Presenter – vad ger vi vid vår dotters förlovning?

Fråga:
Vår dotter har förlovat sig, med planerat bröllop nästa sommar. Är det brukligt att ge en förlovningspresent?

Vi kommer att bidra till bröllopet och naturligtvis får de en gåva vid det tillfället.

Svar:
Det är upp till er om ni vill ge något eller inte, då förlovning idag i många fall snarare är ett tecken på samhörighet än stundande vigsel.

Men för er dotter är det annorlunda, det planeras ett bröllop och ett liv tillsammans.  Det kan vara allt från hushållsföremål, konstverk, kristallvaser, ärvda saker som smycken eller andra presenter.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Födelsedag – ska man ge blommor på restaurang?

Fråga:
Ska man ha med sig blommor till en födelsedagsfest på abonnerad restaurang?

Eller är det bara när det är mottagning i hemmet som det passar? Annan present är också inköpt.

Svar:
Blommor på restaurang blir ganska besvärligt att hantera så därför tar man inte med detta.

Vill du ändå ge en blomma, sänd den till hemmet dagen innan, tacka för inbjudan och att det ska bli roligt att träffas. Då kan jubilaren sätta blommorna i en vas hemma.

Klicka här för att läsa om blommor som present >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Presenter – 70 årig födelsedag, kan jag ta med en blomma?

Fråga:
Ska på 70-års fest det är sagt att hon ej vill ha presenter. Kan man ändå ta med blommor?

Svar:
Egentligen har personen som fyller år även avböjt blomsteruppvaktning, men jag gissar att de flesta gäster ändå kommer ta med sig en blomma. Så mitt svar blir att det kan du göra.

Klicka här för att läsa min artikel om att uppvakta en jubilar >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – kan jag bära jeans som klädsel vid trädgårdsbröllop?

Fråga:
Kan jag ha vita jeans och en chiffongblus vid ett trädgårdsbröllop? Det är bara de närmaste släktingarna, som är inbjudna.

Jag är mamma till bruden.

Svar:
Det beror givetvis på vilken klädsel brudparet föreslagit vid sin inbjudan. Men bröllop får anses som formellt och därmed är inte vare sig jeans eller byxor något jag skulle rekommendera. Något mer festligt som en klänning eller kjol med top i finare tyger skulle jag föreslå.

Läs mer om förslag på klädsel >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Inbjudan – bjuden på bröllop i Spanien och min man kan inte delta, kan jag fråga om en kompis får följa med?

Fråga:
Är bjuden på ett bröllop i Spanien och min man kan inte komma med. Kan jag fråga om jag kan komma med min killkompis?

Eller bör jag gå ensam, det är en nära tjejkompis som gifter sig?

Svar:
Du kan inte fråga om du får ta med en annan gäst, det vore oartigt. Så ditt alternativ blir att avböja med motivet att din man inte kan. Då KAN brudparet fråga om du inte kan komma ensam och du svarar att du inte vill resa utan sällskap. Därmed öppnar sig dialogen för att du kan fråga om din killkompis. Men jag kan inte garantera att du lyckas.

Det andra och kanske minst komplicerade är att du åker ensam, vänner finns ju redan på plats.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Student – kan inte gå på examensfest, kan jag ge present?

Fråga:
Jag är bortbjuden på en examensfest (ej student), men kan ej komma.

Vill ändå ge min vän något för att hon avslutat sin utbildning. Är det fel att ge något även om jag inte kommer? Vad är en bra sak att ge bort?

Har pratat med vänner som ska gå ihop och ge tillsammans om att vi alla kan ge gemensamt, men vad ska värdet vara på presenten då? Eller bör jag ge något ensam? Vad är ett bra värde över huvud taget på en examenspresent då där är middag?

Svar:
Givetvis kan du ge en present, det b lir alltid uppskattat och dessutom ett bevis på att du tänker på din vän trots att du inte är på plats.

Värdet på en present kan endast du avgöra, ibland kan det vara lågt pris, men väldigt personligt, andra gånger kostar det lite mer. Allt är lika rätt. Om ni är några vänner som går ihop, blir det ju en lite högre summa och det kanske känns bra för er. Det är en utmärkt idé alltså.

Ett tips att köpa något som din kompis kan ha med sig ut i vuxenlivet.  Den enda ”regel” som finns är att undvika alltför dyrbara presenter, det finns berättelser där goda vänner kommit med dyrbara presenter som ”brädat” föräldrarnas gåva. Men jag gissar att det inte är aktuellt i ditt fall.

Klicka här för att läsa mer om presenttips >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Artighet – hur ska vi ge ett svar på fint tackbrev?

Fråga:
Vi hade på middag ett par med mycket god kännedom om vett & etikett och gamla fina ”regler”. Såsom jag lärt mig så fick vi inom 3 dagar ett mycket fint tackbrev gott om beröm för både mat, sällskap och hela tillställningen som sådan. Inte på mail, utan vackert skrivet per post!

Hur ska jag besvara detta? Ska jag tacka för tacket, uttrycka min glädje över att dom trivdes och att dom ser fram emot ytterligare trevliga aftnar…osv.. på något sätt?
Ser fram emot ditt svar!

Svar:
Ett tack för en tillställning bör framföras inom en vecka. Då ni redan bjudit på middagen och allt är klart behöver tackbrevet inte besvaras. Det är gästerna som på ett mycket trevligt sätt uttryckt sin uppskattning över er middagen.

Sedan är det självklart inget som hindrar att du ringer paret och uttrycker din uppskattning  över ett så trevligt tackbrev. Den gesten blir alltid uppskattad, men som sagt är det inget som vare sig förväntas eller krävs.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Begravning – kan en kvinna bärs öppna skor på sommarbegravning?

Fråga:
Jag ska gå på min morbrors begravning snart. Det innebär att det kommer bli en sommarbegravning. Det gör att jag undrar lite över skovalet.

Min mamma är tyvärr död så jag kan inte fråga henne längre. Men hon sa alltid att man inte skulle ha öppna skor på en begravning.
Jag är rädd för att det kan bli varmt om det är en fin dag. Får man inte ha sandaler ( med svarta strumpor) i på en begravning?
Hoppas på att min mamma hade fel.

Svar:
Din mamma hade inte fel, men kanske hennes råd inte är lika aktuella idag. Ska du vara formell hade hon helt rätt, men så noga med klädseln är vi inte på en begravning idag.

Självklart ska du inte komma i en glittrig, festbetonad sandalett, men en mörk diskret sådan fungerar alldeles utmärkt.

Klicka här för satt läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn