Nyinflyttad – vem av grannarna hälsar välkommen?

Fråga:
Jag har en fråga som vi har diskuterat på min arbetsplatsen. När man flyttar, vem är det som som ska hälsa välkommen eller presentera sig först? Är det grannarna till den nyinflyttade eller de nyinflyttade?

Jag och min familj flyttade nämligen in i ett nytt hus i somras, och mitt under allt bärande så kom grannarna en efter en och hälsade (först hade de stått och ”smygkikat” såg vi!).

Mina arbetskamrater anser att vi skulle ha sett till att hälsa på dem först, gått runt och tala om vilka vi var mm. Själva tyckte vi det var väldigt trevligt att de kom, i det läget hade vi inte en tanke på att gå runt och hälsa. Vi hade säkert gjort det förr eller senare, men just då hade vi fullt upp.

Svar:
Jo då, de gjorde precis rätt, det är grannarna som hälsar de nyinflyttade välkomna till kvarteret. Givetvis behöver inget ”huggas i sten” 2013, man kan lika gärna hälsa på dem. Men tanken med deras hälsning är den att ni just nu har så mycket att göra med flytten, så de ger er lite mat (flyttgröt), lite pengar för att ni ska få god ekonomi (ett mynt, kan vara 1 kr…) samt lite salt (lycka eller ”livets salt).

Läs mer om inflyttningsfest

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Student – röda mattan?

Fråga:
När man går på röda mattan, ska man då gå till vänster eller höger om killen?

Svar:
Som student och om mattan ligger utomhus ska du gå på killens vänstra sida, går du på höger sida signaleras att ni är gifta. Ett bra exempel på detta är vid bröllop, bruden går till vänster när de går in i kyrkan, sedan vänder de sig om och som gifta går hon ut på hans högra sida.

Däremot går du alltid på höger sida när ni går till bords. Då gäller inte denna mycket gamla regel.

Läs mer om student

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Êtikettdoktorn 

Tilltal – Fransk adel, hur tilltalade man varandra på 1700-talet?

Fråga:
Jag undrar om ni vet hur man tilltalade adeln i Frankrike på 1770-talet? Hur tilltalade de varandra och sina tjänstefolk?

Svar:
Din fråga är mer av historisk karaktär så jag kontaktade en expert, Göran Modig som är historiker.  Tack Göran!
Min (Etikettdoktorns) kommentar: Jag vet inte vad din fråga syftar till, men jag vill betona att om det ingår i någon form av arbete/uppsats eller ska publiceras så förväntas du ange Göran Modig som referens.
Göran svarade så här:

”I Frankrike under 1770-talet och titulaturen innebar att man tilltalade adeln med deras adelstitel. Adeln tilltalade varandra med deras respektive adelstitel. Att inte göra det skulle betraktas som ett svårt etikettsbrott.

Även gifta niade varandra (vissa gör det fortfarande), tjänstefolk tilltalades med förnamn eller smeknamn.”

Läs mer om tilltal och pronomen

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

 

Annons:

Bio och teater – applåder från publiken?

Fråga:
På konserter och andra tillställningar är det vanligt att publiken ställer sig upp och applåderar när det är slut. Men när jag såg TV-sändningen av nyårskonserten från Wien var det ingen som ställde sig upp. Hur skall det vara?

Svar:
Det kan alltid variera och vara olika i olika länder. Vanligtvis är det så att en föreställning som uppskattats speciellt mycket uppmärksammas genom att publiken står upp och applåderar. Det är en extra hyllning till artisten/artisterna. Så svaret blir helt enkelt att det finns inget rätt eller fel, man gör som känner för i den utvalda situationen.

Läs mer om vett och etikett på bio och teater 

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Bordsskick – samtal under middagen?

Fråga:
Är det ofint att samtala om maten som serveras tex vad har Du i den här såsen? Hur har Du blandat denna sallad , det var så gott, osv. allt för ingående diskussioner om den mat som serveras.  Det verkar så fel,  kan man inte heller när man tackar tala om att det var gott? Speciellt såsen, skulle jag kunna få receptet?

Svar:
Din fråga var otydligt formulerad, jag fick ändra den lite och gissa mig till vad du syftade på. Men jag hoppas att jag svarar rätt utifrån vad du tänkt dig. Vid tacktalet kan du givetvis ge beröm för en fantastiskt god mat. Men du kan knappast be om receptet i det talet, det föreslår jag att du gör när ni ses eller om du ringer upp senare. Vid sittande bord kan man självklart berömma och samtala om maten. Anar du att någon rätt köpts in som catering, men presenterats som ”husets”, då kanske du får vara lite återhållsam med kommentarer som ”har du gjort detta själv”?

Men absolut, beröm för maten, dukningen, serveringen uppskattas alltid av den som lagt ned tid och arbete på detta.

Läs mer om bordsskick

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Annons:

Presenter – gå bort present till lunch?

Fråga:
Är det ok att ge en flaska vin på en lunch-bjudning?

Svar:
Det är nog mer tillfället som avgör än tidpunkten när man är bjuden. Är det en t.ex. trevlig lunch med lite goda vänner  är en flaska vin säkert uppskattat. Värdparet bjuder ändå inte av de medhavda presenterna. Är bjudningen på en restaurang kanske det blir lite mer svårhanterligt för värdparet, då kanske en blomma i förväg till hemmet är mer passande.

Läs mer om presenter

Mats Danielson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Annons:

Presentera – Skriva tack- och julkort

Fråga:
När man skickar julkort, födelsedagskort, inbjudningar mm hur ska man då skriva sina namn? Vi är sambos och har ett barn tillsammans. Jag har alltid lärt mig att man skriver kvinnans (fruns) namn först sen mannens och till sist barnets/barnens. Är detta rätt? Har det någon betydelse?

Svar:
Ska man följa äldre traditioner så skrev man ”Familjen Lars Tursson” eller ”Sven Lycklig med hustru” osv. Hans namn först, sedan hustru och barn. Men det är gammalt och förbi, 2012 gör vi som det känns bäst. Ingen funderar på sådant, så skriv gärna ”Lena och Sven Lycklig”.

Läs mer om skrivandets etikett

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn

Annons:

Samtal – Gå hem vad betyder det mer än…?

Fråga:
Första gången jag mötte uttrycket var under nattarbete härom halvåret.
”Jag ska snart gå hem” sa kollegan vid 04-tiden.
”Jag också, det ska bli skönt” höll jag med.

Hon blev lite stött för att jag inte begrep att hon menade att hon skulle gå i pension, hon trodde att jag drev med hennes ålder (jag är tio år yngre och inte ”på väg hem” ännu).

När ändrades ”Gå i pension” till ”Gå hem?”?

Svar:
Det är snarast en fråga som du ska ställa till en språkvetare, eller Språkvårdsnämnden. Jag har absolut inget svar, men man ser också hur svårt det är att få medarbetare att ha samma uppfattning om en sak. För ni tycker båda att det är er tolkning som är den korrekta, även om det förmodligen mer handlar om dialekt. Det krävs inte mycket för att något ska ”gå snett” och i detta fall var det antagligen enklast att svara henne ”ursäkta, men det var inte min avsikt att driva med dig. Vi har lite olika uppfattning om begreppet”. Så hade jag i alla fall gjort, det är inte så mycket att ödsla kraft på i en diskussion.

Läs mer om samtal och konversera

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn