Begravning – svart klädsel är angivet, men kan jag bära mörkt grå färg?

Fråga:
Vi ska på begravning nästa vecka.

I annonsen anges svart klädsel.

Har aldrig sett detta, vanligen anges bara mörk klädsel.

Vi är inte närmast anhöriga.

Kan man ha mörkt grå kläder?

Svar:
Ja, det går precis lika bra.

Men välj inte någon ljusare nyans, det ska vara riktigt mörkt grå.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur gör vi för att tacka när vi önskat pengar i present?

Fråga:
Jag och min blivande man gifter oss nästa sommar och vi kommer att önska oss ett bidrag till vår bröllopsresa.

Vi vill gärna inte öppna paketen/kuverten under bröllopet för att skapa ”dötid”. Samtidigt vill vi visa all uppskattning till våra gäster som vill ge oss ett bidrag.

Mina föräldrar rekommenderar lysning och det känns som ett bra förslag, men jag vill liksom inte att det ska vara ett presentkort där vi läser upp samtligas gåva i pris.

Då vi endast önskar oss ett bidrag till bröllopsresan och om de flesta som vill/kan ge ett bidrag följer vår önskan kommer varje presentöppning att fokusera på summan
Istället för att de bidrar till vår resa.

Hur bör vi göra enligt konstens alla regler?

Kan vi öppna gåvorna efter bröllopet och under kvällen tacka för alla presenter och sen skicka ut ett personligt tackkort till var och en istället?

Svar:
Att be om pengar, det är lite som att be gästerna betala för sig. Inte kul att läsa, men sant.

Så tyvärr måste jag säga att när brudpar ber om pengar är inte alltid uppskattat, mycket beroende på att man inte vet hur mycket man ska ge.

Det finns inga riktlinjer för detta, så då får jag ge det enda råd jag kan lämna.

Be om ekonomiska bidrag i ett anonymt kuvert, som gästerna lämnar på därför avsedd plats, t.ex i en låda.

Då behöver ingen känna att de ger ”för lite” eller ”för mycket”, man ger efter förmåga.

Om ni vill, så ber ni någon person räkna samman summan och så tillkännager ni under kvällen vad ni fått, var ni avser resa.

Ni kan också sända ett tackkort, vilket jag förmodar att ni ändå kommer att göra.

Tänk på att skriva upp de gäster som väljer att ge er andra presenter, dessa bör då omnämnas i ett personligt tack.

Klicka här för att läsa min artikel om pengar i bröllopspresent >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – vilken storlek på medaljen ska jag bära?

Fråga:
Jag har fått Svenska Fotbollförbundets förtjänstmedalj i guld.

En stor och en mindre.

Jag är inbjuden till Fotbollförbundet jubileum.

Vilken storlek skall jag bära?

Svar:
Det beror helt och hållet på klädkoden

För damen gäller att medaljer kan bäras till Smokingklänning.

Välj företrädesvis miniatyrer till denna klänning.

Interna klubbmedaljer, som i ditt fall,  kan bäras till mörk kostymklänning.

Då väljer du full storlek.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – vad är en så kallad Fransk sittning?

Fråga:
Såg i en film där paret som gick ut och åt på restaurang satte sig bredvid varandra.

Det kallades för fransk sittning.

Stämmer det att det heter så?

Svar:
Vad jag lärt minns är en fransk sittning är när stolarna står bredvid varandra och man kan titta rakt ut.

Den brukar finnas på de flesta uteserveringarna runt om i Europa.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett på restaurang >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – varifrån kommer ordet skål?

Fråga
Jag undrar om ordet skål– kom det från vikingas segrar över fiender och att de då tog skallen på fienden och drack deras blod ur?

Svar:
Det enkla svaret blir – nej. Så var det inte, det är en skröna.

Förvisso sägs det att man skålade med höger hand som viking och med blicken fäst på varandra. Därmed förhindrades att vapen drogs.

Men det är inte bakgrunden till ordet skål.

Ordet skål är som sådant fast rotat i svenska traditioner och har årtusenden i sin historik. Men själva ordet är faktiskt fornsvenska och det är ”skal”, som är ursprunget. Ordet ”skal” betydde i fornsvenskan ett dryckeskärl, något som omslöt.

Men visst finns vikingarnas historia där också, åtminstone den tidsperioden då man dyrkade asagudar.

Man lyfte bägaren eller mjödhornet, till asagudarnas ära och bad om krigslycka och framgång. Men det kunde lika gärna vara bonden på Birka som önskade god skörd.

Därefter blev skålen mer och mer utvecklad, för att bli en hyllning till ledare, kungligheter och fäderneslandet.

Sedvänjan kom sedermera att bli en borgerlig, krävande ritual med många regler om och till vem man skålade. Men även här spred sig skicket ut till allmogen, man skålade utan rangordning.

Då kunde även kärleken hyllas vid en skål och det blev lyckönskningar.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – vilken storlek på flugan ska man ha?

Fråga:
Finns det några rekommendationer angående en flugas utformning och storlek?

Storlek för att användas till vardags?

Jag arbetar i ett yrke där vi har slips till vår klädsel, men tänker att fluga är väl lite stiligare och ”gladare`.

Svar:
Nej, det gör det inte, men det är klart en jättestor rosett runt halsen kanske får ses som mindre elegant.

De flesta flugor är i en enda storlek, med variationer givetvis.

Sedan kar knuten en viss påverkan.

Klicka här för att läsa min artikel om hur du knyter en fluga >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Afforsetikett – ska jag ge en gova till mitt foretag på jubileumsfesten?

Fråga:
Ska på uppvakning av ett företag.

Företaget privatägt och som jag jobbar för fyller 50 år och bjuder på fest.

Ska jag ha med en gåva?

Svar:
Det behöver du inte, företaget bjuder dig och förväntar sig ingen uppvaktning.

Vill du vara riktigt trevlig och visa en gest som uppskattas, sänd en blomma i förväg hem till ägaren/VD:n och tacka för inbjudan och skriv att du ser fram emot festen.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vernissage – ska man ta med en blomma?

Fråga:
Jag är inbjuden till vernissage och det råder delad mening om huruvida man har med sig en blomma till konstnären eller inte .

Svar:
Det är helt och hållet upp till dig själv.

Vanligtvis brukar man, om man känner konstnären, ta med sig t.ex. en liten blomma.

Men de flesta konstnärer är nog ändå mest glada över din närvaro.

Klicka här för att läsa mina andra inlägg om vernissage >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad ska jag bära vid en avtackning?

Fråga:
På inbjudan står klädsel Kavaj.

Jag är kvinna, och en av dem som ska avtackas för nit och redighet.

Jag vet inte vad jag bör ta på mig, för att inte falla utanför ramen.

Snälla hjälp mig.

Svar:
Du ska bära klädsel som vid mörk kostym, det är en utmärkelse får anses som formell.

En kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.

Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.

En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Den kan med fördel ha kort ärm och den kan kombineras med en liten jacka eller ett liv med lång ärm.

Sparsam urringning och gärna diskret i utformningen, med färg och mönster efter tycke och smak.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson