Klädsel – svarta strumpor på begravning?

Fråga:

Jag ska på begravning. I annonsen stod inget om kläder. Det är första gången jag sett en sådan annons. Därför började jag söka på internet, vad ska man ha på sig när det inte står någonting alls, när det inte finns någon klädkod. Jag är inte nära anhörig. 

Du skiljer dig från alla eftersom du skriver att om man är kvinna och inte nära anhörig så ska man bära ljusa nylonstrumpor och inte svarta. Jag har alltid burit svarta nylonstrumpor.

Jag har läst Ribbings Etikettboken. Hon skriver inte lika tydligt som du om man ska svarta eller ljusa nylonstrumpor. Kvinnor: ”Svarta strumpor är brukligt för närmast anhöriga”. Underförstått är det förmodligen så att man ska ha ljusa nylonstrumpor. Hon skriver också: ”De behöver inte, men kan om de vill, ha svarta strumpor.”

Jag har faktiskt inte noterat om hur vanligt det är om kvinnor har ljusa eller mörka nylonstrumpor. Jag har ledsamt nog varit på många begravningar. I övrigt på alla internetsidor jag läst så står det att man ska ha mörka nylonstrumpor. 

Svar:
Anges ingen klädsel innebär det mörk sådan. Det är så man skriver och det är det korrekta. Det gäller samtliga gäster.

Men var har du läst att jag skrivit ljusa strumpor på begravning? Jag har inte skrivit så, det står: ”arbetskamrater eller vänner behövs inga svarta strumpor” ( i ett kompletterande mail  från dig har du även meddelat mig att du läst fel i min text). Du behöver alltså inte bära svarta strumpor, men det är ok om du vill göra så.

Ribbing och jag har säkert samma uppfattning, jag vet inte exakt vad hon skrivit då jag inte läser hennes böcker särskilt ofta. Men lita på henne om du läst, hon är mycket duktig.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson

Klädsel – hur kan jag bära mitt armbandsur?

Fråga:
Jag är en kille på 22 år som är bjuden på bröllop med mörk kostym som klädkod. Vad gäller klockor?

Har en lite finare klocka som jag vill passa på att använda. Kan man ha ärmen lite högre upp så att klockan syns?

Svar:
Det är det inget som hindrar att du har, men normalt sett så har en skjorta med bra passform utrymme för att klockan ska kunna glida in under ärmen.

Klicka här för att läsa min artikel om skjortor >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Etiquette Letter – när grannen kör motorgräsklippare 07.15 en söndag….

Välkommen till Etiquette Letter – din GPS för bättre dagar.

Hur är det, när får man störa en granne i ett villaområde?
—————————————————————————————–

För dig som läst nyhetsbrevets första del i mail- klicka här så får du fortsättningen längre ner

Det kom en fråga
En av mina läsare skickade en väldigt intressant fråga. I lägenheter finns det vanligen regelverk när det ska vara tyst, en del fastigheter är anslutna till störningsjourer, man kan klaga hos hyresvärden med mera. Men hur är det i ett villaområde? Kan du bygga på din altan kl 07.00 en söndagsmorgon? Eller klippa gräset kl. 21.30 på Pingstafton? När ska du sluta kapa armeringsjärn på kvällen? Är det 21.00 eller kanske 22.00?

Regler
Hade det varit ett företag som bedrev verksamhet, då råder ingen tvivel om att kommunen kan miljöpröva oljud. Men när grannen stör, vem kan då göra något åt det hela? En polisanmälan kanske ger en viss effekt någon dag, men sedan är grannsämjan borta för evigt. Kommunen kommer troligen inte agera i frågan, så då uppstår frågan – finns det regler att följa?

Nej är mitt svar, det hela måste bygga på samförstånd och överenskommelser mellan grannarna.

Helger och vardagar
En sak behöver inte diskuteras, anlitar du hantverkare så börjar dessa o7.00 på vardagar och det får vi acceptera. Detsamma får anses korrekt om du bygger själv, 7-16 på vardagar måste vara helt ok.

Helger kan vara svårare, då vill folk sova lite längre och det blir garanterat sura miner om du startar upp gräsklipparen 07.00 en söndagsmorgon.

 Vad tycker du?
Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad du anser att man får eller inte får göra. Skriv gärna din kommentar i fältet under dessa tips.

Jag är väldigt nyfiken på dina synpunkter. 

Tips för grannsämjan

  • Att prata med varandra i förväg är alltid bäst!
  • Vardagar 07.00 – 16.00 är helt ok för störande ljud av hantverk och byggnation.
  • Om du vet att din granne jobbar natt, eller behöver sova på morgonen, prata med hen och berätta i förväg.
  • Då kan ju grannen sova någon annanstans dessa dagar.
  • Prata med grannarna om du ska störa sent på kvällen eller tidigt på morgonen vid helger.
  • Som helg får vi räkna de svenska helgdagarna, då detta styr våra arbetstider.
  • Vet att en granne firar helg av annat skäl, på annan dag, prata med hen i förväg.
  • Grannar som ”stör” lönar det sig knappast att polisanmäla. Det enda som sker är att ni blir ovänner.
  • Prata hellre ihop er med några andra grannar och gör ett gemensamt besök hos den som stör.
  • Rimlig tid för gräsklippare, borrar, motorsågar etc på helger kan väl vara efter 9.00 och tyst efter 21.00
  • Behöver du arbeta på huset senare eller tidigare på helgen, planera ”tystare” arbeten innan dessa tider.
Detta var mina tips, men fyll på och tyck till i kommentarsfältet. Jag vill gärna höra vad du anser. Välkommen!

Jag önskar dig en skön vecka!

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dukning – hur placeras dessertbesticken?

Fråga:
Diskussion uppstod häromdagen om efterrättsbestickens placering. Gaffel överst och skaftet till vänster, sked under och skaft till höger. Är det ok?

Dessutom – jag placerar servetten till vänster om ej på tallriken. En del lägger till höger. Vad anser ni?

Svar:
Gaffeln har bestickens högstastatus och ska därför placeras närmast talltiken, med skaftet liggandes till vänster, skeden som är lägre i rang hamnar ovanför med skaftet åt höger.

Servett placeras till vänster om kuvert, alternativt på tallriken.

Klicka här för att läsa min guide till dukning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – kastar man risgryn?

Fråga:
Är det brukligt att kasta risgryn på brudparet efter vigseln ? Har hört att det inte är så bra med tanke på fåglar som kan äta detta.

Svar:
Vad det gäller fåglar och deras behov kan jag inte svara dig på, men vad jag läst har det ingen större betydelse. Detta enligt Steve Dahlfors på Sveriges Ornitologiska Förening. Men traditionen är vanlig och den syftar till att ge brudparet fruktsamhet och lycka i det nya hemmet.

Men risgryn är i en del kyrkor ändå förbjudet, mest pga nedskräpningen. Alternativ till risgryn kan vara ljusa fågelfrön, som dessutom har fördelen att de inte ger fläckar på brudparets kläder.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Medaljer – till vilken klänning kan jag bära min medalj?

Fråga:
Jag har erhållit en liten guldmedalj (NoR = Nit och Redlighet i Rikets tjänst) och undrar ifall jag kan bära den på kort klänning?

Svar:
Om du ska bära medaljen eller inte beror på sammanhanget. Medaljer bärs inte på en ordinär middag. I andra sammanhang kan du ersätta medaljen med ett miniatyrtecken.

För att komplicera det hela än mer, så kan du i en del sammanhang kan bära medaljen till Kavajklänning (mörk kostymklänning) och i dess original vid jubileer.

Till sist, ett utmärkelsetecken som denna medalj du fått, bärs till mörk kostymklänning när den används som formell festdräkt. Då är sällan klänningen kort (dvs. under ditt knä), den är ankellång.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – avlägset bekanta, ska vi ge present?

Fråga:
Min son ska på bröllop, hans flickväns syster ska gifta sig. Ska jag och min man ge present? Vi har träffat paret några gånger, när sonen tog studenten och när han fyllde 20 år.

Svar:
Det är alltid ni själva som avgör om ni vill ge något eller inte. Ingen kan förvänta sig en present och att ge en sådan är symboliskt att lyckönska brudparet.

Presenten har ingen koppling till närvaro på bröllopet eller inte. Så detta är något ni själva måste besluta om, men jag ser ingen direkt anledning till att ni ska ge något då ni är så flyktigt bekanta.

Klicka  här för att läsa min artikel om när man ger en present >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dukning – placering av kniven?

Fråga:
Tack för fin information om glas och förrättstallrik (fick bekräftat att jag gör rätt)! Men vad gäller placering av kniv, visst ska den läggas med knivbladet inåt tallriken?

Min pojkvän gör alltid tvärtom – och jag rättar till! Vad är rätt?

Svar:
Tack för att du uppskattar råden. Du har rätt, knivens egg ska alltid ligga vänd mot dig själv. Vänder du den utåt betraktas det, historiskt sett, som en aggressiv handling.

Klicka här för att läsa min artikel om hur du dukar besticken >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn