Ska på bröllop med klädkod ”kavaj”, vad gäller?

Fråga:

Ska på bröllop med klädkod ”kavaj”, vad gäller?

Jag ska på bröllop och tänker ha en mörk kritstrecksrandig (tunna ränder) kostym, svarta skinnskor, vit skjorta, svart livrem och svart slips.

Är det något av detta som är mindre bra eller tabu?

Funderar mest på slipsen.

Svar:

Kavaj vid bröllop innebär vanligen mörk kostym och du väljer helt korrekt en kritstrecksrandig sådan. Det blir en del av svaret på din fråga ska på bröllop med klädkod ”kavaj”, vad gäller.

Mörk kostym är en mörkt blå, mörkt grå eller svart kostym med vit skjorta och slips. En kritstrecksrandig kostym kan också fungera, även om den anses ha en lägre nivå än de övriga.

En vit eller färgad ficknäsduk passar bra, till detta är slipsen är mest elegant till bröllop om den är diskret grå/silverfärgad, men alla varianter går bra.

Ja, det är möjligt att bära en svart slips vid ett bröllop. En svart slips anses ofta formell och passar till mörka kostymer, men de färger du väljer associerar en hel del till begravning.

 

Läs mer i min artikel om klädsel bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vilken klädsel för henne om det står Kavaj på inbjudan till bröllop?

Vilken klädsel för henne om det står Kavaj på inbjudan till bröllop?

Fråga:

Vilken klädsel för henne om det står Kavaj på inbjudan till bröllop?

Så, om det står klädsel kavaj på en bröllopsinbjudan, vad ska då damen ha på sig?

Svar:

Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd.

Det är det korta svaret på din fråga vilken klädsel för henne om det står Kavaj på inbjudan till bröllop. Sedan kan svaret utvecklas.

Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång.

Materialet bör vara av det finare slaget, av siden, sammet eller crêpe.

Klänningen ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Passande plagg inkluderar klänning, byxdress, byxor eller kjol. Kjol- och byxlängden bör vara över knäna.

En mycket festbetonad långbyxa kan som du ser också användas, men då ska den vara mycket festbetonad.

Urringningen på överdelen ska inte vara för djup, och axlarna bör vara täckta. Välj finare skor än vardagsskor.

Komplettera med accessoarer för en komplett look. Exempel på plagg för klädkod kavaj inkluderar rynkade chiffongklänningar, omlottklänningar i olika färger.

 

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Ska på bröllop, behöver jag bära strumpbyxor eller är det valfritt?

Ska på bröllop, behöver jag bära strumpbyxor eller är det valfritt?

Fråga:

Ska på bröllop, behöver jag bära strumpbyxor eller är det valfritt?

Klänningen är knälång, klädkoden kavaj.

Svar:

Det finns inga egentliga ”regler” i klädkoderna och som avser just strumpbyxor eller hur de ska se ut, det är mer en fråga om stil.

Rådet brukar vara att bära strumpbyxor till klänning, året om.

Det är svaret på din fråga ska på bröllop, behöver jag bära strumpbyxor eller är det valfritt?

Det anses mer smakfullt med ett par strumpbyxor till en knälång klänning, än att gå med bara ben.

Det senare passar bättre till lätta sommarklänningar i bomull och dylikt.

 

 

Läs mer i min artikel om kavaj för henne >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Hur mycket ska jag betala för vid en förlovningsfest?

Hur mycket ska jag betala för vid en förlovningsfest?

Fråga:

Hur mycket ska jag betala för vid en förlovningsfest?

Jag planerar en fest där jag vill fria till min man med tillhörande middag.

Tanken är att bjuda in ca 10 gäster till en finare middag på restaurang. Vad är kutym?

Bjuder jag som arrangerar festen på middagen till gästerna?

En idé är att fria på spa-hotell. Bjuder jag då gästerna? Till exempel föräldrar, blivande svärföräldrar, släkt, vänner på hotellrum, spa, middag osv?

Vad är rätt etikett?

Svar:

Ja du, hur mycket ska jag betala för vid en förlovningsfest? Det finns inget svar på frågan, då det är du som inbjudare som avgör hur du planerar och genomför er fest.

Det man kan konstatera är att ju mer kostnader du skapar för gästerna, desto större är risken att de avböjer på grund av detta.

Nu vet jag inte hur dina tilltänkta gästers ekonomi är, men det är ju tveklöst så att ska de betala för SPA, middag och hotellövernattning så kanske de backar.

Bjuder du däremot på allt lär det bli en helt annan inställning. Det är nog utifrån detta du ska ta ditt beslut.

Vill du ha med samtliga gäster, bjud på allt. Tycker du att det blir för dyrt, räkna då med utan att bli besviken, att du kommer få nej tack från flera av dina tilltänkta gäster.

Ett tredje alternativ är ju att du väljer att endast bjuda på allt för de som står dig närmast.

Oavsett ska du vara tydlig med vad de förväntas betala när du skriver inbjudan.

Läs mer i min artikel om när gästen betalar >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vi fick tacka nej till bröllopet, nu vill brudparet att vi betalar

Måste jag delta vid min brors bröllop?

Fråga:

”Vi fick tacka nej till bröllopet, nu vill brudparet att vi betalar”

Jag och min man blev bjudna till ett bröllop och vi tackade ja till inbjudan.

Tyvärr fick vi sedan meddela att vi inte kunde närvara pga. arbetssituationen.

Då svarar brudparet att de vill ha 1250 kronor av oss för att vi inte anländer och de måste betala våra kuvert vid middagen.

Är det ens möjligt att ta betalt av gäster som inte kan närvara vid ett bröllop? Hur ska vi hantera detta?

Svar:

”Det är i det närmaste ohyfsat och absolut inte gästvänligt”

Vi fick tacka nej till bröllopet, nu vill brudparet att vi betalar. Nej, det är inte möjligt och inte ens rimligt.

Som inbjudare kräver man absolut inte betalning för utebliven närvaro.

Detta om inte inbjudan uttryckligen skrivit att man måste betala som en förutsättning vid deltagande på bröllopet.

Det är i det närmaste ohyfsat och absolut inte gästvänligt. Jag har inte tidigare har hört talas om något liknande.

Svara att ni inte anser detta vara rimligt och avser inte att betala. Finns ingen större anledning för er att vara vänliga vid en sådan ogästvänlighet från inbjudaren

Annars får ni låtsas att ni inte uppfattat önskemålet och helt enkelt låter bli att betala. Skulle brudparet återigen påminna er, så säg som det är att ni aldrig ens hört talas om något liknande.

Läs mer i min artikel om avböja inbjudan >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dottern bjuder inte in föräldrarnas respektive, vad göra?

Dottern bjuder inte in föräldrarnas respektive, vad göra?

Fråga:

Dottern bjuder inte in föräldrarnas respektive, vad göra? Min man har från ett tidigare äktenskap tre vuxna barn.

Samtliga lever i fasta förhållanden och även hans förra fru är omgift.

Nu ska dottern gifta sig. Det ska bli ett litet bröllop och hon har endast bjudit in mamma, pappa och syskon men inte deras respektive partner.

Skälet till det är okänt. Det känns väldigt tråkigt och respektlöst mot allas respektive.

Min man tycker att det tar bort glädjen att gå dit. Hur ska vi förhålla oss till detta? Skulle var tacksam för ett gott råd.

Svar:

Tyvärr måste jag som svar på din fråga dottern bjuder inte in föräldrarnas respektive, vad göra, svara att det är att avböja inbjudan.

Jag kan förstå att det låter hårt när det är dottern som gifter sig, men tyvärr är en sådan inbjudan förfärligt ohyfsad. Så gör man bara inte!

Brudparet har genom denna inbjudan mer eller mindre meddelat att ”ni är välkomna, men era respektive vill vi inte ha med”.

Din man bör prata med dotterns mamma och tillsammans kan de komma överens om att båda tackar nej till inbjudan. Motivet kan de, utan att vara ofina, ange att de väljer att tillbringa dagen med sina respektive.

För det går inte att fråga om ni får följa med, det gör man inte heller. Men brudparet lär förhoppningsvis förstå vinken och bjuda med respektive till föräldrarna.

 

Läs mer i min artikel om avböja inbjudan >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Förlovning eller frieri eller ska det vara båda?

Förlovning eller frieri eller ska det vara båda?

Fråga:

Förlovning eller frieri eller ska det vara båda? Jag har försökt googla mig fram till vad det är som gäller vid en förlovning eller frieri och många olika sidor säger olika saker.

Jag och min sambo är inte förlovade idag. Jag har en plan på att fria till henne genom att gå ner på knä, fråga ”vill du gifta dig med mig” och ge henne en ring. Vad jag förstår så är vi förlovade tiden mellan min fråga och vår vigsel? Stämmer det?

Å andra sidan har jag flera kompisar som åkt till en guldsmed, köpt varsin förlovningsring och sen inte gift sig trots att det gått flera år. Är det också rätt?

Om jag istället frågar min sambo om vi ska förlova oss, behöver jag då fria igen eller kan vi börja planera bröllopet direkt?

Det känns som att man borde gå ner på knä och fria eftersom alla filmer säger att det ska vara så.

Men behöver det vara så?

Svar:

Nej, inte behöver det vara så. Du har, som du skriver, sett detta på amerikanska filmer. Men det är ingen svensk tradition.

Det är det enkla svaret på din fråga förlovning eller frieri eller ska det vara båda?

Allt är rätt skulle jag också kunna svara. En del par köper ringar tillsammans, förlovar sig och så är det bra med den saken.

Andra förlovar sig enligt äldre seder, med syftet att gifta sig inom något år.

Sedan väljer en tredje att fria på knä, med en förlovningsring som present.

Om du vill gifta dig, tror du att din sambo också vill det så kan det vara ganska romantiskt med ett klassiskt frieri.

Du väljer helt själv och utifrån vad du tror att din partner kommer uppskatta. Lycka till!

Läs mer i min artikel om frieri >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Ska vi ge en bröllopspresent?

Ska vi ge en bröllopspresent?

Fråga:

Ska vi ge en bröllopspresent?

Vi har en god vän som plötsligt har gift sig efter att ha träffat sin man i ca 6-7 månader.

Bröllopet var hemligt och ingen var bjuden.

Det verkar inte som om det ska vara någon fest för vänner efteråt heller.

Då hon och vi har varit goda vänner i många år undrar vi lite hur man gör med present, ska vi ge något?

Eller inte? Vilket är ”rätt”?

Svar:

Om de valt att gifta sig i i avskildhet utan att bjuda in några, så har de också markerat att bröllopet inte ska uppmärksammas.

Det räcker kort och gott med ett grattis, eller ett kort där ni önskar dem lycka till.

Någon present kan de inte förvänta sig. Det är svaret på frågan ska vi ge en bröllopspresent?

Läs mer i min artikel om när man ger en present >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Min sambo blev inte bjuden på bröllop, kan jag tacka nej?

Min sambo blev inte bjuden på bröllop, kan jag tacka nej?

Fråga:

Min sambo blev inte bjuden på bröllop, kan jag tacka nej?

En släkting till mig har nyligt skickat ut inbjudningar till sitt bröllop.

Jag fick en inbjudan, men inte min sambo sen elva år.

Anledningen är att de vill hålla sitt bröllop litet och att paret upplever att de inte känner min sambo så väl.

Jag förstår deras resonemang och ekonomiska situation, samtidigt känns det lite olustigt för mig att gå på ett sådant evenemang utan min sambo, och om än han inte klagar så är jag rädd att han känner sig exkluderad.

Är det rimligt för mig att tacka nej till inbjudan då min sambo inte är bjuden? Hur ska jag i så fall formulera mig på ett trevligt sätt?

Svar:

Att inte bjuda in din sambo är mycket ohyfsat. Så jag delar inte din förståelse för detta, man delar inte på par.

Indirekt är det ett sätt att säga ”vi litar inte på din förmåga att välja en partner som passar in hos oss”. Då förstår du säkert varför jag blir så tydlig i svaret.

Så man bjuder aldrig in enbart den ena i ett par.

Undantag är t.ex. en arbetsplats som träffas och har lite fest, kan även vara en förening som vill uppmuntra medlemmarna.

Så svaret på din fråga Min sambo blev inte bjuden på bröllop, kan jag tacka nej, är kort och gott ett ja du kan tacka nej.

Du kontaktar den som bjudit in och meddelar att du föredrar att tillbringa dagen/kvällen med din sambo och tackar därför nej då hen inte är bjuden.

Det är inte det minsta oartigt att uttrycka det så, då det mest ohyfsade var deras inbjudan.

Vill du, eftersom du frågar, vara lite mer ödmjuk i ditt svar säger du bara ”Tack för inbjudan, men jag tackar nej då min sambo inte är inbjuden”.

 

 

Läs mer i min artikel om dela på par >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson