man för övrigt växa ur en uniform om man spelar ihop och håller så hårt på klädseln? Köper man inte en ny då?)
Hade jag varit du, hade jag meddelat min synpunkt och gått privat i korrekt klädsel utan att gå fram till kistan med övriga i föreningen. Man behöver inte ställa upp på rena tramset.

Klicka här för att läsa mer om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Skor – när och hur passar olika boots?

Fråga:
Kan du ge mig användningsområde på följande skor:
1. Chelsea boots
2.Chukka boots
3.Desert boots
4. Höga boots, funkar det till kostym. Brun/svart

Svar:
Mitt svar är lite tyckande och inget facit, det är upp till var och en att avgöra vad man anser fungera i olika sammanhang. Men lite förslag.

Chelsea boots är allt från fin mocka till mer grova Dr Martens. Men vardagsplagg till chinos eller jeans är nog rådet.

Chukka boots, ofta mocka med snörning. Lite lägre i skaftet med två, tre snörhål och ofta i kalvskinn. En sportsko, för hästpolo från början. Passar till fritid, ljusa chinos, fest med vänner utan formell karaktär, på kontoret men inte med kostym.

Desert boots är en variant av Chukka boots, en ökenkänga som bars av brittiska soldater förr.  Mjuk, skön fritidssko, passar på mindre formella arbetsplatser, i skolan med mera.

Höga boots fungerar till mörk kostym, förutsatt att de är svarta och blanka. Men det ska tilläggas att en snörsko är alltid mer elegant.

Läs mer om vett och etikett vid skor >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Annons:

Klädsel – när tycker du en pullover är lämpligt?

Fråga:
Vad tycker du om skjorta med pullover över?

Tycker det är snyggt, men när/var/hur är det en lämplig klädsel?

Svar:
Pullover eller från ordet ”pull-over”, dra något över skjortan. Med eller utan ärm. Det är en fråga om stil och mode, men jag tycker det fungerar bra i mindre formella sammanhang. Som t.ex ett affärsmöte, eller på kontoret eller på en mindre formell fest om den kombineras med kavaj.

Dels kan man ta av kavajen och det ser prydligt ut, dels är den ganska bra på hösten/mild vinterdag när man ska in till kund och slipper överrock.

Men den kan även bäras som finare vardag, med lång ärm och till skjorta. Ibland med en diskret slips, det blir genast vardagselegans.

Däremot vid mer formella tillställningar är en väst att föredra till kavajen.

Klicka här för att läsa mer om skjortor och dess historia >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Dresscodes – vad är en Seersucker kostym?

Fråga:
Vad är en Seersucker kostym?

Svar:
Det är en klassisk kostym som ff.a. används i New York på sommaren.

Den är i bomull eller i bomull/syntet och är helt enkelt en skrynklig kostym, det är det som gör den karaktäristisk.

Ordet sersucker kommer ifrån shirushaker, ett ord som betyder just skrynklig.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn