Vett och etikett vid brev skrivet på maskin

Fråga:
Är det passande att skriva ett djupt personligt och känslomässigt brev på skrivmaskin, eller är det för hand som gäller?

Svar:
Handskrivet uppfattas alltid som mer personligt, men visst kan du skriva på maskin och kanske i vissa delar skriva för hand. Som t.ex. avslutningen på brevet.

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Visa deltagande vid sorg i familjen

Fråga:
Mamman till en bekant till oss har nyligen avlidit. Mamman är bosatt i det land (på Balkanhalvön) där våra bekanta kommer ifrån.
På vilket sätt är det lämpligt att visa sitt deltagande till den familj som vi tycker om och känner väl?

Svar:
Det finns flera sätt, ni kan ringa dem, besöka dem eller skriva ett vänligt brev till dem där ni uttrycker ert deltagande i deras sorg.

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Begravning av fd. man, var ska jag och barnen sitta i kyrkan?

Fråga:
Min exman och pappa till mina barn, under tonåren, ska begravas. Mina f.d. svärföräldrar och svåger har mycket svårt för mig och jag vill inte stöta mig med dem. Min exmake och jag hade en bra relation sista tiden innan han dog enligt mig. Undrar främst var jag ska sitta med barnen, som självklart ska vara med, och om det är oartigt att inte vara med på begravningskaffet efteråt. Något annat jag bör tänka på?

Svar:
Eftersom ni inte längre var gifta med varandra fanns det inga släktband kvar, men barnen band er samman. Barnen behöver ditt stöd denna dag och de ska sitta på de främre bänkarna med de närmast anhöriga. Då måste du också sitta där.

Mitt förslag är att du, oavsett f.d svärföräldrarnas gillande eller inte, ringer dem och berättar om denna din avsikt. Alternativt ringer du begravningsbyrån och berättar.  Väljer hans föräldrar att avvisa detta förslag, placerar du dig med barnen på bänkraden bakom den närmsta släkten och har barnen med dig. Du går fram med dem och tar ett sista farväl, även om de ska vara först av alla vid kistan och ta farväl så får de gå med dig efter övriga släktingar. Men kanske begravningsbyrån löser det genom att erbjuda er att gå först, det kan vara möjligt.

Det är inte oartigt att avstå från minnesstunden, dina skäl är nog så tydliga och du hedrar honom med din närvaro i kyrkan. Det räcker.

Mats ”Etikettdoktorn” Danielsson

Annons:

Hur ska jag klä mig?

Fråga:
Jag och min sambo ska om ett par veckor åka till vår huvudstad för att fira 3 år tillsammans. Vi under en kväll äta på en fin resturang samt se en föreställning på Stockholm Stadsteater. Min sambo kommer ha kavaj, men jag vet inte hur jag ska klä mig.
Vad är passande för oss, 20 och 22 år gamla?

Svar:
Det låter trevligt! Din sambo och du behöver inte klä er i någon särskild klädkod, det räcker gott med finare vardag och för din del en klänning/kjol eller ett par festfina byxor med top och en kavaj till. Ingen kommer förvänta sig att ni ska vara uppklädda, såvälj utifrån bekvämlighet och att det känns snyggt.

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Vuxen kvinna tafsar på barn

Fråga:
Hej jag har en fråga vart går gränsen att tafsa och vad är tillåtet att en kvinna i 40 års åldern pussar på 14 ,15 års killar jag tycker de själv är övergrepp och pinsamt och tror de kan va skadligt va hävdar ni?

Svar:
Det är egentligen ingen etikettsfråga, men du måste få ett svar. Jag utgår ifrån att du är ung själv. Är det något som pågår ska du först berätta det för dina föräldrar, du kan också ringa till BRIS och tala med det eller vända dig till någon på din skola. Givetvis kan man även gå till Polisen och berätta, för en person i den åldern ska INTE tafsa och med tafsa menar jag beröring som generar den unga personen. En vuxen person måste förstå detta och det ska inget barn eller ungdom behöva avgöra. Detsamma gäller pussandet, men som sagt – det ska inte du behöva ta tag i. Det är de vuxna i din omgivning som ska sätta stopp för det här. Om du inte vågar, skicka mig ett mail och berätta var eller vem det är så ska jag hjälpa dig med att kontakta någon. För det FÅR inte förekomma sådant här!

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Parentation för icke medlemmar?

Fråga:
Jag är ordförande i en förening och fick efter senaste årsmötet kritik för att jag inte höll parentation över medlems avlidna fru (ej medlem). Frun var inte aktiv i klubbarbetet. Gjorde jag rätt?

Svar:
I vissa föreningar är enbart den ena partnern formellt medlem, sedan är man eller hustru också aktiva precis som om de vore medlemmar. Då kan man hålla en parentation (minnestal med tyst minut) för den personen.

I detta fall uppfattar jag det inte som så, utan det är endast maken som är medlem och aktiv. Då håller man ingen parentation, precis som du gjorde. Man kan däremot besöka sin vän som blivit änkling, skicka blommor till kistan och kanske vänner från klubben närvarar vid begravning och som stöd. Men en parentatation hålls enbart för medlemmar.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Regeringens ursäkt till fosterbarn – oartigt att avböja?

Fråga:
Jag är nära släkt till en av dessa utsatta människor som placerats som fosterbarn och som idag ska få regeringens ursäkt för den behandling de utsatts för. Det är i Blå Hallen och jag tycker att det är ju en bra början. Nu får jag till min förfäran läsa att det finns inbjudna personer som går ut och kritiserar detta arrangemang och vägrar att gå. Är detta god etikett?

Svar:
Det råder ingen tvekan om att detta berör människor vars levnadsöde vi andra inte ens kan föreställa oss. I denna grupp finns många med djupa sår inombords och jag får nog säga att det vore fel av mig att ens försöka lägga in några etikettsbegrepp i detta. Det måste vara  allas fria vilja som styr, vissa går dit i syfte att se vad det ger, andra väljer att avböja. 1600 personer lär har tacka ja till inbjudan, det sägs vara kö till platserna så det är nog ingen fara om några väljer att avböja. Vid vanliga inbjudningar är det inte korrekt att kritisera en inbjudan eller upplägget, men denna situation är speciell, så den etikettsregeln kan vi andra bortse ifrån och hoppas att många kommer få en viss upprättelse. Idag eller senare.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Annons:

Att pussas ”för mycket” och ”för ofta”…

Fråga:
Har en dotter som äntligen träffat sitt livs älskade! De har varit tillsammansett tag och jag undrar hur länge man ska tycka att det är helt ok att de pussas högljutt i alla sammanhang, vid middagsbordet hemma, på restaurang el i tv-soffan? De bor för sig själva så det är inte så att de inte har andra tillfällen att pussas.
Har försökt påpeka att det kan bli lite för mycket (för andra) av det goda…..

Svar:
Ja, det är en svår fråga för risken är att jag lätt uppfattas som en moraliserande person som nekar andra att uttrycka sin kärlek. Men det är klart att de ska göra! Det är nog inget du eller jag kan påpeka eller få dem att förstå, men kanske en viss återhållsamhet med detta kan vara att föredra vid middagsbord eller i offentliga sammanhang. Trots allt, etikett handlar om att agera på ett sådant sätt att andra människor känner sig bekväma. Det är väl närmast det som inträffar, de har ”sin värld” och enbart ögon för varandra. Människor runt omkring upplever sig lätt lite utanför (läs nu inte detta som att man vill vara med och pussas…) och därmed obekväma. Men det finns nog ingen annan ”bot” än att avvakta eller om du upplever det så besvärande så det stör, ta det i enrum och förtrolighet med din dotter. Aldrig inför andra.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .

Vett och etikett – vernissage. Gåva med sig?

Fråga:
Förväntas man ha med present eller blommor när man fått personlig inbjudan av en konstnär till öppnandet av en vernissage?

Svar:
Förvänta sig att en present tas med kan man inte göra, men en blomma eller en flaska vin blir säkert uppskattat.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Annons:

Parentation

Fråga:
Skall parentationen vara före eller efter begravningen?

Svar:
Jag förmodar att du avser en parentation i en förening eller liknande. I kyrkan håller även prästen en sådan, men i ett annat sammanhang kan man i princip hålla en minnsestund över den bortgångne närhelst det passar. Det kan ju vara så att man möts innan begravningen och då håller man den.

Med vänlig hälsning
Mats ”etikettdoktorn” Danielsson

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här . För mer info, besök www.etikettdoktorn.se , med över 600 artiklar om etikett och föreläsningar .