Artighet – vem går först i en trapp?

Fråga:
Jag och min kollega diskuterar vem som ska gå först upp i en trapp, är det mannen eller kvinnan? Och vem ska gå först ner? Samt varför?

Svar:
Vi kan väl först konstatera att idag är det inte så noga med denna etikettsregel.

Ingen bryr sig och det finns ingen funktion längre. Men enligt etikettsivrare ska mannen gå först uppför och sist nedför. Orsaken är att han annars, när de gick uppför, kunde se kvinnans vader…

Nedför gällde regeln att han gick först, så att han kunde erbjuda kvinnan´sin hjälp och sitt stöd. Därmed inser man att  regeln är föråldrad och inte fyller någon funktion.

Klicka här för att läsa om vett och etikett människor emellan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Inbjudan – vill inte bjuda chefen till min 40-årsfest. vad göra?

Fråga:
Ska ha ett 40-årskalas hemma med ett 80 tal inbjudna. Jag vill gärna bjuda mina kollegor, förutom två, varav den ena är min chef. Ska jag bjuda dom och hoppas på att dom inte kommer? Eller inte bjuda och ta smällen när den kommer?

Svar:
Du får nog bara acceptera att antingen bjuder du samtliga eller så väljer du endast ut ett fåtal. dessa bjuder du in genom inbjudan till deras hemadress. Att välja bort två känns helt fel, men funkar ni inte ihop kanske de inser detta och avstår.

Klicka här för att läsa om inbjudan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

På stan – är 720 kr i dricks ok?

Fråga:
Hur mycket tycker Ni att man bör ge i dricks på en restaurantnota för ett sällskap (en bjudning) som uppgår till ca.7.800.- kr?

Svar:
Om serveringen varit bra, alla är nöjda och du känner att b judningen fungerat perfekt. Då skulle jag runda av till 8500 kr. Skälet till detta är att jag anser att 5-10% är en skälig dricks för ett väl utfört arbete och har man ”råd” att betala notan du beskriver, då har man råd med 10% dricks. Planerar man för festen, då tar man med dricksen i sin budget i förväg.

Är du däremot missnöjd med serveringen – då ger du inte en krona.

Klicka här för att läsa om dricks >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Barn – får/bör man verkligen amma överallt?

fråga:
Jag or så trött på dessa nyblivna mammor som jämt ska ta med sig sina nya bebisar överallt! De ska ammas på biografer, i gallerior och på cafeér! Jag tål att se ett kvinnobröst, det är inte problemet, men jag vill att de ska dra sig undan så vi andra slipper se slabbet. Vad är det för etikett som gäller?

Svar:
NI grunden handlar detta om att alla mammor har samma rätt som vi andra att vistas ibland människor. Men givetvis behöver både barnet och mamman en lugn miljö. Så det råd jag brukar ge är att föräldern i en offentlig miljö går undan till en plats med mindre rörelse runt omkring.

Mitt råd till föräldern blir: Att uppträda så diskret som möjligt är en given omtanke, de flesta störs inte, men av respekt för alla medmänniskor. En smart idé, om du sitter på ett café eller restaurang, är att helt enkelt fråga om det stör ifall du ammar. Vänd dig om  och utgå inte ifrån att alla andra delar din eventuella uppfattning om att du har rätt att amma offentligt. Då kommer allt fungera utan problem.

Klicka här för att läsa min artikel om att amma offentligt >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Artighet – att vara streetsmart – vad innebär det?

Fråga:
Jag hörde ordet streetsmart nämnas för ett tag sedan. Det handlade om vett och etikett. Vet du vad det innebär?

Svar:
Det är ett begrepp som man kan läsa om i amerikanska etikettsböcker. Första gången jag såg det och skrev om det var i samband med en resa till Seattle, det var 2003.  Sedan har jag skrivit en artikel om detta, det skrev jag då under begreppet modern etikett.

Andra rådgivare i etikett har, precis som jag själv har gjort,  fångat upp begreppet. Kortfattat kan man beskriva det som etikett på promenaden, när du möter en grupp som låter dig passera utan att du ska behöva kliva ut i gatan, då är den personen streetsmart. Men begreppet omfattar även etikett med mobilen, på flyget, tåget osv.

Men begreppet har fler förklaringar, ”Street smart” brukar kallas den som utnyttjar genvägar och oskrivna regler, på bästa möjliga vis, inom sitt verksamhetsområde. Det kan gälla i slummen i en storstad eller på börsgolvet. Men det är också titeln på en film från 1989.

Här kan du läsa lite om begreppet streetsmart >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Artighet – om konsten att tacka och när man gör det?

Fråga:
Hur går jag tillvoga for att tacka min arbetsgivare för den ”ståtliga” avtackningen inför min pension? Sätter jag annons i dagstidningen eller skickar jag kort till alla? Det var styrelsen närvarande, med ordförande och vice, det var representanter från de olika sektionerna i företaget det var personalrepresentanter o s v. Mycket blommor och presenter.

Hur lång tid efter uppvaktningen bör man tacka?

Svar:
Det beror givetvis lite på hur många personer som var närvarande. Är det ett stort antal, då kanske en liten ”artikel” med ditt tack kan stå i personaltidningen. Är det ett mindre antal, 15-20 personer, då skulle jag nog välja ett personligt tackkort. Det är trots allt detta som blir mest uppskattat.

Ett tredje alternativ är ett personligt tackkort till ledningsgruppen, de som arrangerat din avtackning och sedan en liten annons till övriga närvarande.

Ditt svar bör komma så snart som möjligt, gärna inom en vecka – 14 dagar.

Klicka här för att läsa om att tacka >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Etiquette Letter – bordsplacera dina gäster, både privat och i affärer

Det finns alltid tillfällen till bordsplacering. Vid formella arrangemang krävs det så gott som alltid.

—————————————————————————————–

Välkommen till Etiquette Letter – din GPS för underbara dagar.

För dig som läst nyhetsbrevets första del i mail- klicka här så får du fortsättningen längre ner

Värd och värdinna
I privata sammanhang finns det ofta en värd eller värdinna, undantaget dam eller herrmiddag, då är det endast en av dem. I affärssammanhang är bordsplacering könsneutral och alla, oavsett kön är värdar.

1. Ålder går först
Åldern är utan tvekan den mest avgörande faktorn vid bordsplacering. Värden och värdinnan ska alltid ha den äldsta kvinnan, respektive den äldsta mannen till bordet.

2. I affärer
I affärer är det alltid den mest betydande kunden som placeras tillsammans med arrangemangets värd. Notera att värd är inte personen med högst post i företaget, det är den som är företagets och middagens arrangör. Men givetvis kan ni medvetet placera gästerna med verksamhetens ledare. En dålig bordplacering är detsamma som att kasta bort möjligheterna till nya affärskontakter.

3. Undantag
Undantag från reglerna är alltid den person som ska hyllas extra, det kan vara någon som är gäst hos er för första gången, ett festföremål, någon som representerar sitt land, en regering, län eller motsvarande.

4. Utifrån personlighet
Fortsätt med att placera gästerna utifrån social kompetens, språk eller andra detaljer som kan vara av betydelse för att placeringen och festen ska bli extra lyckad.

5. Par har samma status
Är du väldigt formell i din bordsplacering, vilket inte alltid är nödvändigt, ska en kvinnas, med hög social rang, make placeras lika framskjutet som hustrun.  Lika om en av partnerna i ett par har högre ålder, då följer den andra partnern placeringsordningen utifrån denna ålder.  Men detta är mest i formella, officiella sammanhang och kanske inte för privata tillställningar.

6. ”Överskott” på ena könet
Om det är fler kvinnor än män på en bjudning får några män ha två damer till bordet. En kvinna som inte lever med någon man och som saknar partner ska alltid placeras med en man. Hon får inte komma på ”undantag”.

7. Kvinna med kvinna eller man med man
Finns det anledning justera placeringen pga fler personer av det ena könet, kan en kvinna som är i sällskap med en man, placeras med en annan kvinna. Lika med två män.

8. Samkönade par
Är det ett överskott på män eller kvinnor vid antingen ett samkönat värdpar eller samkönade gäster ska de först och främst placeras enligt traditionell ordning. Men annars följer ni de konventionella reglerna för placering, precis som det beskrevs i föregående punkt.

9. Äkta par sitter inte tillsammans
Äkta par placeras inte tillsammans, inte vid födelsedagar och inte vid fester inom familjen. De sitter inte heller ihop när de är värdpar, utan sista gången de sitter tillsammans är vid deras bröllop och därefter vid silver- eller guldbröllop. Då är middagen en repetition av bröllopsmiddagen.  Syftet är att paret ska få nya intryck och kunna dela med sig av intressanta uppleveler när de kommit hem.

10. Förlovade par
Enligt äldre tradition sitter förlovade tillsammans under förlovningstiden. Det kommer från tanken att de inte kunde låta bli varandra och då fick de lika gärna sitta tillsammans. Men bor de ihop, har barn eller varit ett par under många år räknas de som gifta.

Klicka här för att läsa om bordsplacering >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Mellan människor – mitt ex kommer ständigt fram för att hälsa och prata. Hur avvisar jag honom?

Fråga:
Jag hade en relation med en man i 3 år. Jag gjorde slut och vill inte ha någon kontakt med honom, vilket han vet. Vi har inga barn.Trots detta söker han upp mig , promenerar utanför mitt hus, kommer fram när han ser mig ex i mataffären, på stan, etc, för att hälsa.

Jag vill inte verka otrevlig, och absolut inte när det är andra omkring mig, men vill verkligen inte heller behöva låtsas att vi är vänner. Hur hanterar manbäst när ett ex som man inte är vän med kommer fram för att hälsa och prata? Hur kan man komma ifrån utan att framstå som pinsam för omgivningen?

Svar:
Det är väldigt svår fråga du ställer och när det gäller män som förföljer tidigare sambos innebär det ofta att kvinnan behöver söka hjälp.  Där är kvinnojourer till hjälp och jag tror att du kan besöka en sådan för att få bättre råd än jag kan ge.

I ditt fall verkar det ändå vara en ”oskyldig” om än störande  ovana från honom och jag kan nog inte råda dig till annat än att säga till honom att du överhuvudtaget inte är intresserad av hans närmanden. Uppenbart har han inte kunnat släppa taget och vill ha kontakt, du måste nog klargöra för honom att du inte är intresserad.

Klicka här för att läsa mina artiklar om vett och etikett människor emellan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Vett och etikett på jobbet – present från en kommunrepresentant till en landshövding?

Fråga:
Bjuden på middag hos landshövdingen, är kommunrepresentant. Skall jag ha med present?

Svar:
Jag föreslår att du skickar en blomma i förväg, gärna dagen innan, där du framför din och kommunens hälsning och skriver att det ska bli trevligt att träffas nästa dag. Sänd med ett kort som påminner om varifrån den kom. Därmed slipper landshövdingen att ta emot blommor på plats och är medveten att du kommer. Förenklar och förbättrar.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Vett och etikett på jobbet – resa sig upp vid tacktal på jobbet?

Fråga:
Jag slutar på jobbet efter många år. Det blir en stor avskedsfest i fikarummet. Chefen kommer att hålla tal och jag själv kommer att säga några ord. En kanske dum fråga: Jag bör väl stå upp när chefen håller sitt tal? (Många sitter ner, vilket jag tycker är fel)

Svar:
En dum fråga? Definitivt inte! Det är en mycket bra fråga.

Att stå eller inte stå upp är i mycket en smaksak, om du t.ex. håller ett tal för en jubilar eller ett bröllop så reser sig inte föremålet för talet upp. I mer officiella sammanhang är detta däremot mer vanligt, både för att visa talaren respekt men även för att övriga gäster ska kunna se den man talar till. Så det är ganska fritt att välja vilket man gör. I ditt fall så tycker jag nog att det känns bra att resa sig, förutsatt att det är ett större antal gäster.

Klicka här för att läsa en av artiklarna om vett och etikett på jobbet >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn