Dejt – vett och etikett om hur ska man klä sig, hur ska man hälsa och lite till?

Fråga:
Min fråga är vilka kläder ska man använda när man ska gå på en dejt , och hur ska man hälsa. Det är en tjej som jag aldrig har umgåtts med, men hon visar intresse för mig så..

Jag ska bjuda henne på fika / bio eller något liknande .. bion är efter 18.00 .

Svar:
Nu är jag inte någon specialist på dejting och jag gissar att jag dessutom är bra mycket äldre än du. Så kanske mina råd är lite ”mossiga” , men de fungerar garanterat.

Jag tycker det är suveränt att du BJUDER henne på fika och bio. Jag menar verkligen att det är en enkel sak att betala för henne, det blir alltid uppskattat. Givetvis kanske man kan ha lite ont om pengar och då kan du välja att säga ”jag bjuder på fika och ska du hänga med på bio sedan?” .

Hur du hälsar på henne är mindre viktigt, men försök att inte vara stöddig, spela en roll du inte är osv. Var dig själv, säg ”Hej, vad kul att du kom och vad glad jag blir för det” . Var noga med att visa att du är uppriktigt glad för att du får träffa henne. Just det med glädjen är väsentligt – tveka  inte att tala om det för henne.

Kläderna – välj det du trivs i och det du tycker är snyggt. Överdriv inte om du är ung – är du vuxen kanske en mer stilfull klädsel kan vara trevligt.

Läs mer om vett och etikett vid dejting

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Annons:

Vett och etikett – konsert. Hon gick och kom sedan tillbaka och krävde platsen

Fråga:
Min väninna och jag anlände till en musikfestival på ett café. Då var det fullt. Vi fick vänta, bland många andra, tills det blev artistbyte innan vi tilläts betala in oss. Folk vällde ut, antingen för att vädra upp sig eller gå hem. Milt kaos.

Inne i lokalen var ett typiskt pausläge; Folk hämtade förfriskningar och sträckte på benen. Vi hittade några lediga platser och slog oss ner på varsin stol. Efter ett tag kom en kvinna fram och förklarade (rätt bryskt) att hon och hennes man satt på de stolarna. Hon förväntade sig tydligt att vi skulle packa ihop och leta reda på andra platser.

Hur gör man när man vill behålla sina sittplatser i en dylik miljö? Kan man förvänta sig att återfå sina tidigare platser? Vad sägs om att ”panta” platsen med tex en kavaj över stolsryggen?

Svar:
I det läge som du beskriver, med folk som lämnar och går samt andra som bara tar en nypa frisk luft är det omöjligt att veta vilka platser som är upptagna utan att de är numrerade. Då får nog damen som lämnat platsen finna sig i det faktum att de blivit upptagna. För utan markering eller annat finns det inget som hindrar att du tar platsen.

Det bästa sättet är nog att be någon i sällskapet stanna kvar och ”hålla” platserna, samt att man som du förslår lämnar något i stolen som markering. Då blir det absolut bäst och den person som sitter kvar kan förklara att just dessa platser är upptagna av mitt sällskap. Så ”panta” platsen är en god idé!

Läs mer om vett och etikett på bio och teater

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

Vett och etikett – förkylning. 10 råd till den som är förkyld.

Fråga:
Jag vill börja med att säga att det är väldigt intressant att läsa om vett och etikett på din hemsida. Det är inte alltid lätt att veta hur man ska bete sig i alla situationer.

Då jag har dragit på mig en förkylning undrar jag hur man ska uppträda offentligt vid exempelvis oförberedda nysningar (nysa i handen och tvätta sig direkt, i armbågen etc). Det kan ju inte vara okej att snyta sig vid bordet när det sitter människor runt om en, men hur gör man om det är oundvikligt? Jag har sökt på din hemsida under Sjukdom och Förkylning men hittade inget om det.

Jag skulle bli mycket tacksam om du svarade dels på din Facebook eller på hemsidan, så att fler kan ta vara på tipsen!

Svar:
Det var en bra fråga och tack för ditt beröm. Det stämmer, jag har aldrig vare sig besvarat frågan eller skrivit någon artikel om det. Det är ett intressant uppslag.

Förkylningar sprids via luften, som när någon nyser. Det sker även genom direkt kontakt, t.ex. när man hälsar på en förkyld person och sedan kliar sig i ögat eller petar i näsan. Som om detta inte är nog smittar man genom indirekt kontakt, om du förslagsvis tar i något som en förkyld person just har tagit i.

Men jag skulle ge följande 10 enkla råd:

  1. Är du sjuk och riskerar att smitta andra, stanna hemma eller jobba hemifrån om du kan.
  2. Undvik kontakt med andra människor i den mån du kan, åtminstone de första dagarna när du smittar som värst
  3. Använd engångsnäsdukar och snyt dig inte inför någon. Gå undan.
  4. Nyser du, så gör det i armvecket om du hinner. Inte i handen.
  5. Tvätta händerna ofta med tvål och vatten. Alltid efter att du snutit dig eller nyst.
  6. Om du trots detta sitter vid ett middagsbord eller liknande, res dig och lämna bordet för att snyta dig eller nysa.
  7. Hinner du inte resa dig, försök vända dig om och be sedan om ursäkt.
  8. Om någon vill ta dig i hand och hälsa, säg att du är förkyld och undvik direktkontakt. Håll ihop händerna, gör en lätt markering med en svag bugning så visar du att du hälsar ändå. Det fungerar bra.
  9. Låt bli att kramas..
  10. Om du glömmer dig och tar någon i hand, tar i ett handtag eller liknande och någon blir exponerad för din smitta, tveka inte att råda personen att tvätta sig direkt. De flesta uppskattar den gesten.

Läs mer om att hälsa och presentera sig

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn

Annons:

Vett och etikett – skilsmässa. Hur ska vi berätta att vi ska skiljas?

Fråga:
Vi har beslutat oss för att skiljas, men nu vet jag inte hur vi ska berätta det. Vilka behöver veta, näsr ska man säga det o.s.v. Det är så många frågor….

Svar:
Efter beslutet att skiljas, är det väldigt viktigt att låta närmsta omgivningen få del av beslutet. Underskatta inte de spekulationer som kommer och som gör det besvärligt, speciellt för barnen. Försök ge besked vid ett samtal eller ett brev. Välj samma personer inledningsvis som ni valde att berätta om bröllopet, man berättar för sin familj först. Undvik långa bortförklaringar, det behövs inte oavsett orsakerna.

Läs mer om skilsmässa

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Tackkort efter begravning

Fråga:
Min make och mina barns far har avlidit. Vi ska skicka tackkort efter begravningen. Hur undertecknar vi? med mitt namn (maka) med familj eller ska vi skriva mitt och barnens namn. Ett av barnen har en sambo ska hans namn vara med?

Svar:
Det är du som maka som tackar och vill du lägger du till ”barnen med familjer”. Då är alla med på kortet.

Läs mer om tack efter begravning

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Vett och etikett – artighet. Housewarming, flyttgröt – nya grannar.

Fråga:
Goda vänner till oss har flyttat ihop och ställer till med ett kombinerat housewarmingparty och födelsedagsfest (den ena parten fyller 55). I Danmark finns traditioner kring inflyttningspresenter (något blått, något som växer, något som går att äta, salt osv – kan dem inte själv).  Finns det några liknande ”regler” i Sverige? Har du andra tips att ge oss?

Svar:
Det fanns traditioner förr, men de har alltmer försvunnit.  Det som återstår är egentligen benämningen – flyttgröt.

Flyttgröt är ur ett historiskt perspektiv pengar, salt och gröt. Pengen symboliserade lycka,  vid allt från bröllop till som i detta fall flyttgröt, eller rättare sagt som en present till de nyinflyttade. Sannolikt för att bära lycka med sig in i det nya hemmet.

Brödet och saltet hade också stor betydelse. Man kan se anor från många länder, men man gav dessa saker eftersom det aldrig fick saknas i ett hem. Brödet var en nödvändig basvara och saltet kanske hade att göra med det gamla skrocket att kastar man några saltkorn över axeln förhindrar det olycka. Genom att kasta saltet slänger man salt i ögonen på djävulen och då kan han inte hitta på mer otyg.

När en ny granne eller en bekant flyttat brukar traditionen vara att man kommer på besök och önskar välkommen. Det behöver givetvis inte vara gröt, men kanske en enkel bit mat kan vara en god idé mitt i flyttbestyren. Vill man komma senare så kan det vara trevligt med en liten blomma eller en flaska vin som en välkomsthälsning. Det är inte så noga, det viktiga är att de nyinflyttade önskas välkomna i sitt nya hem.

Läs mer om flyttgröt

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Vett och etikett – presenter. När ska man ge en present?

Fråga:
Är det passande att ge en present? Jag är kvinna och dogwalker till en hälften så gammal kvinna sen 1 år. I början drabbades hon av djup sorg och jag kom ganska nära och tröstade. Med tiden blev hon mer distanserad och markerade detta. Kvinnan är osäker och vi brukar dela problematiken med att ha asbergeranhörig alltså en människa med en ofta ett sämre empatisk förmåga. Där vett och etikett ibland brister pga det handikapp den med Asbergers syndrom lider av.

Nu gifte sig kvinnan och hennes man och i helgen passade jag parets små hundar. Nu har de varit här hos mig i tre dar under parets bröllop. Jag skall lämna hundarna i em. Jag känner en stark osäkerhet hur jag skall förhålla mig till deras nyss passerade högtidsdag.
Jag avböjde att medverka vid den grillning det nygifta paret hade i trädgården dagen efter bröllopet. Ska jag låta bli och köpa present? Jag funderar på en bukett blommor bara.

Svar:
Du har skrivit en lång och utförlig fråga. Jag har kortat av den, för att göra er mer anonyma.
Din relation till kvinnan innebär inget annat än att du mycket väl kan lyckönska dem till deras vigsel. Det kan du göra med en present, blommor eller enbart att muntligen gratulera dem. Egentligen är det ju du, som hjälpt dem, som ska få ett tack och blommor. Jag skulle nog nöja mig med ett muntligt grattis, presenten var ju din hjälp med hundarna.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Vett och etikett – vernissage. Present med sig?

Fråga:
En bekant har bjudit oss till sin vernissage som hon har tillsammans med fem andra konstnärer, min fråga är om vi skall ha något-present- med oss?

Svar:
Nej, det behöver ni inte. Är det någon du har en relation till, en nära vän eller släkting  en liten present som en blomma eller en flaska vin bli  uppskattat. Blomman kan gärna vara i form av en lite grupp med ett kort i, så står den ett tag. en ingen kan förvänta sig en present – de flesta konstnärer uppskattar nog din närvaro mest av allt.

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Vad ger man som present vid invigning av en restaurang?

Fråga:
Min fråga är vad man kan ge som present till någon som inviger sin nya restaurang, förutom blommor och alkohol . Jätte tacksam för svar!

Svar:
Det är alltid svårt att föreslå något till en person man inte känner, men ge en upplevelse. Varför inte erbjuda vederbörande i ett inramat brev, ”en middag efter jobbet”. För normalt brukar de flesta i en restaurang inte ha tyid med ordentligt ätande, en kväll med allt serverat efter hårt slit kan vara skönt.

Läs mer om presenttips

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Hur samtalar- och konverserar man en person som stammar?

Fråga:
Hur konverserar (samtalar med) man en person som stammar?

Svar:
Svaret är enkelt, var precis som vanligt och visa att du har tid att lyssna. Bortse från HUR personen talar, lyssna istället på VAD som sägs. Man kan möta människor som stammar överallt, på jobbet, på festen eller i skolan. De är inte annorlunda på något vis, det handlar inte om någon annorlunda personlighet. Samtala som du gör med alla andra, se personen i ögonen, försök inte fylla i orden om det stannar upp, säg aldrig ”ta det lugnt, andas djupt, jag hinner vänta etc.”

Källa: Stamningsförbundets informationsmaterial

Läs mer om samtal

Mats Danielsson, Etikettdoktorn