Artighet – moste man gå i armkrok, kan man inte hålla varandra i handen?

Fråga:
Måste en man alltid bjuda damen armen när man går in till en mer formell fest? Kan man inte hålla varandra i handen?

Svar:
Formellt är det mer korrekt med att bjuda damen armen, men är det ett par och de är på väg in i festlokaler är det idag accepterat att hålla varandra i handen.

Klicka här för att läsa mer om att gå till bords >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

 

Annons:

Vett och etikett på jobbet – hur ska en bra chef upptroda?


Fråga:

Jag har sett att du skriver om arbetsplatsens vett och etikett. Jag arbetar på ett företag där vi har en skitsur chef, hon gnäller och kollar oss in i detalj. Ibland har jag funderat på om det finns några regler som man skulle kunna ge henne. Förslag?

Svar:
Det är inte så enkelt att jag så här kan svara på det, vid uppdrag som föreläsare och utbildare brukar jag träffa företaget och lyssna in mig. men några korta tips:

Tänk, hur ska jag tänka. Då blir det mer positivt.
Internt bemötande, eller konsekvenserna av ett dåligt sådant kostar pengar.
Agera lyhört, var saklig i din kritik och tydlig med dina avsikter
Om man ska meddela negativa beslut ska man vara empatisk och pedagogisk, skaffa er samma kartbild.
Hålla dig väl informerad om medarbetarnas arbetsuppgifter och förutsättningar att klara av dem
Visa inte din egen stress
Tålamod är en dygd
Var ett föredöme, passa tider, håll löften och våga erkänna när du har fel.

Detta är endast några ytterst generella tips till en chef. Men kan lika gärna passa in på en god medarbetare.

Klicka här för att läsa om vett och etikett internt på jobbet >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Artighet – vem presenteras forst?

Fråga:
1. Situationen är att ett par möter en kvinna i ungefär samma ålder som endast mannen känner. Hur går presentationen till?
2.  Ett par och en kvinnlig bekant till båda sitter i biosalongen. Vem bjuder mannen på praliner först?

Svar:
1. Idag är det väl närmast så att kvinnan som de möter tar i hand och hälsar på mannens fru och presenterar sig. Gammal etikett om mannens skyldigheter är det ingen som följer längre. Men formellt ska han då titta på den mötande kvinnan och hälsa på henne. Sedan ska han vända sig till sin hustru och säga ”Greta, detta är fröken Lisa Stresson – Fröken Stresson, detta är min hustru Greta”.

Hade de däremot mött en äldre kvinna hade han sagt ”Fröken Stresson, detta är min hustru Greta – Greta detta är fröken Lisa Stresson”. Men som sagt, 1909 var för 100 år sedan…

2. Samma sak här. Idag ser man väl närmast pralinerna som parets gemensamma och därför bjuder man kvinnan bredvid. Annars hade ålder och status avgjort det hela.

Klicka här för att läsa om att hälsa och presentera >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Begravning – varfor stor man vid kistans huvudonda?

fråga:
Hej, det var en himla bra hemsida du har ( www.etikettdoktorn.se ). Hittade den via Google nor jag egentligen letade efter en bok om klädsel för kvinnor. Alltså, hur var det tänkt med färg på skor hatt handväska dräkt klänning. Har ni något tips om bok som avslöjar första halvan av 1900-talet’s klädsel för kvinnor? Ja, andra halvan går ju också bra.

Naturligtvis har jag flera frågor, men här kommer en.
Vid begravning brukar man ju gå runt kistan och stannar ovanför huvudet på den döda. Mycket märkligt, jag vill nog att man ska stå vid sidan om mig på min begravning. Från vilket håll börjar man gå runt kistan, från den avlidnes höger eller vänster sida? Vid jordbegravning står gästerna också ovanför huvudet, varför inte vid fötterna? Jag uppfattar det som brist på respekt att någon står på ”mitt” huvud eller ser ned på ”mig”.

Svar:
Tillåt mig rekommendera min egen bok som du ser till höger här på denna sida. Den heter ”Till vardags och fest, en modern guide till vett och etikett”.

Din fråga är enkel att besvara, man ”går in från båda håll” och ställer sig runt kistan. Men går du runt, så går du medsols.

Vad det gäller planeringen vid kistan så står man inte vid huvudändan, man står vid fotändan på kistan. Kistan ska placeras med fotändan mot koret, så den avlidne kan se åt öster. Sedan förekommer det att kistor som ska bäras ut numera vänds på andra hållet (vilket är fel om det ska vara formellt), av bekvämlighetsskäl slipper bärarna vända den när den döde ska bäras ut.

Klicka här för att läsa mina artiklar om begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Artighet – moste en tjej ta av mossan?

Fråga:
Igår var jag och några kompisar ute och festade. Jag hade en nyinköpt jättefin mössa på mig. Eftersom jag tycker om den ville jag behålla den på, men en knäpp vakt stoppade mig och sa att man inte fick ha mössa på inne i lokalen. Har jag fel eller, men får inte tjejer ha mössa på sig inomhus?

Svar:
Nu kan jag inte svara för varje ”lokals” egna regler, men etikettsmässigt har du rätt. Etiketten säger citat; ”att kvinnor tar inte av sig hatt, mössa, luva för vare sig flaggan, begravningståg, varandra eller någon man” slut citat.

Mössan är för en kvinna en del av hennes klädsel, för en man gäller annorlunda regler i etikettens värld.

Klicka här för att läsa om huvudbonader >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Artighet – hur ska jag formulera texten i ett tackkort?

Fråga:
Hej och tack för ditt goda råd tidigare,  saknar dock en hjälp med formulering av text i tackkorten, strikt formellt eller lite allvarligt skoj, tackar jag för avtackningen inför min pension, eller tackar jag för uppvaktningen vid avtackningen? Brukar inte ha svårt för att hitta formuleringar men nu tycker jag att det är svårt.  Hittade väldigt vackra stilrena korrespondenskort, snyggt papper med en liten blomma i akvarell.

Tacksam om du kan råda mig i formuleringen!

Svar:
Det fungerar säkert jättebra med de färdigtryckta korten. Jag brukar föreslå en enkel text som t.ex. ”Tack för din/all uppvaktning i samband med min pensionering. Jag blev jätteglad och kommer aldrig glömma denna dag”. Gör det enkelt., har du fått en gåva, kan även den nämnas i texten.

Klicka här för att läsa om tackkort >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Artighet – vem rocker forst fram handen när man hälsar?

Fråga:
Nor två människor möts, vem sträcker först fram handen? Vi diskuterar detta på jobbet och det skulle vara roligt att få en experts syn på saken.

Svar:
Kul att ni väljer att fråga mig! Svaret är att förr så var det den som stod högst i hierarkin ( överordnad, kvinna eller äldst) som som var initiativtagaren till att hälsa med framsträckt hand. Idag är det sällan någon bryr sig om vem som hälsar först – det tillhör en svunnen tid.

Klicka här för att läsa min artikel om hälsning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Barn – cigarrer från en nybliven far, men är det choklad om det blir en flicka?

Fråga:
När en pojke föds brukar barnafadern bjuda på cigarr, men visst är det så att om en flicka föds är det choklad?

Svar:
Jag gissar att det lokalt förekommer olika traditioner. Cigarren är det traditionellt vanliga, oavsett barnets kön, med även choklad och rosa Champagne omnämns i dessa sammanhang (för flickor).

Idag är det också vanligt med allt från hamburgare, öl, krogbesök eller golfrundor för att fira faderskapet. Traditionen sägs komma från det att cigarr stod för status och rikedom, att bjuda på cigarr ”fastställde” faderskapet och den nyblivna pappan påbörjade med denna symbol sin bana som förälder.

Mayafolket  hade kakao som valuta och skatt betalades med kakaobönor. 1753 gav Carl von Linné  kakaon det latinska namnet Theobroma cacao – gudarnas föda. Kakaon ansågs vara gudomlig och nådde Europa under 1500-talet. Jag har inte funnit något som säger att fadern firar med choklad, men som du ser historiskt vore det märkligt om inte även denna tradition funnits någonstans.

Klicka här för att läsa mina artiklar om barn >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Människor emellan – ska min man alltid säga rakt ut vad han tycker?

Fråga:
Jag har en fråga som jag har länge grubblat på. Jag är gift med en man som är född och uppvuxen i USA och det finns ett problem i vår relation som börjar bli större. Det är nämligen så att min man anser att man skall säga rakt av allt man har på hjärtat.

T ex om han tycker att jag inte är lika fin i håret som vanligt, eller om han anser att min systers utbildning är värdelös och därmed slöseri med tid etc. Både jag och min omgivning känner att det börjar bli för mycket.

I början försökte vi ta det med skratt, sedan försökte vi prata med honom, men han står fast vid att man inte skall ”förlora tid på att leka charader” utan säga rakt av vad man tycker.

Han upplever inte detta som ett problem när han umgås med sina landsmän. Jag är dock uppfostrad så att jag skulle aldrig tillåta mig själv att slänga sådana kommentarer till höger och vänster, även om någon annan behandlar mig på så sätt.

Därför känner jag att jag blir mer och mer ledsen över alla dessa kommentarer som jag inte kan besvara och låter de påverka mig. Är det verkligen så att svensk och amerikansk kultur är så olika i den frågan eller handlar det mer om bra/dålig uppfostran?

Hoppas verkligen på att få era åsikter i frågan och gärna några tips.

Svar:
Jag vill egentligen inte uttala mig om din man utan att känna honom, men utifrån det du beskriver handlar detta inte om ”kultur”, snarare ohyfs och en bristande förmåga att förstå att andra människor blir sårade. Människor som saknar denna förmåga finns i alla länder och kulturer.

Mitt enda råd är att du talar i klartext med honom. Varken du eller din omgivning accepterar detta beteende och att han säger ”att andra i hans omgivning inte bryr sig” är enbart ett bevis på bristande empatisk förmåga,

Mitt råd? Bor ni i Sverige, börja med att ta hjälp av en familjerådgivare. En tredje part kanske kan få honom att inse att så här håller man inte på.

Vägrar han? Då får du förklarar för honom att han riskerar att du tackar för dig och låter honom sabotera för sin omgivning på egen hand. Varför ska du utsätta dig för ständiga förolämpningar? Så uppför man sig inte mot vare sig andra och i synnerhet inte mot sin livskamrat.

Klicka här för att läsa om vett och etikett vid kärlek >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Människor emellan – intresserad av annan förälder, vad göra?

Fråga:
Kanske inte är din avdelning men jag frågar ändå:
Jag är intresserad av en man som är pappa till min 7-åriga dotters klasskompis.
Han tog initiativ till att hans dotter kom hem och lekte med min och sen var min dotter hos hans och jag var med för att min dotter ville det.

Nu leker inte barnen med varandra längre men jag har ändå försökt få till en träff, bjudit hem dom och föreslagit aktiviteter, det har varit positiv respons men har han/de har ändå haft förhinder/ ursäkter.

Vi blev medbjudna på en aktivitet av pappan som vi hakade på och vi umgicks en halv dag. Nu är ju inte barnen så sugna på att leka med varandra men jag är verkligen nyfiken på pappan.

Ska jag släppa tankarna på honom eller kan jag på något sätt ta kontakt utan att det blir genant eller pinsamt när vi träffas i skolan i egenskap av föräldrar? Det här är nästan lika svårt med mammorna som jag är nyfiken på att bli vän med, hur gör man på ett smidigt sätt utan att ställa till det för min dotter och hennes lekkompisar?

Svar:
Svår fråga att svara på, lite beror på om du redan har ett förhållande eller om han har det. Är svaret ja på någon av dessa två frågor är mitt råd att du släpper det hela. Om du tänker på barnen, som du tydligt markerar, så gör det även i denna situation. De kommer alltid hamna i kläm om ni skulle inleda ett förhållande.

Jag gissar att han redan noterat ditt intresse, men är inte beredd att gå vidare. Det är kanske en av anledningarna att han inte reagerat på din inbjudan tidigare.

Är ni båda däremot ”fria”, så finns det väl inget egentligt skäl till att du ska vara försiktig. Bjud hem honom, visa ditt intresse och blanda inte in barnen i den inviten. Var mer rakt på sak och låt barnen få veta om detta i ett senare skede. Vem vet, de kanske till och med kommer att uppskatta detta.

Vad det gäller andra mammor till barnen så bjud hem dem till en fika någon gång. Välj en i taget och var inte rädd att säga att du söker nya vänner, vem skulle inte uppskatta att känna sig ”utvald”?

Klicka här för att läsa mer om att uppvakta >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn