Bordsskick – kan man ta marmelad på osten, min man klagar att jag saknar etikett vid frukost?

Fråga:
Jag har under många år fått höra av maken att det är ”bonnigt” att ha marmelad och ost på smörgåsen.

Han har lärt av sin morfar, som var en man av finare slag född i slutet på 1800-talet, att det absolut inte går för sig.

Detta leder, som ni förstår, till diskussioner och jag skulle önska att en gång för alla få ett svar.

Kan jag äta min smörgås med en god hemmalagad hallon och blåbärsmarmelad med en vällagrad cheddarost på eller är jag fördömd att förevigat brinna i mitt bonniga helvete?

Svar:
Det du beskriver kommer sannolikt från den tid man ansåg att det var slöseri med dubbla pålägg och så skapade man egna etikettsregler för att förhindra detta.

Din mans morfar hade den tron, för så var han lärd, nu har din man samma tro men det finns inga sådana etikettsregler.

De är påhittade och sannolikt sprungna ur en tid då man inte hade råd med sådana finesser som ost och marmelad.

Så ska vi tala om sämst vett och etikett får vi nog ge din man en större känga.

Det mest ofina man kan göra, det är att påpeka andras eventuella misstag.

Vad gör han? Påpekar det han tror att du gör fel (dessutom utan att riktigt veta varför han anser att du gör fel).

Ät ost med marmelad och njut!

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dödsfall – får man kalla sig änka om man varit sambo?

Fråga:
En kanske lite udda fråga.

Jag har varit sambo i 30 år med min livskamrat.

I somras avled han.

Är jag då änka eller??

Svar:
Jag får beklaga din förlust av en livkamrat.

En änka är, citat: ”benämning på en tidigare gift kvinna vars make avlidit och som heller inte ingått nytt äktenskap.
(källa: Nationalencyklopedin)

Formellt är du därmed inte änka, men i ett mer socialt och etikettsmässigt sammanhang skulle jag ändå betrakta dig som änka.

Ni har ju levt tillsammans i hela 30 år och sorgen efter din man blir ju inte mindre för att det formella säger annorlunda.

Läs mer i min artikel om svåra dagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Telefon – hur svarar man bäst i telefon?

Fråga:
Sitter med lite funderingar kring telefonetikett. Hur ska man egentligen besvara ett samtal?

”Hallå!” ”Ja det är ..” ”Förnamn Efternamn” ”Telefonnummer”?

Vore intressant att läsa ett inlägg från dig om detta ämne!

Svar:
Det har blivit alltmer vanligt att svaret i telefonen är ”Hallå”,  jag är personligen ingen förespråkare för detta.

Men ju fler som använder det får man nog anse att det är den hälsning som är mest använd när en okänd person ringer. Undantaget är utan diskussion alla affärs- eller arbetssamtal, där ska svaret utan minst tvekan vara arbetsplatsens namn, följt av ditt eget och ännu bättre med din befattning.

Det svar som ändå får anses vara det mest artigt och personligt är svaret ”Hej, detta är hos familjen Danielsson” eller ”Hej, detta är Mats Danielsson”.

Det är ju även ett ganska vanligt svar på telefonsvarare.  Men det är även precis lika viktigt att veta vad man INTE ska svara i telefonen om man vill vara korrekt. Några saker man kan undvika är

  • Bryskt svara ”Vem är det?” när den som ringer upp är okänd för dig som svarar. Om den som ringer upp inte presenterar sig, kan du helt enkelt fråga ”Vem är det jag talar med?”. När den som ringer söker en annan person än du, kan du helt enkelt svara  ”Vem kan jag hälsa ifrån?”.
  • Svara ”Ett ögonblick” , för att därefter gå iväg och uträtta ett ärende eller prata med annan person. Det är definitivt bättre att svara ”Kan jag ringa tillbaka om ett par minuter?”, givetvis under förutsättning att det fullföljs.
  • Låta småbarn svara. Det kan vara trevligt som förälder att se sitt barn vara duktigt på att svara, men för den som ringer är det inte helt lätt att veta vart man kommit eller få fram budskapet.

Läs mer i min artikel om telefonetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – hur ska jag inleda talet till min dotter?

Fråga:
Jag hade tänkt säga några ord till min dotter när hon disputerar men är osäker på hur jag börjar.

Kan jag vända mig direkt till henne tex ”Kära NNN” eller måste jag börja på annat sätt?

Tex ”mina damer och herrar”  för då blir det lite annorlunda i själva talet då talar jag ju mer om henne som tredje person?

Svar:
Du behöver inte vara så formell, jag anser att du snarare ska vara mer personlig och rikta dig direkt till henne.

Börja med ”Min älskade dotter, jag är så stolt över dig så du kan inte ens ana!”

Därefter går du vidare med att berätta om hur glad och lycklig över att få dela hennes framgång.

Läs mer i min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson
 

Klädkoder – klädsel vid kyrkbröllop?

Fråga:
Vi är bjudna på ett kvällsbröllop mitt i veckan och festen skall vara nästkommande helg.

Hur klär man sig i kyrkan?

Svar:
Formellt behöver ni inte följa någon klädkod i en kyrka, det går lika bra med vardagsklädsel.

Men nu är det ett bröllop och ska det vara lite extra festligt.

Mitt förslag är mörk kostym för honom och motsvarande klädkod för en kvinna.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – är det ok med ett främmande språk sinsemellan, så inga andra förstår?

Fråga:
Jag har ett ”problem” på min arbetsplats.

Jag arbetar som frukostvärdinna på ett hotell och har en kollega, han kommer ifrån Thailand och kan inte direkt mycket norska (bor i Oslo).

Vår husfru/chef är också från Thailand och varje gång hon kommer in i köket så pratar dom endast thai.

Jag förstår inte ett ord av vad dom säger och tycker faktiskt att detta är jobbigt, speciellt när jag vet att min kollega är lite ”falsk” och gärna pratar skit bakom ryggen på andra.

Ska jag ta upp detta med hotelldirektören?

Jag känner att det inte hade gett någon effekt att prata med husmor om detta då hon klart favoriserar honom framför mig.

Svar:
Om du upplever att det är ett så stort bekymmer att det besvärar dig hela tiden bör du nog ta upp det. Det tillhör god ton att man talar ett språk så samtliga medarbetare förstår.

Men samtidigt får du räkna med att ”korrigeringen” från hotelldirektören hamnar hos din husfru och då är du åter på ruta ett.

Om du inte förstår och de pratar ”skit”, då kan du ju lika gärna strunta i problemet.

För du vet ju inte om det är så, oavsett så kan den personen i alla fall prata om dig när du inte hör på.

Sedan kan man ju anse att din husfru borde visa dig mer respekt och använda ett gemensamt språk.

Men jag tror att du ska släppa det och kanske tydligt meddela henne att om de pratar Thai och du inte förstår kan hon heller inte förvänta sig att du ska kunna efterleva något som då sagts anknutet till arbetsplatsen.

Läs mer om vett och etikett på jobbet >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Klädsel – får man idag bära mössa inomhus, är det helt vedertaget?

Fråga:
Är det numera vedertaget att ha mössa inomhus?

Tidigare fick man frågan äggen skulle hit? Oartigt, dålig uppfostran var det tidigare.

Vad gäller?

Svar:
Nej, det är inte på något vis vedertaget och det är inte på något vis ”förbjudet” men den man som bär keps inomhus bör tänka på att hans mössa inte uppskattas av alla.

T.ex unga personer som söker jobb förlorar inget på att ta av mössan, här kunde man hoppas på att föräldrar stöttade och hjälpte dem.

Men det är lika ofta föräldern själv idag, som också bär mössan inomhus.

I min värld tyder detta på okunskap, man vet inte vad som förväntas, men jag går inte runt och funderar över detta längre.

Här tror jag förändringen skett, man har givit upp. Både i skolor och på andra ställen man kan säga till.

Men jag har sett ett flertal restauranger som numer har en skylt med förbud mot mössa.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt och mössa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur skriver man en inbjudan till nyårsfest?

Fråga:
Hur skriver man en inbjudan till en nyårsfest?

Svar:
Ett brev i kuvert blir alltid mest uppskattat och ger fler svar än via mail, sociala media mm..

Därtill ska den innehålla vem som inbjuds, vilken dag, vilken tid tid, vilken plats, vad inbjudan avser, vem som bjuder in, vilken klädsel som förväntas och till vem och hur (brev, e-post, telefon) ska svaret sändas.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson