Promotion – presenter vid doktorspromovering?

Fråga:
Ska på doktorspromovering, nu undrar jag om det är kutym med present/blommor? Disputationen var förra året med stor fest och då lämnade vi presenter. Men hur gör man nu?

Svar:
Nej, nu krävs det varken blommor eller presenter. Den disputerade doktorn ska få sin hatt och ring, ni är publik och sitter som åhörare. Därefter förflyttar ni er till banketten, är ni doktorandens gäster sitter ni vid dennes bord. Men presenter eller blommor krävs inte, det blir svårt att hantera för den ni firar, då det är en stor bankett.

Klicka här för att läsa om doktorspromovering >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkod – vad innebär mörk kostym för kvinna?

fråga:
Ska på en middag  som soger mork kostym. Vad innebär det vad gäller för klädsel för kvinnan?

Svar:
Kort kan det beskrivas som en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara längre. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Människor emellan – vad ska jag göra när en vän förlorat sin son?

Fråga:
Jag har en  vän som mist en son nyligen. Jag ska besöka henne ikväll, där kommer även hennes sons sambo vara och deras baby. Jag känner jag vill ha något med mig, men vad? Vad kan vara lämpligt?

Svar:
Egentligen räcker det med din närvaro, en kram, det är din bästa ”present” just nu. Men en blomma, i färger som de tycker om är aldrig fel. Kan tyckas vara småtråkigt, men i detta fallet spelar det ingen roll. Annars köper du en bok som hon kan läsa eller liknande. Så hon kan skingra tankarna en stund.

Klicka här för att läsa om etikett människor emellan >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Utlandet – engelskt bröllop med dresscode Chic?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på ett bröllop i England nu till sommaren. Där står det: Transport & location by return samt om klädsel: Modern Chic. Vad betyder detta?

Svar:
En liknande fråga som den du ställt har besvarats den 21 maj och du hittar svaret om du klicka här >>

Prova gärna att söka i rutan till höger, så hittar ni frågor och svar som innehåller ditt sökord. Hade du sökt på ”chic” så hade frågans svar kommit upp direkt.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Disputation – krävs det speciella kläder när man går dit och lyssnar?

Fråga:
Jag har en god vän som ska disputera. Ska jag som inbjuden behöva tänka på något speciellt i tex klädväg?

Svar:
Nej det behöver du inte tänka på. Det kommer att finnas åhörare som är i arbetskläder, kollegor som är lediga och bara kommer för att lyssna. Själva disputationen har alltså inga formella ”krav” på klädkod idag. Det är mer ”kom som du är”.

Klicka här för att läsa om disputationens vett och etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädsel – vid utdelning av medalj?

Fråga:
Jag och min man är bjudna på utdelning (vad är den korrekta benämningen?) av medalj. Det är vår vän som ska få medalj av Polens President. Hur skall vi klä oss, ska vi ha någon present till honom osv. Han själv är noga med vett och etikett.

Svar:
Det heter, precis som du skrivit, utdelning av medalj.  Klädkoden är troligen mörk kostym. Present lär inte behövas, inga blommor heller, det räcker gott med er närvaro och gratulationer.

Klicka här för att läsa om medaljer och ordnar >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Artighet – firar man när någon blivit docent?

Fråga:
Är det vanligt att fira när någon blir docent?

Svar:
Efter ungefär motsvarande fyra års forskning på heltid samt efter avlagd doktorsexamen uppnås av hävd venia docendi.  Vilket översatt blir ”rätten att undervisa” samt att ingå i betygsnämnd vid doktorsexamen och undervisa på högskolans alla nivåer.  Titeln docent är inte längre centralt reglerad utan avgörs vid varje institution.

Vanligen firas detta inte på samma sätt som andra examina, men varför skulle man inte kunna gratulera till en sådan bedrift? Det är vanligt att den nyss utnämnda docenten håller en docentföreläsning. Men en direkt fest har jag inte precis hört talas om, men det förekommer säkert någonstans.

Klicka här för att läsa om disputation >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkoder – när en fungerar inte en smoking?

Fråga:
När får man/ är det lämpligt och förbjudet/olämpligt att ha smoking? Får man till expempel ha smoking om ingen klädkod är angiven? Om klädkoden är smoking kan man ändå dyka upp i ”vanlig” kostym?

Svar:
Första fråga, ingen klädkod kan förbjudas, det handlar om frivillighet. det enda tillfälle som vi i Sverige traditionellt inte använder Smokingen är till bröllop. Men det är förändrat och idag, 2009 är det många som väljer den. Skälet var att den ansågs får ”lättsinnig” – vilket närmast kan anses som tramsigt idag.

Andra frågans svar, besvarar också en del i din första. Man använder inte Smoking om klädkod saknas, för det betyder att högtidsdräkt (frack eller liknade) gäller. UTOM – vid cocktailparty, då är klädkoden fri för gästerna.

Tredje frågan besvaras enkelt med ett nej, det kan man inte.

 Klicka här för att läsa om klädkoder >>¨

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Presentation – vem presenteras först?

Fråga:
Om jag möter en vuxen och har mitt barnbarn med mig vem presenterar jag först ? Det är en tvistefråga mellan mig och en person.

Svar:
Vi har till stor del frångått det äldre synsättet att det är kön, rang och ålder som avgör vem som hälsar. Du ska få två svar, dels hur man gör idag och  då säger man helt enkelt ”Hej, vad kul att ses! Detta är mitt barbarn Kalle”

Det andra är mer formellt, man ska enligt gammal etikett, som inte används längre, göra annorlunda. Man säger: ”Goddag fru Nilsson, detta är mitt barnbarn Kalle. Kalle – detta är min goda vän, fru Nilsson”.

Klicka här för att läsa om presentation >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dukning – beklagar, jag korrekturläste slarvigt. Hur placeras glas?

Fråga:
Stämmer detta som du skriver i Etiquette Letter?

”Används fler glas ska det glas som används först, exempelvis för förrätten placeras längst till vänster. Sedan ställs glasen i den ordning de ska användas, i ordning från vänster till höger. ”

Svar:
Nej, du har alldeles rätt i ditt påpekande och jag har nu ändrat denna text. Det var en text jag tidigare skrivit, sedan har jag justerat. Men i originaltexten (som publicerades) låg felet kvar och nu missade jag detta i korrekturläsningen. Min ursäkt och ett tack till dig. Det är ändrat till:

”Används fler glas ska det glas som används först, exempelvis för förrätten placeras längst till HÖGER. Sedan ställs glasen i den ordning de ska användas, i ordning från HÖGER till VÄNSTER. ”

Klicka här för att läsa mer om dukning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn